Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria
Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria genetyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu genetyki, biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie. |
C-2 | Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania. | 2 |
T-L-2 | Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych. | 2 |
T-L-3 | Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany. | 4 |
T-L-4 | Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA. | 4 |
T-L-5 | Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych. | 2 |
T-L-6 | Ligacja insertu i wektora. | 2 |
T-L-7 | Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną. | 2 |
T-L-8 | Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych. | 2 |
T-L-9 | Izolacja DNA plazmidowego. | 2 |
T-L-10 | Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych. | 2 |
T-L-11 | Diagnostyka molekularna chorób genetycznych. | 2 |
T-L-12 | Analiza uszkodzeń DNA. | 2 |
T-L-13 | Analiza ekspresji transgenów (rt PCR). | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny. | 2 |
T-W-2 | Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA. | 4 |
T-W-4 | Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej. | 4 |
T-W-5 | Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe | 2 |
T-W-6 | Bakteriofagi jako wektory egzogennego DNA - właściwości, cykl życiowy, modyfikacje genomu dla przyjęcia insertu. Kosmidy. | 2 |
T-W-7 | Sztuczne chromosomy jako nośniki egzogennego DNA - BACs, YACs, MACs, SATACs - pojemność, stabilność, zalety i wady. | 2 |
T-W-8 | Promotory w konstruktach genowych. | 2 |
T-W-9 | Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek. | 2 |
T-W-10 | Analiza integracji i ekspresji transgenów. | 4 |
T-W-11 | Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 30 |
A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń. | 17 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 21 |
63 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Opis. |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena projektu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C09_W01 Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów. | BTinz_2A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
BTinz_2A_BT-S1-C09_W02 Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych. | BTinz_2A_W05 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C09_U01 Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu. | BTinz_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-3 |
BTinz_2A_BT-S1-C09_U02 Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych. | BTinz_2A_U02 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C09_K01 Student jest świadomy możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej | BTinz_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C09_W01 Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje wybrane metody do modyfikacji genetycznych organizmów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTinz_2A_BT-S1-C09_W02 Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych. | 2,0 | |
3,0 | Student wykorzystuje niektóre techniki do analizy kwasów nukleinowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C09_U01 Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprezentować zaprojektowany in silico wektor do modyfikacji organizmu, bez jego efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BTinz_2A_BT-S1-C09_U02 Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje opracowanie wybranego testu molekularnego do analizy zmian w sekwencji nukleotydowej bez umiejętności jego efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S1-C09_K01 Student jest świadomy możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką świadomość możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Michael R. Green, Joseph Sambrook, Molecular Cloning: A Laboratory Manual (Fourth Edition), 2012
- Terry A. Brown., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
- Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Colin Ratledge, Bjørn Kristiansen, Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008