Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Ekologia psowatych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekologia psowatych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu ekologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z ewolucją psowatych, ich charakterystyka biologiczną i ekologiczną, rolą psowatych w ekosystemie, sposobami ich ochrony |
C-2 | nabycie umiejętności przedstawiania zasięgu wystepowania oraz dynamiki zmian populacji wybranych gatunków psowatych; umiejętność rozpoznawania tropów i kupek kałowych wybranych psowatych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje) | 2 |
T-L-2 | Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych) | 1 |
T-L-3 | Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych | 2 |
T-L-4 | Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych | 1 |
6 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolucja psowatych | 1 |
T-W-2 | Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych | 1 |
T-W-3 | Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny. Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie | 1 |
T-W-4 | Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych. | 1 |
T-W-5 | Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia pso-watych | 1 |
T-W-6 | Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne). | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-L-2 | sprawdzian pisemny | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć. | 6 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
A-W-2 | sprawdzian pisemny | 3 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zajęć. | 4 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | film, ekspozycja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła indywidualnej pracy studenta oraz jego pracy w grupie |
S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-4 | Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z odpowiedzi ustnej oraz sprawdzianów pisemnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_06_W01 studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych | Kninz_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_06_U01 student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych | Kninz_2A_U03, Kninz_2A_U05 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-2, M-3, M-1 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_06_K01 student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych | Kninz_2A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-5 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_06_W01 studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych | 2,0 | |
3,0 | student zna w stopniu dostatecznym przebieg ewolucji psowatych, opisuje jeden wolno żyjący gatunek psowatych, dostatecznie tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem oraz wpływ rózych czynników na populacje psowatych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_06_U01 student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych | 2,0 | |
3,0 | student stosuje w stopniu dostatecznym metody do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów oraz przeprowadza charakterystykę populacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_06_K01 student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych | 2,0 | |
3,0 | student w niewielkim stopniu wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji. Studium porównanwcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
- Jędrzejewska B., Jędrzejewski W., Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej, PWN, Warszawa, 2001
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999