Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów stróżujących i obronnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów stróżujących i obronnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Wojciechowski <Tomasz.Wojciechowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT7 10 0,60,60zaliczenie
wykładyW7 4 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta1
T-T-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania1
T-T-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania1
T-T-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne6
T-T-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.1
10
wykłady
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony1
T-W-2Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu1
T-W-3Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego1
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zaliczenia8
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmienictwa4
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Metoda praktyczna - pokaz
M-3Metoda eksponująca - film
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C39_W01
Uczeń posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących, zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych
Kn_1P_W09, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20, Kn_1P_W24C-1T-T-1, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C39_U01
Uczeń wykorzystuje zdobytą wiedzę w trening psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U15C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-4M-2, M-1, M-4, M-3S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C39_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
Kn_1P_K05, Kn_1P_K04C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-4, T-W-1M-2, M-1, M-4, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C39_W01
Uczeń posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących, zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C39_U01
Uczeń wykorzystuje zdobytą wiedzę w trening psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C39_K01
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Brzezicha Antoni, Twój przyjaciel pies - wychowanie i szkolenie użytkowo-obronne, Mada, 2002
  2. Gerilyn J. Bielakiewicz, Tresura psów, Helion, Gliwice, 2009
  3. Jan Giezyński, Szkolenie psów mysliwskich i obronnych, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1969

Literatura dodatkowa

  1. O'Hare James, Zachowania agresywne u psów, GALAKTYKA, Łódź, 2008
  2. Jensen Per, The behavioural Biology of Dogs, CAB, 2007

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta1
T-T-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania1
T-T-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania1
T-T-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne6
T-T-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony1
T-W-2Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu1
T-W-3Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego1
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania1
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zaliczenia8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3studiowanie piśmienictwa4
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C39_W01Uczeń posiada wiedzę ogólna na temat szkolenia psów obronnych i stróżujących, zna podstawowe przepisy prawne, regulaminy sportów z elementami obrony, próby pracy i zakres testów psychicznych psów obronnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W24Posiada podstawową wiedzę z zakresu biologii gatunków łownych oraz zna zasady gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.
Treści programoweT-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta
T-W-2Selekcja psów i wybór rasy z predyspozycjami do obrony i stróżowania; obrona sportowa, użytkowa, służbowa, rola pozoranta w szkoleniu
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony
T-W-3Kursy i szkolenia psów obronnych i stróżujących - ryzyko i konsekwencje z tytułu posiadania psa obronnego lub stróżującego
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponująca - film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C39_U01Uczeń wykorzystuje zdobytą wiedzę w trening psów obronnych i stróżujących, potrafi interpretować zachowanie psów w trakcie ćwiczeń obronnych i stróżujących, potrafi zastosować podstawowe środki bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.
Treści programoweT-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta
T-T-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania
T-T-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania
T-T-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne
T-T-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponująca - film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie praktycznej
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe w formie pisemnej
S-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C39_K01Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnościa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Kn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Cel przedmiotuC-1Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z rodzajami, metodami i regulaminami szkoleń psów stróżujących i obronnych. Dodatkowym celem jest przybliżenie ras z odpowiednimi predyspozycjami i selekcja psów do sportów obronnych.
Treści programoweT-T-1Paraca licencjonowanego pozoranta
T-T-2Metody pracy ze szczeniakiem w kierunku obrony i stróżowania
T-T-3Metody pracy z psem dorosłym w kierunku obrony i stróżowania
T-T-4Trening psów sportowych z elementami obrony: IPO, mondioring, ring francuski, campagne
T-T-5Trening psów użytkowych: pilnowanie i obrona przewodnika, posesji, samochodu itp.
T-W-4Metody pracy ze szczeniakiem i psem dorosłym w kierunku obrony użytkowej i sportowej oraz stróżowania
T-W-1Szkolenie psów stróżujących i obronnych czy nauka agresji. Regulaminy testów psychicznych, prób pracy psów obronnych, rodzaje i charakterystyka dyscyplin sportów kynologicznych z elementami obrony
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - pokaz
M-1Metoda podająca - opis, objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna
M-3Metoda eksponująca - film
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0