Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria w produkcji żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria w produkcji żywności
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>, Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,42zaliczenie
projektyP3 10 0,60,29zaliczenie
laboratoriaL3 20 1,40,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki, biologii molekularnej oraz inżynierii genetycznej.
W-2Podstawowa wiedza dotycząca morfologii i skladu chemicznego jaj
W-3Znajomość podstawowych metod prowadzenia roślinnych kultur tkankowych.
W-4Znajomość podstawowych rodzajów czynników mogących wywołać mutacje u roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem realizowanego przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliością praktycznego wykorzystania technik mutagenezy w modyfikowaniu organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności.
C-2Poznanie nowoczesnych metod pozyskiwania różnych produktow z surowca jajczarskiego i możliwości jego wykorzystania. Poznanie metod oceny jakości jaj, półprzetworow z jaj oraz właściwości funkcjonalnych treści jaj.
C-3Poznanie metod produkcji związków biologicznie czynnych w kulturach zawiesinowych.
C-4Poznanie technik mutagenezy roslin, selekcji uzyskanych mutantów i ich wykorzystnie w hodowli roslin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1PCR z zamierzonymi błędami (ang. error prone PCR).2
T-L-2Mutageneza fizyczna (UV). Analiza mutantów (pUC19/E.coli).3
T-L-3Ocena jakości surowca jajczarskiego oraz wybranych wlaściwości funkcjonalnych treści jaj.3
T-L-4Technologia produkcji oraz ocena jakości półprzetworów z jaj.2
T-L-5Sposoby określania dawki krytycznej mutagenu chemicznego dla różnych gatunków roślin in vitro i in vivo2
T-L-6Zakładanie i powiększanie skali kultur zawiesinowych.3
T-L-7Zakładanie kultur zawisinowych w bioreaktorze.2
T-L-8Indukowanie mutacji w kulturach in vitro - założenie doświadczenia z wykorzystaniem różnych rodzajów i stężeń mutagenów chemicznych, zastosowanie różnych technik działania mutagenu na rośliny in vitro3
20
projekty
T-P-1Projekt edytowania genu - metoda CRISPR/Cas9.5
T-P-2Metody mutagenezy ukierunkowanej in vitro i in vivo2
T-P-3Metody selekcji uzyskanych wariantów (mutantów) in vitro i in vivo do celów hodowli roślin3
10
wykłady
T-W-1Mutacje indukowane czynnikami fizycznymi (UV, promieniowanie jonizujące, szok temperaturowy). Mutageneza chemiczna.5
T-W-2Mutageneza genetyczna - szczepy mutatorowe, mutageneza insercyjna, tasowanie DNA, PCR z zamierzonymi błędami, RCA, mutageneza ukierunkowana, CRISPR-Cas9).5
T-W-3Przykłady wykorzystania technik mutagenezy w produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego. Mutageneza mikroorganizmów.5
T-W-4Nowoczesne metody produkcji stosowane w jajczarstwie. Rozdział treści jaja na składniki oraz wytwarzanie produktow izolowanych o wysokiej wartości biologicznej lub funkcjonalnej. Przetwórstwo jaj. Technologie procesowe. Modyfikacje technologiczne prowadzące do podwyższenia jakości. Przechowalnictwo i konserwowanie jaj.5
T-W-5Metabolity wtórne produkowane przez rośliny, wykorzystywane w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.2
T-W-6Metody produkcji związków biologicznie czynnych w zawiesinowych, kalusowych kulturach in vitro.2
T-W-7Bioreaktory ich budowa i warunki prowadzenia bioprocesów w roślinnych kulturach zawiesinowych.4
T-W-8Zabiegi technologiczne zwiększające produkcję i sekrecję metabolitów wtórnych w kulturach kalusowych. Mechanizm elicytacji kultur.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
35
projekty
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-P-2Studiowanie wskazanej literatury5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie testowe
S-2Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-D05_W01
Student definiuje podstawową terminologię z zakresu mutagenezy. Opisuje wybrane techniki mutagenezy wykorzystywane do zmian właściwości organizów wykorzystywanych w produkcji żywności.
BTinz_2A_W01C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1
BT_2A_BI-S2-D05_W02
Student definiuje metody i procesy zwiazane z przygotowaniem surowca jajczarskiego i jego przetwarzaniem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych wlasciwosci jaj i metod izolacji skladnikow bioaktywnych. Zna metody oceny jakości jaj i półproduktów z jaj.
