Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie hodowli komórkowych w medycynie regeneracyjnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie hodowli komórkowych w medycynie regeneracyjnej
Specjalność Bioinżynieria
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu biologii komórki, podstaw histologii.
W-2Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu hodowli komórek i tkanek.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wprowadzenie podstaw dotyczących inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej.
C-2Poznanie najważniejszych metod stosowanych w hodowlach tkankowych i technikach regeneracyjnych.
C-3Teoretyczne podstawy technik prowadzenia hodowli tkankowych i badań z zakresu regeneracji komórek i tkanek.
C-4Przykłady wykorzystania technik inżynierii tkankowej i regeneracyjnej w leczeniu wielu schorzeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pojęcie regeneracji i jej przykłady.1
T-A-2Poszukiwanie czynników i metod pozwalających na regenerację starych tkanek.1
T-A-3Biomateriały wykorzystywane w hodowlach tkanek.1
T-A-4Rekonstrukcja dróg moczowych przy użyciu technik inżynierii tkankowej.1
T-A-5Terapie genowe w procesie regeneracji organizmu.1
T-A-6Banki komórek i tkanek.1
T-A-7Podsumowanie i zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
7
wykłady
T-W-1Hodowle sztucznej skóry w warunkach in vitro2
T-W-2Hodowle sztucznej rogówki w warunkach in vitro.1
T-W-3Hodowle sztucznej chrząstki w warunkach in vitro.2
T-W-4Charakterystyka i metody hodowli naczyń krwionośnych w warunkach in vitro.1
T-W-5Medycyna regeneracyjna w wykorzystaniem komórek macierzystych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo z zajęciach audytoryjnych.7
A-A-2Samodzielna praca ze wskazanymi materiałami.8
A-A-3Opanowanie treści cwiczeń audytoryjnych.10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielna praca z literaturą fachową.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów.10
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opowiadanie
M-3opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O7.5_W01
Student zna techniki hodowli tkankowch in vitro i zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej.
BTinz_2A_W04C-3, C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5M-1, M-3, M-2S-1
BT_2A_BI-N2-O7.5_W02
Student umie wskazać na praktyczne przykłady zastosowania hodowli tkankowych i inżynierii tkankowej w medycynie.
BTinz_2A_W08C-4T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BI-N2-O7.5_U01
Student przedstawia możliwości wykorzystania potencjału komórkowego w medycinie regeneracyjnej. Analizuje dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie i nakreśla perspektywy rozwoju tej dyscypliny.
BTinz_2A_U01, BTinz_2A_U08C-4T-A-6, T-A-2, T-A-1M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O7.5_W01
Student zna techniki hodowli tkankowch in vitro i zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BI-N2-O7.5_W02
Student umie wskazać na praktyczne przykłady zastosowania hodowli tkankowych i inżynierii tkankowej w medycynie.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BI-N2-O7.5_U01
Student przedstawia możliwości wykorzystania potencjału komórkowego w medycinie regeneracyjnej. Analizuje dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie i nakreśla perspektywy rozwoju tej dyscypliny.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Drewa T., Kultury komórkowe zwierząt i człowieka., Wydawnictwo CM UMK, Toruń, 2007
  2. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Atala A., Lanza R., Thomson J.A., Nerem R., Principles of regenerative medicine., Elsevier, Amsterdam, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pojęcie regeneracji i jej przykłady.1
T-A-2Poszukiwanie czynników i metod pozwalających na regenerację starych tkanek.1
T-A-3Biomateriały wykorzystywane w hodowlach tkanek.1
T-A-4Rekonstrukcja dróg moczowych przy użyciu technik inżynierii tkankowej.1
T-A-5Terapie genowe w procesie regeneracji organizmu.1
T-A-6Banki komórek i tkanek.1
T-A-7Podsumowanie i zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hodowle sztucznej skóry w warunkach in vitro2
T-W-2Hodowle sztucznej rogówki w warunkach in vitro.1
T-W-3Hodowle sztucznej chrząstki w warunkach in vitro.2
T-W-4Charakterystyka i metody hodowli naczyń krwionośnych w warunkach in vitro.1
T-W-5Medycyna regeneracyjna w wykorzystaniem komórek macierzystych.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo z zajęciach audytoryjnych.7
A-A-2Samodzielna praca ze wskazanymi materiałami.8
A-A-3Opanowanie treści cwiczeń audytoryjnych.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.8
A-W-2Samodzielna praca z literaturą fachową.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia tresci wykładów.10
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O7.5_W01Student zna techniki hodowli tkankowch in vitro i zagadnienia z zakresu medycyny regeneracyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W04ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Cel przedmiotuC-3Teoretyczne podstawy technik prowadzenia hodowli tkankowych i badań z zakresu regeneracji komórek i tkanek.
C-1Wprowadzenie podstaw dotyczących inżynierii tkankowej i medycyny regeneracyjnej.
C-2Poznanie najważniejszych metod stosowanych w hodowlach tkankowych i technikach regeneracyjnych.
Treści programoweT-A-3Biomateriały wykorzystywane w hodowlach tkanek.
T-A-2Poszukiwanie czynników i metod pozwalających na regenerację starych tkanek.
T-A-1Pojęcie regeneracji i jej przykłady.
T-A-5Terapie genowe w procesie regeneracji organizmu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3opis
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O7.5_W02Student umie wskazać na praktyczne przykłady zastosowania hodowli tkankowych i inżynierii tkankowej w medycynie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W08wykazuje pogłębioną i uporządkowaną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Cel przedmiotuC-4Przykłady wykorzystania technik inżynierii tkankowej i regeneracyjnej w leczeniu wielu schorzeń.
Treści programoweT-A-4Rekonstrukcja dróg moczowych przy użyciu technik inżynierii tkankowej.
T-W-2Hodowle sztucznej rogówki w warunkach in vitro.
T-W-1Hodowle sztucznej skóry w warunkach in vitro
T-W-3Hodowle sztucznej chrząstki w warunkach in vitro.
T-W-5Medycyna regeneracyjna w wykorzystaniem komórek macierzystych.
T-W-4Charakterystyka i metody hodowli naczyń krwionośnych w warunkach in vitro.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3opis
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BI-N2-O7.5_U01Student przedstawia możliwości wykorzystania potencjału komórkowego w medycinie regeneracyjnej. Analizuje dotychczasowe osiągnięcia w tej dziedzinie i nakreśla perspektywy rozwoju tej dyscypliny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U01wykorzystuje pogłębioną wiedzę teoretyczną do analizy procesów i zjawisk mających wpływ na poprawę jakości życia oraz zdrowia zwierząt i ludzi
BTinz_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-4Przykłady wykorzystania technik inżynierii tkankowej i regeneracyjnej w leczeniu wielu schorzeń.
Treści programoweT-A-6Banki komórek i tkanek.
T-A-2Poszukiwanie czynników i metod pozwalających na regenerację starych tkanek.
T-A-1Pojęcie regeneracji i jej przykłady.
Metody nauczaniaM-3opis
M-2opowiadanie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści przedmiotu w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0