Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnology (S2)

Sylabus przedmiotu Health and safety in laboratory:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnology
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Health and safety in laboratory
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Basic knowledge of chemistry, physics and principles of occupational health and safety

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Gaining theoretical knowledge on the principles of health and safety at work in a biological laboratory.
C-2Ability to react in dangerous situations in accordance with health and safety rules.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Hygiene and sanitary requirements for laboratory1
T-W-2Exposure to harmful factors in the workplace and at the university1
T-W-3Fire protection. Fire procedure. Fire evacuation strategy. Fire threats occurring in the University. Responsibilities of students in the field of fire protection at the place of trainingship and in the laboratory.2
T-W-4Ergonomics of work in the laboratory.2
T-W-5First premedical help2
T-W-6Accidents at work in the laboratory. Procedures for proceedings.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1participation in classes10
A-W-2study of literature10
A-W-3Preparing to pass lectures10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Lecture with multimedia presentation and educational films.
M-2Auditorium classes: group work, case analysis.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: assessment of the paper
S-2Ocena podsumowująca: test of choice + open tasks

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-A3_W01
Student knows and defines basic principles of occupational health and safety in the laboratory
BTap_2A_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-A3_U01
The student adheres to the basic principles of occupational safety and health in a biological laboratory, student is able to react in accordance with the principles of health and safety in dangerous situations.
BTap_2A_U10C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-A3_K01
The student is aware of the dangers in biological laboartories.
BTap_2A_K08C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-A3_W01
Student knows and defines basic principles of occupational health and safety in the laboratory
2,0
3,0Student knows and defines most of basic principles of occupational health and safety in the laboratory.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-A3_U01
The student adheres to the basic principles of occupational safety and health in a biological laboratory, student is able to react in accordance with the principles of health and safety in dangerous situations.
2,0
3,0The student adheres to the basic principles of occupational safety and health in a biological laboratory, student is able to react in accordance with the principles of health and safety in dangerous situations.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-A3_K01
The student is aware of the dangers in biological laboartories.
2,0
3,0The student is aware of the dangers in biological laboartories.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Benjamin O. ALLI, FUNDAMENTAL PRINCIPLES OF OCCUPATIONAL HEALTH AND SAFETY, INTERNATIONAL LABOUR OFFICE, GENEVA, 2008
  2. Timothy Joseph Gallwey, Leonard O'Sullivan, Ergonomics Laboratory Exercises, CRC Press, 2008

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Hygiene and sanitary requirements for laboratory1
T-W-2Exposure to harmful factors in the workplace and at the university1
T-W-3Fire protection. Fire procedure. Fire evacuation strategy. Fire threats occurring in the University. Responsibilities of students in the field of fire protection at the place of trainingship and in the laboratory.2
T-W-4Ergonomics of work in the laboratory.2
T-W-5First premedical help2
T-W-6Accidents at work in the laboratory. Procedures for proceedings.2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1participation in classes10
A-W-2study of literature10
A-W-3Preparing to pass lectures10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-A3_W01Student knows and defines basic principles of occupational health and safety in the laboratory
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_W03knows ethical, legal, economic and other conditions of importance in biotechnology
Cel przedmiotuC-1Gaining theoretical knowledge on the principles of health and safety at work in a biological laboratory.
C-2Ability to react in dangerous situations in accordance with health and safety rules.
Treści programoweT-W-2Exposure to harmful factors in the workplace and at the university
T-W-4Ergonomics of work in the laboratory.
T-W-1Hygiene and sanitary requirements for laboratory
T-W-5First premedical help
T-W-6Accidents at work in the laboratory. Procedures for proceedings.
T-W-3Fire protection. Fire procedure. Fire evacuation strategy. Fire threats occurring in the University. Responsibilities of students in the field of fire protection at the place of trainingship and in the laboratory.
Metody nauczaniaM-1Lecture with multimedia presentation and educational films.
M-2Auditorium classes: group work, case analysis.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: assessment of the paper
S-2Ocena podsumowująca: test of choice + open tasks
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student knows and defines most of basic principles of occupational health and safety in the laboratory.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-A3_U01The student adheres to the basic principles of occupational safety and health in a biological laboratory, student is able to react in accordance with the principles of health and safety in dangerous situations.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_U10adheres to the basic principles of health and safety at work in the laboratory (GLP); can identify threats in the work of a biotechnologist, can react in hazardous situations with the use of health and safety rules
Cel przedmiotuC-1Gaining theoretical knowledge on the principles of health and safety at work in a biological laboratory.
C-2Ability to react in dangerous situations in accordance with health and safety rules.
Treści programoweT-W-2Exposure to harmful factors in the workplace and at the university
T-W-4Ergonomics of work in the laboratory.
T-W-1Hygiene and sanitary requirements for laboratory
T-W-5First premedical help
T-W-6Accidents at work in the laboratory. Procedures for proceedings.
T-W-3Fire protection. Fire procedure. Fire evacuation strategy. Fire threats occurring in the University. Responsibilities of students in the field of fire protection at the place of trainingship and in the laboratory.
Metody nauczaniaM-1Lecture with multimedia presentation and educational films.
M-2Auditorium classes: group work, case analysis.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: assessment of the paper
S-2Ocena podsumowująca: test of choice + open tasks
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student adheres to the basic principles of occupational safety and health in a biological laboratory, student is able to react in accordance with the principles of health and safety in dangerous situations.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BTZ-A-A3_K01The student is aware of the dangers in biological laboartories.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTap_2A_K08is aware of the shared responsibility for security in own and others work; can think and act in an entrepreneurial way
Cel przedmiotuC-1Gaining theoretical knowledge on the principles of health and safety at work in a biological laboratory.
C-2Ability to react in dangerous situations in accordance with health and safety rules.
Treści programoweT-W-2Exposure to harmful factors in the workplace and at the university
T-W-4Ergonomics of work in the laboratory.
T-W-1Hygiene and sanitary requirements for laboratory
T-W-5First premedical help
T-W-6Accidents at work in the laboratory. Procedures for proceedings.
T-W-3Fire protection. Fire procedure. Fire evacuation strategy. Fire threats occurring in the University. Responsibilities of students in the field of fire protection at the place of trainingship and in the laboratory.
Metody nauczaniaM-1Lecture with multimedia presentation and educational films.
M-2Auditorium classes: group work, case analysis.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test of choice + open tasks
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is aware of the dangers in biological laboartories.
3,5
4,0
4,5
5,0