BTinz_2A_W07, BTinz_2A_W08C-2T-W-4M-1, M-2, M-3S-1
BT_2A_BI-S2-D05_W03
Student zna metabolity wtórne produkowane przez rośliny oraz metody biotechnologiczne wykorzystywane do ich produkcji na skalę produkcyjną.
BTinz_2A_W04C-3T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5M-2S-3
BT_2A_BI-S2-D05_W04
Student zna rodzaje mutagenów stosowanych w produkcji roślinnej oraz metody określenia odpowiedniej dawki mutagenu; zna techniki indukowania mutacji oraz sposoby selekcji uzyskanych mutantów i ich wykorzystanie w hodowli roślin
BTinz_2A_W01C-4T-P-2, T-P-3, T-L-5, T-L-8M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-D05_U01
Student potrafi wybrać odpowiednią technikę mutagenezy do modyfikacji genetycznej konkretnego organizmu. Potrafi in silico stworzyć przykładowy projekt ukierunkowanej mutagenezy organizmu.
BTinz_2A_U06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-1
BT_2A_BI-S2-D05_U02
Student interpretuje przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów technologicznych. Potrafi posługiwac się wybranymi metodami w ocenie jakości surowca jajczarskiego
BTinz_2A_U01C-2T-L-3, T-L-4M-3, M-4S-1, S-2
BT_2A_BI-S2-D05_U03
Student potrafi założyć i powiększyć skalę kultury zawiesinowej.
BTinz_2A_U05C-3T-L-7, T-L-6M-4S-2, S-3
BT_2A_BI-S2-D05_U04
Umie założyć proste doświadczenie z wykorzystaniem mutagenu chemicznego w kulturach in vitro roślin
BTinz_2A_U08C-4T-P-2, T-P-3, T-L-8M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-S2-D05_K01
Student ma świadomość istnienia możliwości praktycznego wykorzystania technik mutagenezy w modyfikowaniu organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności.
BTinz_2A_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1
BT_2A_BI-S2-D05_K02
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
BTinz_2A_K07C-2T-W-4, T-L-3, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-4S-2
BT_2A_BI-S2-D05_K03
Student potrafi współdziałając w grupie, zebrać tematyczne informacje, przygotować i przedstawić prezentację.
BTinz_2A_K07, BTinz_2A_K05C-3, C-4T-P-2, T-L-8, T-L-7, T-L-6M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-D05_W01
Student definiuje podstawową terminologię z zakresu mutagenezy. Opisuje wybrane techniki mutagenezy wykorzystywane do zmian właściwości organizów wykorzystywanych w produkcji żywności.
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu mutagenezy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-D05_W02
Student definiuje metody i procesy zwiazane z przygotowaniem surowca jajczarskiego i jego przetwarzaniem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych wlasciwosci jaj i metod izolacji skladnikow bioaktywnych. Zna metody oceny jakości jaj i półproduktów z jaj.
2,0
3,0Potrafi wymienić nowoczesne metody produkcji stosowane w jajczarstwie. Opisuje w sposób ogolny metody i procesy zwiazane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-D05_W03
Student zna metabolity wtórne produkowane przez rośliny oraz metody biotechnologiczne wykorzystywane do ich produkcji na skalę produkcyjną.
2,0
3,0Student potrafi wymienić wybrane metabolity wtórne produkowane w wybranych układach biotechnologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-D05_W04
Student zna rodzaje mutagenów stosowanych w produkcji roślinnej oraz metody określenia odpowiedniej dawki mutagenu; zna techniki indukowania mutacji oraz sposoby selekcji uzyskanych mutantów i ich wykorzystanie w hodowli roślin
2,0
3,0Student umie wymienić rodzaje mutagenów, potrafi wskazać wykorzystanie indukowanej mutagenezy w hodowli roslin. Potrafi powiązać różne techniki laboratoryjne potrzebne do indukowania mutacji i ich identyfikacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-D05_U01
Student potrafi wybrać odpowiednią technikę mutagenezy do modyfikacji genetycznej konkretnego organizmu. Potrafi in silico stworzyć przykładowy projekt ukierunkowanej mutagenezy organizmu.
