Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Nanobioinżynieria
Sylabus przedmiotu Inżynieria technologii bakteriofagowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria technologii bakteriofagowych | ||
Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i immunologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami technologii bakteriofagowych, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach dotyczących bakteriofagów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Modelowanie matematyczne w badaniach nad bakteriofagami. | 2 |
T-A-2 | Potencjał aplikacyjny: medycyna, weterynaria i hodowla zwierząt, biobezpieczeństwo żywności i ochrona roślin. | 2 |
T-A-3 | Podstawy techniki Phage Display. Podsumowanie. | 1 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | BHP, przygotowanie prób oraz izolacja bakteriofagów ze środowiska. | 2 |
T-L-2 | Metody określania ilości bakteriofagów oraz analizowania łysinek fagowych. | 2 |
T-L-3 | Charakterystyka biologiczna: one step-growth oraz kinetyka adsorpcji. | 2 |
T-L-4 | Wyznaczenie zakresu gospodarza, wyliczanie wskaźnika EOP. | 2 |
T-L-5 | Ocena aktywności litycznej. | 2 |
T-L-6 | Namnażanie i zagęszczanie bakteriofagów. | 2 |
T-L-7 | Oznaczanie aktywności przeciwbiofilmowej i dyspergującej. | 2 |
T-L-8 | Immobilizacja bakteriofagów. | 2 |
T-L-9 | Analiza in silico genomów bakteriofagów. | 2 |
T-L-10 | Wykorzystanie analizowanych bakteriofagów - aspekty praktyczne. | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa wirionów, systematyka bakteriofagów oraz ich cykle rozwojowe. | 2 |
T-W-2 | Organizacja genomów wraz z podstawami inżynierii genetycznej bakteriofagów. | 2 |
T-W-3 | Interakcje bakteriofag – gospodarz: przełamywanie bariery komórkowej, podstawy działania enzymów litycznych. | 2 |
T-W-4 | Pokonać fagi: systemy obronne komórek bakteryjnych przed infekcją wirusową. | 2 |
T-W-5 | Skuteczność i bezpieczeństwo terapii bakteriofagowej: aspekty prawne, etyczne i ekonomiczne. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych. | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć. | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zaliczenia zajęć. | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Opis i wyjaśnienie |
M-3 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych i audytoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D17_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy i biologii bakteriofagów oraz wyjaśnia ich znaczenie technologiczne. | BTinz_2A_W04, BTinz_2A_W06 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4 | M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D17_U01 Student umie wykorzystać odpowiednie techniki laboratoryjne do badań bakteriofagów oraz potrafi określić ich potencjał aplikacyjny. | BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U08 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-4, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D17_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem bakteriofagów. | BTinz_2A_K02, BTinz_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-W-5, T-L-10 | M-3, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D17_W01 Student posiada wiedzę z zakresu budowy i biologii bakteriofagów oraz wyjaśnia ich znaczenie technologiczne. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i biologii bakteriofagów oraz ich znaczenia technologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D17_U01 Student umie wykorzystać odpowiednie techniki laboratoryjne do badań bakteriofagów oraz potrafi określić ich potencjał aplikacyjny. | 2,0 | |
3,0 | Student umie wykorzystać odpowiednie techniki laboratoryjne do badań bakteriofagów oraz potrafi określić ich potencjał aplikacyjny. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_NBI-S2-D17_K01 Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem bakteriofagów. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość znaczenia wiedzy, zna zalety i ograniczenia związane z wykorzystaniem bakteriofagów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2006