Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Niedobory mineralne i witaminowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niedobory mineralne i witaminowe | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>, Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe zagadnienia z biochemii, fizjologii zwierząt i żywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studenta z przyczynami i konsekwencjami niedoboru witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej |
C-2 | zapoznanie studenta z metodami diagnostyki niedoborów mineralnych i witaminowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpiecznej pracy w pracowni diagnostycznej. Analiza czynników warunkujących właściwą jakość procedury analitycznej. | 1 |
T-L-2 | Diagnostyka niedokrwistości wywołanej niedoborem żelaza. Badanie morfologiczne krwi. Analiza układu czerwonokrwinkowego. Przygotowanie preparatów, analiza mikroskopowa i interpretacja wyników | 2 |
T-L-3 | Oznaczenie miedzi w materiale biologicznym. Interpretacja wyników. | 1 |
T-L-4 | Oznaczenie Mg/Ca/P w materiale biologicznym. Interpretacja wyników. | 2 |
T-L-5 | Oznaczenie selenu w materiale biologicznym. Interpretacja wyników. | 2 |
T-L-6 | Oznaczenie stężenia witaminy C w moczu i osoczu krwi – ocena wpływu suplementacji witaminą C. | 1 |
T-L-7 | Oznaczenie koncentracji witaminy D w osoczu krwi. Ocena zasadności suplementacji witaminą D. | 1 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Czynniki wpływające na wartość diagnostyczną wyniku. Rodzaje materiału biologicznego stosowanego w ocenie gospodarski mineralnej. Zasady prawidłowego pobierania materiału do badań | 2 |
T-W-2 | Diagnostyka zaburzeń gospodarki wodno-elektrolitowej (sodowej i potasowej) i wapniowo-fosforanowej. | 1 |
T-W-3 | Rodzaje i przyczyny niedokrwistości. | 1 |
T-W-4 | Niedobór/nadmiar pierwiastków, odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej. | 2 |
T-W-5 | Niedobór i nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Wskazania do wykonania badań, biologiczne skutki namiaru/niedoboru witamin A, D, E i K | 2 |
T-W-6 | Diagnostyka zaburzeń koncentracji witamin z grupy B (wit. B1 – B5, B12), kwasu foliowego oraz biotyny. Biologiczne konsekwencje niedoborów. | 1 |
T-W-7 | Diagnostyka zaburzeń koncentracji witaminy C. Konsekwencje niedoboru witaminy C. Konsekwencje stosowania wysokich dawek wit. C. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | przygotowanie się do zajęć praktycznych | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenie treści wykładowych | 20 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: ocena ciągła |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_41_W01 Student zna przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej. | Kninz_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_41_U01 Student wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym oraz interpretuje uzyskane wyniki. | Kninz_2A_U03 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_41_K01 Student rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu. | Kninz_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_41_W01 Student zna przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w podstawowym zakresie przyczyny i konsekwencje niedoboru określonych witamin i pierwiastków odgrywających ważną rolę w gospodarce mineralnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_41_U01 Student wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym oraz interpretuje uzyskane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student w miarę samodzielnie wykonuje badania mające na celu określenie stężenia wybranych składników mineralnych i witamin w materiale biologicznym. Wymaga pomocy w zinterpretowaniu uzyskanych wyników badań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_41_K01 Student rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu. | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do rozwiązania/wyjaśnienia określonego problemu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Meyer D.J., Harvey J.W., Diagnostyka laboratoryjna w weterynarii, Edra Urban & Partner, 2013