2,0
3,0Student na podstawie posiadanej wiedzy teoretycznej potrafi zaproponować odpowiednią technikę w celu wywołania trwałych zmian (mutacji) w genomach organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-D05_U02
Student interpretuje przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów technologicznych. Potrafi posługiwac się wybranymi metodami w ocenie jakości surowca jajczarskiego
2,0
3,0Student potrafi z wydatną pomoca nauczyciela: -przeanalizować niektore wlasciwosci jaj pod wzgledem przydatności do okreslonego sposobu ich wykorzystania -interpretować niektóre przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywaniai procesów produkcyjnych -poslugiwac sięmetodami stosowanymi w ocenie jakosci jaj i półprzetworów z jaj
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-D05_U03
Student potrafi założyć i powiększyć skalę kultury zawiesinowej.
2,0student nie zna podstawowych etapów prowadzenia produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro.
3,0student zna podstawowe etapy prowadzenia produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro, planuje wykorzystanie bioteaktora i przebieg procesu dla konkretnej kultury popełniając przy tym szereg błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-D05_U04
Umie założyć proste doświadczenie z wykorzystaniem mutagenu chemicznego w kulturach in vitro roślin
2,0
3,0Student umie zdefiniować metody indukowania mutacji u roślin oraz potrafi przeprowadzić proste doświadczenie z wykorzystaniem mutagenu w kulturach in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-S2-D05_K01
Student ma świadomość istnienia możliwości praktycznego wykorzystania technik mutagenezy w modyfikowaniu organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności.
2,0
3,0Student jest zdolny do organizacji badań dotyczących efektywnego wykorzystania technik mutagenezy w modyfikowaniu genomów organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-D05_K02
Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-S2-D05_K03
Student potrafi współdziałając w grupie, zebrać tematyczne informacje, przygotować i przedstawić prezentację.
2,0
3,0Student potrafi jako członek zespołu zaebrać podstawowe informacje i przygotować prezentację.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Oxford Journals, Mutagenesis, Oxford University Press, Great Clarendon Street Oxford OX2 6DP UK
  2. Errol C. Friedberg, Graham C. Walker, Wolfram Siede, Richard D. Wood, Roger A. Schultz, Tom Ellenberger, DNA Repair and Mutagenesis, ASM Press, 2006, ISBN-13: 978-1555813192
  3. Red. Trziszka T., Jajczarstwo. Nauka, technologia, praktyka., Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2000
  4. Malepszy S. (red.), Biotechnologia roślin., PWN, W-Wa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1PCR z zamierzonymi błędami (ang. error prone PCR).2
T-L-2Mutageneza fizyczna (UV). Analiza mutantów (pUC19/E.coli).3
T-L-3Ocena jakości surowca jajczarskiego oraz wybranych wlaściwości funkcjonalnych treści jaj.3
T-L-4Technologia produkcji oraz ocena jakości półprzetworów z jaj.2
T-L-5Sposoby określania dawki krytycznej mutagenu chemicznego dla różnych gatunków roślin in vitro i in vivo2
T-L-6Zakładanie i powiększanie skali kultur zawiesinowych.3
T-L-7Zakładanie kultur zawisinowych w bioreaktorze.2
T-L-8Indukowanie mutacji w kulturach in vitro - założenie doświadczenia z wykorzystaniem różnych rodzajów i stężeń mutagenów chemicznych, zastosowanie różnych technik działania mutagenu na rośliny in vitro3
20

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt edytowania genu - metoda CRISPR/Cas9.5
T-P-2Metody mutagenezy ukierunkowanej in vitro i in vivo2
T-P-3Metody selekcji uzyskanych wariantów (mutantów) in vitro i in vivo do celów hodowli roślin3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mutacje indukowane czynnikami fizycznymi (UV, promieniowanie jonizujące, szok temperaturowy). Mutageneza chemiczna.5
T-W-2Mutageneza genetyczna - szczepy mutatorowe, mutageneza insercyjna, tasowanie DNA, PCR z zamierzonymi błędami, RCA, mutageneza ukierunkowana, CRISPR-Cas9).5
T-W-3Przykłady wykorzystania technik mutagenezy w produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego. Mutageneza mikroorganizmów.5
T-W-4Nowoczesne metody produkcji stosowane w jajczarstwie. Rozdział treści jaja na składniki oraz wytwarzanie produktow izolowanych o wysokiej wartości biologicznej lub funkcjonalnej. Przetwórstwo jaj. Technologie procesowe. Modyfikacje technologiczne prowadzące do podwyższenia jakości. Przechowalnictwo i konserwowanie jaj.5
T-W-5Metabolity wtórne produkowane przez rośliny, wykorzystywane w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.2
T-W-6Metody produkcji związków biologicznie czynnych w zawiesinowych, kalusowych kulturach in vitro.2
T-W-7Bioreaktory ich budowa i warunki prowadzenia bioprocesów w roślinnych kulturach zawiesinowych.4
T-W-8Zabiegi technologiczne zwiększające produkcję i sekrecję metabolitów wtórnych w kulturach kalusowych. Mechanizm elicytacji kultur.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych3
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.10
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-P-2Studiowanie wskazanej literatury5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie wskazanej literatury4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów14
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_W01Student definiuje podstawową terminologię z zakresu mutagenezy. Opisuje wybrane techniki mutagenezy wykorzystywane do zmian właściwości organizów wykorzystywanych w produkcji żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Celem realizowanego przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliością praktycznego wykorzystania technik mutagenezy w modyfikowaniu organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności.
