Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Prewencja i fagoterapia chorób infekcyjnych psów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prewencja i fagoterapia chorób infekcyjnych psów | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii klinicznej i wirusologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z fagoterapią chorób zakaźnych psów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowania matematyczne i modelowanie fagoterapii | 2 |
T-A-2 | Prawo a terapie eksperymentalne | 2 |
T-A-3 | Bakteriofagi w bezpieczeństwie żywności | 2 |
T-A-4 | Skuteczność i bezpieczeństwo terapii fagowej | 2 |
T-A-5 | Podsumowanie i sprawozdanie projektów | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Opracowanie parametryczne bakteriofagów: metody wyznaczania ilości bakteriofagów | 1 |
T-L-2 | Krzywe adsorbcji | 1 |
T-L-3 | Opis łysinki - teoria i praktyka | 1 |
T-L-4 | One-step growth | 1 |
T-L-5 | Wyznaczenie zakresu gospodarza i EOP | 1 |
T-L-6 | Opis aktywności litycznej | 1 |
T-L-7 | Ocena aktywności przeciwbiofilmowej | 1 |
T-L-8 | Podstawy terapii fagowej i preparatyki koktajli | 1 |
T-L-9 | Ograniczenia terapii fagowej | 1 |
T-L-10 | Metody bioasekuracji bakteriofagowej karm i pasz: metody stabilizacji bakteriofagów | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cykle rozwojowe bakteriofagów | 2 |
T-W-2 | Systematyka bakteriofagów | 2 |
T-W-3 | Choroby zakaźne psów o etiologii bakteryjnej | 4 |
T-W-4 | Fagoterapia na wybranych przykładach | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Obecność na audytoriach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia audytoriów | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 10 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Praca projektowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i laboratoryjnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_30_W01 Student zna najczęściej występujące choroby bakteryjne psów oraz metody ich terapii i profilaktyki z zastosowaniem fagów | Knlic_2A_W10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_30_U01 Student potrafi dobrać metodę fagoterapii do konkretnego przypadku | Knlic_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_30_K01 Student jest zdolny do dobrania fagoterapii do konkretnego przypadku | Knlic_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_30_W01 Student zna najczęściej występujące choroby bakteryjne psów oraz metody ich terapii i profilaktyki z zastosowaniem fagów | 2,0 | |
3,0 | Student zna najczęściej występujące choroby bakteryjne psów oraz metody ich terapii z zastosowaniem fagów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_30_U01 Student potrafi dobrać metodę fagoterapii do konkretnego przypadku | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dobrać metodę fagoterapii do konkretnego przypadku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_30_K01 Student jest zdolny do dobrania fagoterapii do konkretnego przypadku | 2,0 | |
3,0 | Student jest zdolny do dobrania fagoterapii do konkretnego przypadku | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gliński Z., Kostro K., Choroby zakaźne psów i kotów, PWRiL, Warszawa, 2005
- Malicki K., Binek M., Zarys klinicznej bakteriologii weterynaryjnej, tom 1 i 2, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2004
- Gladwin M., Trattler B., red. wyd. pol. Stefania Giedrys-Kalemba, Mikrobiologia kliniczna, D.W. Publishing Co., Szczecin, 2010
- Piekarowicz A., Podstawy wirusologii molekularnej, Wydaw. PWN, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Szewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2005