Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Genetyka zaburzeń metabolicznych psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Genetyka zaburzeń metabolicznych psów | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ogólnej; budowy układu pokarmowego psa; znajomość zasad pracy w laobratorium analiz genetycznych oraz obsługi podstawowego sprzętu laboratoryjnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy studenta na temat genetycznego podłoża chorób metabolicznych psa; zapoznanie z metodami umożliwiającymi diagnostykę tych zaburzeń |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza rodowodowa w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego | 2 |
T-A-2 | Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego | 2 |
T-A-3 | Diagnostyka pogłębiona w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego | 2 |
T-A-4 | Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi | 2 |
T-A-5 | Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozwój układu pokarmowego u psów | 2 |
T-W-2 | Zaburzenia spichrzeniowe glikogenu typu IA (choroba von Gerze), II (choroba Pompesa), III (choroba Corisa), IV (choroba Andersona), VII (niedobór fosfofruktokinazy) | 2 |
T-W-3 | Hiperlipidemia | 2 |
T-W-4 | Dziedziczna otyłość | 2 |
T-W-5 | Mukopolisacharydozy (TYP od I do VII) | 2 |
T-W-6 | Gangliozydozy | 2 |
T-W-7 | Nietolerancje glutenu | 2 |
T-W-8 | Rozszerzenie przestrzeni chłonnych jelit | 2 |
T-W-9 | Zespół rozszerzenia/skrętu żołądka | 2 |
T-W-10 | Wewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w zajęciach | 10 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do zaliczenia | 12 |
A-A-3 | zaliczenie pisemne | 4 |
A-A-4 | Konsultacje | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | egzamin pisemny | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych |
M-2 | dyskusja |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena pracy studenta podczas zajęć |
S-2 | Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów |
S-4 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_14_W01 student ma wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma pogłębiona wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia | Kn_2A_W02, Kn_2A_W07 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_14_U01 student analizuje rodowód pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń | Kn_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_14_K01 student organizuje swoje stanowisko pracy; kreatywnie planuje i realizuje zadania wykonywane w grupach | Kn_2A_K02, Kn_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_14_W01 student ma wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma pogłębiona wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia | 2,0 | |
3,0 | student ma elementarną wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma dostateczna wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_14_U01 student analizuje rodowód pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym analizuje rodowód psa pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student dostatecznie potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_14_K01 student organizuje swoje stanowisko pracy; kreatywnie planuje i realizuje zadania wykonywane w grupach | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym organizuje swoje stanowisko pracy; wykazuje niewielką kreatywność w planowaniu i realizacji zadań grupowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- pod red. prof. dr. hab. Antoniego Schollenbergera, Wybrane wrodzone wady rozwojowe i choroby dziedziczne u psów i kotów, Galaktyka, 2017
- pod red. Romana Lechowskiego, Choroby przewodu pokarmowego psów i kotów, Galaktyka, 2009