Treści programoweT-W-2Mutageneza genetyczna - szczepy mutatorowe, mutageneza insercyjna, tasowanie DNA, PCR z zamierzonymi błędami, RCA, mutageneza ukierunkowana, CRISPR-Cas9).
T-W-3Przykłady wykorzystania technik mutagenezy w produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego. Mutageneza mikroorganizmów.
T-W-1Mutacje indukowane czynnikami fizycznymi (UV, promieniowanie jonizujące, szok temperaturowy). Mutageneza chemiczna.
T-L-1PCR z zamierzonymi błędami (ang. error prone PCR).
T-L-2Mutageneza fizyczna (UV). Analiza mutantów (pUC19/E.coli).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie testowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu mutagenezy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_W02Student definiuje metody i procesy zwiazane z przygotowaniem surowca jajczarskiego i jego przetwarzaniem. Posiada wiedzę z zakresu fizykochemicznych wlasciwosci jaj i metod izolacji skladnikow bioaktywnych. Zna metody oceny jakości jaj i półproduktów z jaj.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W07ma rozszerzoną wiedzę z zakresu procesów inżynierskich, urządzeń i linii technologicznych wykorzystywanych w biotechnologii
BTinz_2A_W08wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Cel przedmiotuC-2Poznanie nowoczesnych metod pozyskiwania różnych produktow z surowca jajczarskiego i możliwości jego wykorzystania. Poznanie metod oceny jakości jaj, półprzetworow z jaj oraz właściwości funkcjonalnych treści jaj.
Treści programoweT-W-4Nowoczesne metody produkcji stosowane w jajczarstwie. Rozdział treści jaja na składniki oraz wytwarzanie produktow izolowanych o wysokiej wartości biologicznej lub funkcjonalnej. Przetwórstwo jaj. Technologie procesowe. Modyfikacje technologiczne prowadzące do podwyższenia jakości. Przechowalnictwo i konserwowanie jaj.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie testowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić nowoczesne metody produkcji stosowane w jajczarstwie. Opisuje w sposób ogolny metody i procesy zwiazane z przygotowaniem surowca i jego przetwarzaniem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_W03Student zna metabolity wtórne produkowane przez rośliny oraz metody biotechnologiczne wykorzystywane do ich produkcji na skalę produkcyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod produkcji związków biologicznie czynnych w kulturach zawiesinowych.
Treści programoweT-W-6Metody produkcji związków biologicznie czynnych w zawiesinowych, kalusowych kulturach in vitro.
T-W-7Bioreaktory ich budowa i warunki prowadzenia bioprocesów w roślinnych kulturach zawiesinowych.
T-W-8Zabiegi technologiczne zwiększające produkcję i sekrecję metabolitów wtórnych w kulturach kalusowych. Mechanizm elicytacji kultur.
