Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria
Sylabus przedmiotu Metody molekularne w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody molekularne w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ogólnej i zoologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem zajec jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych metod molekularnych wykonywanych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasożytniczych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Genetyczna oporność zwierząt na choroby pasożytnicze. Lekooporność pasożytów. Czynniki prowadzące do powstawania lekooporności. | 2 |
T-A-2 | Diagnostyka molekularna w parazytologii. Molekularne podstawy różnicowania pasożytów i wykrywania lekooporności | 2 |
T-A-3 | Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni | 1 |
T-A-4 | Zastosowanie technik biologii molekularnej (PCR, RAPD) do różnicowania gatunków nicieni z rodzaju Trichinella u zwierząt | 2 |
T-A-5 | Metody molekularne przydatne do wykrywania form rozwojowych helmintów w środowisku. Wykorzystanie pasożytów w „leczeniu schorzeń”. | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Lekooporność kokcydiów, nicieni i stawonogów. Mechanizmy lekooporności na wybrane antyhelmintyki | 2 |
T-L-2 | Metody wykrywania lekooporności. Zapobieganie lekooporności | 2 |
T-L-3 | Metody biologii molekularnej w oznaczaniu nicieni. Diagnostyka toksokarozy z zastosowaniem metod biologii molekularnej | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Procesy zachodzące w układzie pasożyt-żywiciel. Biologiczne i fizjologiczne aspekty interakcji między pasożytem a żywicielem. | 4 |
T-W-2 | Mechanizmy obronne żywiciela. Mechanizmy eliminacji niektórych pasożytów. Mechanizmy unikania przejawów odporności żywiciela. | 2 |
T-W-3 | Działanie chorobotwórcze pasożytów. Obraz kliniczny wybranych inwazji pasożytniczych | 3 |
T-W-4 | Geograficzny aspekt układu pasożyt-żywiciel. Środowiskowe uwarunkowania inwazji oraz chorób pasożytniczych | 3 |
T-W-5 | Czynniki sprzyjające kolonizacji i rozwojowi choroby pasożytniczej. Gatunki oportunistyczne (Toxoplasma gondii, Cryptosporidium parvum). | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | samodzielmne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujacy zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Metoda podajaca: wykład informacyjny, pogadanka (z zastosowaniem prezentacji multimedialnych) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń w formie testu, uwzgledniajace cały zakres materiału |
S-2 | Ocena podsumowująca: Obserwacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.2_W01 Ma podstawowa wiedze z zakresu stosowanych metod molekularnych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasozytniczych | BTinz_2A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.2_U01 posiada umiejetnosc prowadzenia prac badawczych z uzyciem materiału biologicznego | BTinz_2A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.2_K01 Wykazuje odpowiedzialnosc za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie | BTinz_2A_K08 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.2_W01 Ma podstawowa wiedze z zakresu stosowanych metod molekularnych w diagnostyce i profilaktyce chorób pasozytniczych | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.2_U01 posiada umiejetnosc prowadzenia prac badawczych z uzyciem materiału biologicznego | 2,0 | |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.2_K01 Wykazuje odpowiedzialnosc za bezpieczenstwo własne i innych oraz powierzone mu mienie | 2,0 | |
3,0 | W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pawłowski Z., Stefaniak J., Parazytologia kliniczna w ujęciu wielodyscyplinarnym, PWN, Warszawa, 2004
- Niewiadomska K., Pojmańska T., Machnicka B., Czubaj A, Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2001
- Kurnatowska A., Kurnatowski P., Ekologia medyczna-wybrane zagadnienia, Promedi, Łódź, 2003
Literatura dodatkowa
- Gundłach J., Sadzikowsk A, Parazytologia i parazytozy u zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004