Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy szkolenia psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Podstawy szkolenia psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT2 14 1,50,60zaliczenie
wykładyW2 6 0,50,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce2
T-T-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws2
T-T-3Sposoby uczenia się psów w praktyce2
T-T-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem2
T-T-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu2
T-T-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa4
14
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów1
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws1
T-W-3Sposoby uczenia się psów1
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem1
T-W-5Nauka podstawowych komend2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach14
A-T-2studiowanie piśmiennictwa18
A-T-3przygotowanie do zaliczenia12
44
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmiennictwa5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - fim

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: konsultacje
S-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C21_W01
Uczeń posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem.
Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C21_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów a także otrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U15C-1T-T-1, T-T-6, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C21_K01
01 Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
Kn_1P_K02, Kn_1P_K04, Kn_1P_K07, Kn_1P_K06C-1T-T-1, T-T-6, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-3, M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C21_W01
Uczeń posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C21_U01
Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów a także otrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C21_K01
01 Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Miller Pat, Nasz wierny przyjaciel pies : metody wzmocnienia psów w treningu, Książka i Wiedza, Warszawa, 2005
  2. Horowitz Alexandra, HorOczami psa. Co psy wiedzą, czują i widzą, CZARNA OWCA, 2011
  3. Eaton Barry, Dominacja prawda czy mit, Psia Wachta, 2009
  4. Donaldson Jean, Pies i człowiek, GALAKTYKA, Łódź, 2007
  5. Mrzewińska Zofia, Po obu końcach smyczy, ERGOS, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, GALAKTYKA, Łódź, 2004
  2. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, GALAKTYKA, Łódź, 2010

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce2
T-T-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws2
T-T-3Sposoby uczenia się psów w praktyce2
T-T-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem2
T-T-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu2
T-T-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa4
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów1
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws1
T-W-3Sposoby uczenia się psów1
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem1
T-W-5Nauka podstawowych komend2
6

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach14
A-T-2studiowanie piśmiennictwa18
A-T-3przygotowanie do zaliczenia12
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmiennictwa5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C21_W01Uczeń posiada podstawową wiedzę dotyczącą szkolenia psów, zna metody szkolenia psów, potrafi wymienić sposoby uczenia się, podstawowe komendy oraz najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.
Treści programoweT-W-3Sposoby uczenia się psów
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca - fim
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: konsultacje
S-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C21_U01Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i zachowań różnymi metodami szkoleniowymi wykorzystując znajomość sposobów uczenia się psów a także otrafi wykonać podstawowe ćwiczenia budujące dobre relacje z psem i zmotywować go do pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.
Treści programoweT-T-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce
T-T-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa
T-T-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws
T-T-3Sposoby uczenia się psów w praktyce
T-T-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem
T-T-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca - fim
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: konsultacje
S-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C21_K0101 Student posiada świadomość potrzeby popularyzacji szkoleń wśród właścicieli psów różnych ras, potrafi pracować w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą szkolenia psów oraz uczestnictwo w treningach szkolenia psów w rożnym wieku.
Treści programoweT-T-1Tradycyjne metody szkolenia psów w praktyce
T-T-6Szkolenie psów z zakresu przedszkola dla szczeniąt i ogólnego posłuszeństwa
T-T-2Nowoczesne metody szkolenia psów w praktyce Treningi wzmacniające aparat ruchu z wykorzystaniem metody FitPaws
T-T-3Sposoby uczenia się psów w praktyce
T-T-4Nauka podstawowych komend w praktyce Ćwiczenia budujące dobre relacje z psem
T-T-5Podstawowe zagadnienia związane z przygotowaniem psa do treningu
T-W-5Nauka podstawowych komend
T-W-3Sposoby uczenia się psów
T-W-1Wprowadzenie - rys historyczny szkolenia psów
T-W-4Najważniejsze zasady dobrego współżycia z psem
T-W-2Tradycyjne i nowoczesne metody szkolenia psów Wprowadzenie do treningu FitPaws
Metody nauczaniaM-3Metoda eksponująca - fim
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - opis, objasnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności syudenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0