T-W-5Metabolity wtórne produkowane przez rośliny, wykorzystywane w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić wybrane metabolity wtórne produkowane w wybranych układach biotechnologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_W04Student zna rodzaje mutagenów stosowanych w produkcji roślinnej oraz metody określenia odpowiedniej dawki mutagenu; zna techniki indukowania mutacji oraz sposoby selekcji uzyskanych mutantów i ich wykorzystanie w hodowli roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-4Poznanie technik mutagenezy roslin, selekcji uzyskanych mutantów i ich wykorzystnie w hodowli roslin
Treści programoweT-P-2Metody mutagenezy ukierunkowanej in vitro i in vivo
T-P-3Metody selekcji uzyskanych wariantów (mutantów) in vitro i in vivo do celów hodowli roślin
T-L-5Sposoby określania dawki krytycznej mutagenu chemicznego dla różnych gatunków roślin in vitro i in vivo
T-L-8Indukowanie mutacji w kulturach in vitro - założenie doświadczenia z wykorzystaniem różnych rodzajów i stężeń mutagenów chemicznych, zastosowanie różnych technik działania mutagenu na rośliny in vitro
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wymienić rodzaje mutagenów, potrafi wskazać wykorzystanie indukowanej mutagenezy w hodowli roslin. Potrafi powiązać różne techniki laboratoryjne potrzebne do indukowania mutacji i ich identyfikacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_U01Student potrafi wybrać odpowiednią technikę mutagenezy do modyfikacji genetycznej konkretnego organizmu. Potrafi in silico stworzyć przykładowy projekt ukierunkowanej mutagenezy organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U06dokonuje wszechstronnej analizy molekularnych podstaw ewolucji, a także czynników oddziałujących na funkcjonowanie genomu oraz transkryptomu; analizuje czynniki wpływające na zmienność organizmu
Cel przedmiotuC-1Celem realizowanego przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliością praktycznego wykorzystania technik mutagenezy w modyfikowaniu organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności.
Treści programoweT-W-2Mutageneza genetyczna - szczepy mutatorowe, mutageneza insercyjna, tasowanie DNA, PCR z zamierzonymi błędami, RCA, mutageneza ukierunkowana, CRISPR-Cas9).
T-W-3Przykłady wykorzystania technik mutagenezy w produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego. Mutageneza mikroorganizmów.
T-W-1Mutacje indukowane czynnikami fizycznymi (UV, promieniowanie jonizujące, szok temperaturowy). Mutageneza chemiczna.
T-L-1PCR z zamierzonymi błędami (ang. error prone PCR).
T-L-2Mutageneza fizyczna (UV). Analiza mutantów (pUC19/E.coli).
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie testowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na podstawie posiadanej wiedzy teoretycznej potrafi zaproponować odpowiednią technikę w celu wywołania trwałych zmian (mutacji) w genomach organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_U02Student interpretuje przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywania i procesów technologicznych. Potrafi posługiwac się wybranymi metodami w ocenie jakości surowca jajczarskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie nowoczesnych metod pozyskiwania różnych produktow z surowca jajczarskiego i możliwości jego wykorzystania. Poznanie metod oceny jakości jaj, półprzetworow z jaj oraz właściwości funkcjonalnych treści jaj.
Treści programoweT-L-3Ocena jakości surowca jajczarskiego oraz wybranych wlaściwości funkcjonalnych treści jaj.
T-L-4Technologia produkcji oraz ocena jakości półprzetworów z jaj.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie testowe
S-2Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi z wydatną pomoca nauczyciela: -przeanalizować niektore wlasciwosci jaj pod wzgledem przydatności do okreslonego sposobu ich wykorzystania -interpretować niektóre przemiany zachodzace w surowcu jajczarskim podczas przechowywaniai procesów produkcyjnych -poslugiwac sięmetodami stosowanymi w ocenie jakosci jaj i półprzetworów z jaj
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_U03Student potrafi założyć i powiększyć skalę kultury zawiesinowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U05potrafi indywidualnie lub w grupie zaprojektować i zrealizować proces eksperymentalny, w tym przeprowadzić pomiary, znajdujące zastosowanie w biotechnologii; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski; prowadzi dyskusję w oparciu o samodzielnie zdobytą wiedzę posługując się językiem specjalistycznym
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod produkcji związków biologicznie czynnych w kulturach zawiesinowych.
Treści programoweT-L-7Zakładanie kultur zawisinowych w bioreaktorze.
T-L-6Zakładanie i powiększanie skali kultur zawiesinowych.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych etapów prowadzenia produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro.
