Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy diagnostyki toksykologicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy diagnostyki toksykologicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej. Podstawy chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawami toksykologii i najważniejszymi elementami diagnostyki toksykologicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analityka toksykologiczna. Diagnostyka zatruć ostrych i przewlekłych. Skryning informatyczny i analityczny. Znacznie diagnostyczne parametrów ogólnoustrojowych. Przygotowanie i zabezpieczenie materiału do analiz toksykologicznych. | 4 |
T-A-2 | Wykrywanie obecności narkotyków na podstawie badania moczu. Interpretacja i znaczenie diagnostyczne wyników. Wykrywanie opiatów i ich metabolitów. Wykrywanie amfetaminy i metamfetaminy. Wykrywanie metabolitów kokainy. Wykrywanie kanabinoidów. | 3 |
T-A-3 | Diagnostyka przedawkowania leków odpowiedzialnych za ostre zatrucia. Interpretacja i znaczenie diagnostyczne wyników. Wykrywanie barbituranów, pochodnych benzodiazepiny, karbamizeminy, kwasu walproinowego, fenotiazyny. | 4 |
T-A-4 | Alkoholizm - jako przykład zatrucia przewlekłego. Metody oznaczania stężenia etanolu we krwi. | 3 |
T-A-5 | Rozpoznanie zatruć grzybami. Oznaczenie obecności toksyn grzybiczych w płynach ustrojowych. | 3 |
T-A-6 | Zapobieganie zatruciom. Ogólne zasady postępowania w zatruciach i pierwsza pomoc. | 3 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Trucizny, zatrucia, przebieg zatruć i ich przyczyny (charakterystyka zatruć ostrych, podostrych, przewlekłych, rozmyślnych i przypadkowych; przyczyny i struktura zatruć, uzależnienie lekowe, nałóg, nawyk, tolerancja). | 1 |
T-W-2 | Sposoby wnikania i wprowadzania substancji toksycznych do organizmu. Przebieg zatrucia (procesy wchłaniania, rozmieszczenia, biotransformacji i wydalania trucizn; mechanizmy działania trucizn). | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka wybranych leków powodujących zatrucia (mechanizm działania toksycznego, objawy zatrucia). Zatrucia pochodnymi kwasu barbiturowego, pochodnymi benzodiazepiny, pochodnymi fenotiazynowymi, karbamazepiną | 1 |
T-W-4 | Charakterystyka środków uzależniających. Zatrucia alkoholami (zatrucie alkoholem metylowym, zatrucie glikolem etylenowym, zatrucie alkoholem etylenowym). Mechanizm uzależnień oraz działanie morfiny i jej pochodnych, kanabinoli, opiatów, kokainy, amfetaminy zatrucia środkami stosowanymi w dopingu w sporcie, dopalacze (środki pochodzenia roślinnego, środki pochodzenia syntetycznego). | 2 |
T-W-5 | Zatrucia grzybami (intoksykacje grzybami zawierającymi toksyny cytotropowe, neurotropowe). Trucizny pochodzenia zwierzęcego. Zwierzęta jadowite i trujące w otoczeniu człowieka. Wybrane przykłady toksycznego działania i objawów zatruć rybami oraz truciznami owadów, skorpionów, płazów i gadów. | 2 |
T-W-6 | Wybrane aspekty profilaktyki i leczenia zatruć (mechanizmy przeciwdziałające zatruciom; terapie odtruwające i antidota; ograniczanie toksycznego oddziaływania trucizny w organizmie). | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 20 |
A-A-2 | Przegląd i analiza fachowej literatury. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 15 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-W-2 | Przegląd i analiza fachowej literatury. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolowium końcowe obejmująca zakres treści programowych ćwiczeń. |
S-3 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_W01 Student zna najczęściej występujące zatrucia, ogólne mechanizmy działania substancji toksycznych oraz podstawowe meotody w diagnostyce toksykologicznej. | BT_1A_W02, BT_1A_W12 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_U01 Student posiada umiejętność interpretacji podstawowych zasad związanych z rozpoznawaniem, zwalczaniem i zapobieganiem zatruć. | BT_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-6, T-A-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_K01 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki i diagnostyki w toksykologii. | BT_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_W01 Student zna najczęściej występujące zatrucia, ogólne mechanizmy działania substancji toksycznych oraz podstawowe meotody w diagnostyce toksykologicznej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna tylko minimalną liczbę najczęściej występujących zatruć oraz pobieżnie i ogólnikowo tłumaczy mechanizmy działania substancji toksycznych. Zna tylko niektóre metody analityczne stosowane w diagnostyce toksykologicznej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_U01 Student posiada umiejętność interpretacji podstawowych zasad związanych z rozpoznawaniem, zwalczaniem i zapobieganiem zatruć. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową umiejętność interpretacji zasad związanych z rozpoznawaniem i zapobieganiem zatruć. Nie potrafi prawidłowo interpretować podstawowych zasad dotyczących zwalczania zatruć. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_1A_BT-S-O12.3_K01 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki i diagnostyki w toksykologii. | 2,0 | |
3,0 | Student ma miminalną świadomość znaczenia profilaktyki i diagnostyki w toksykologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Krajowe Centrum Informacji Toksykologicznej, Ostre zatrucia - pestycydy, Instytut Medycyny, Łodź, 2002, 2
- Piotrowski J.K. (red.), Podstawy toksykologii Kompendium dla studentów szkół wyższych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2008, 2
- Campbell A., Chapman M., Zatrucia u psów i kotów, SIMA, Warszawa, 2010, 1
- BOHOSIEWICZ M., Toksykologia weterynaryjna, PWRIL, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- Pałczyński C., Kieć-Świerczyńska M., Alergologia i toksykologia kliniczna w środowisku wiejskim, Instytut Medycyny Pracy, Łódź, 2000, 1
- Klawitter M., Diagnostyka mikologiczna zatruć grzybami, Wydawnictwo Śląsk, Katowice, 2006, 1
- Borowiak K.S., Machoy-Mokrzyńska A., Wybrane zagadnienia z toksykologii ogólnej i ostrych zatruć, Pomorski Uniwersytet Medyczny, Szczecin, 2003, 1
- Dzieduszycki A.M., Pierwsza pomoc i leczenie psów ukąszonych przez żmiję zygzakowatą, SIMA, Warszawa, 2008, 1
- Roliński Z., Wlaź P., Nauka o lekach. Podręcznik dla techników weterynaryjnych., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1996, 5