3,0student zna podstawowe etapy prowadzenia produkcji roślinnych metabolitów wtórnych w kulturach in vitro, planuje wykorzystanie bioteaktora i przebieg procesu dla konkretnej kultury popełniając przy tym szereg błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_U04Umie założyć proste doświadczenie z wykorzystaniem mutagenu chemicznego w kulturach in vitro roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-4Poznanie technik mutagenezy roslin, selekcji uzyskanych mutantów i ich wykorzystnie w hodowli roslin
Treści programoweT-P-2Metody mutagenezy ukierunkowanej in vitro i in vivo
T-P-3Metody selekcji uzyskanych wariantów (mutantów) in vitro i in vivo do celów hodowli roślin
T-L-8Indukowanie mutacji w kulturach in vitro - założenie doświadczenia z wykorzystaniem różnych rodzajów i stężeń mutagenów chemicznych, zastosowanie różnych technik działania mutagenu na rośliny in vitro
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie zdefiniować metody indukowania mutacji u roślin oraz potrafi przeprowadzić proste doświadczenie z wykorzystaniem mutagenu w kulturach in vitro
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_K01Student ma świadomość istnienia możliwości praktycznego wykorzystania technik mutagenezy w modyfikowaniu organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Celem realizowanego przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliością praktycznego wykorzystania technik mutagenezy w modyfikowaniu organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności.
Treści programoweT-W-2Mutageneza genetyczna - szczepy mutatorowe, mutageneza insercyjna, tasowanie DNA, PCR z zamierzonymi błędami, RCA, mutageneza ukierunkowana, CRISPR-Cas9).
T-W-3Przykłady wykorzystania technik mutagenezy w produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego. Mutageneza mikroorganizmów.
T-W-1Mutacje indukowane czynnikami fizycznymi (UV, promieniowanie jonizujące, szok temperaturowy). Mutageneza chemiczna.
T-L-1PCR z zamierzonymi błędami (ang. error prone PCR).
T-L-2Mutageneza fizyczna (UV). Analiza mutantów (pUC19/E.coli).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: podsumowujący - zaliczenie testowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest zdolny do organizacji badań dotyczących efektywnego wykorzystania technik mutagenezy w modyfikowaniu genomów organizmów wykorzystywanych w produkcji żywności, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_K02Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy i jest aktywny poznawczo
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-2Poznanie nowoczesnych metod pozyskiwania różnych produktow z surowca jajczarskiego i możliwości jego wykorzystania. Poznanie metod oceny jakości jaj, półprzetworow z jaj oraz właściwości funkcjonalnych treści jaj.
Treści programoweT-W-4Nowoczesne metody produkcji stosowane w jajczarstwie. Rozdział treści jaja na składniki oraz wytwarzanie produktow izolowanych o wysokiej wartości biologicznej lub funkcjonalnej. Przetwórstwo jaj. Technologie procesowe. Modyfikacje technologiczne prowadzące do podwyższenia jakości. Przechowalnictwo i konserwowanie jaj.
T-L-3Ocena jakości surowca jajczarskiego oraz wybranych wlaściwości funkcjonalnych treści jaj.
T-L-4Technologia produkcji oraz ocena jakości półprzetworów z jaj.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-S2-D05_K03Student potrafi współdziałając w grupie, zebrać tematyczne informacje, przygotować i przedstawić prezentację.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
BTinz_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Cel przedmiotuC-3Poznanie metod produkcji związków biologicznie czynnych w kulturach zawiesinowych.
C-4Poznanie technik mutagenezy roslin, selekcji uzyskanych mutantów i ich wykorzystnie w hodowli roslin
Treści programoweT-P-2Metody mutagenezy ukierunkowanej in vitro i in vivo
T-L-8Indukowanie mutacji w kulturach in vitro - założenie doświadczenia z wykorzystaniem różnych rodzajów i stężeń mutagenów chemicznych, zastosowanie różnych technik działania mutagenu na rośliny in vitro
T-L-7Zakładanie kultur zawisinowych w bioreaktorze.
T-L-6Zakładanie i powiększanie skali kultur zawiesinowych.
Metody nauczaniaM-4ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi jako członek zespołu zaebrać podstawowe informacje i przygotować prezentację.
3,5
4,0
4,5
5,0