Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Szkolenie szczeniąt i psów młodych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Szkolenie szczeniąt i psów młodych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student zna podstawowe rasy psów i ich użytkowość |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Głównym celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z ogólna wiedzą dotyczącą szkoleń szczeniąt i psów młodych w aspekcie życia codziennego i pracy sportowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Socjalizacja szczeniaka w hodowli Socjalizacja szczeniaka i psa młodego w nowym domu | 1 |
T-T-2 | Ćwiczenia aparatu ruchu szczeniąt i młodych psów | 1 |
T-T-3 | Podstawy motywacji w szkoleniu szczeniakiaka i psa młodego | 2 |
T-T-4 | Podstawowe problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym | 2 |
T-T-5 | Uczestnictwo w zajęciach przedszkola dla szczeniąt w szkole dla psów | 3 |
T-T-6 | Nauka podstawowych komend | 3 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Szkolenie szczeniat i psów młodych - wprowadzenie Wybór hodowli i szczeniaka - testy osobowości dla szczeniąt | 1 |
T-W-2 | Zasady wprowadzania treningów sportowych u szczeniąt i młodych psów | 1 |
T-W-3 | Etapy rozwojowe psa, prawidłowa socjalizacja w hodowli i w nowym domu | 1 |
T-W-4 | Psie przedszkole, program pracy ze szczeniakiem i psem młodym | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-T-2 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
18 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 4 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-3 | studiowanie piśmiennictwa | 4 |
12 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metody podające - opis i objaśnienie z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
M-2 | Metoda eksponująca - film |
M-3 | Metody praktyczne - pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: konsultacje |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie praktycznej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C27_W01 Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zadady pracy ze szczenięciem i psem młodym | Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-2, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C27_U01 Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego | Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-6, T-T-5, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C27_K01 Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie | Kn_1P_K04, Kn_1P_K07, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-6, T-T-5, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C27_W01 Student zna podstawowe kryteria przeprowadzania testów osobowościowych u szczeniat i psów młodych, zna zadady pracy ze szczenięciem i psem młodym | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C27_U01 Student potrafi nauczyć psa podstawowych komend i rozwiązać proste problemy wychowawcze ze szczeniakiem i psem młodym, potrafi zmotywować psa do pracy i zastosować ćwiczenia w celu kształtowania prawidłowej socjalizacji szczeniaka i psa młodego | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C27_K01 Student posiada szacunek do zawodu trener psów i zoopsycholog, ma świadomość potrzeby niesienia pomocy innym i pracy w grupie | 2,0 | |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Mrzewińska Zofia, Jak rozmawiać z psem : tajniki szkolenia, Egros, 2003
- Rugaas Turid, Mój pies ciągnie na smyczy., Psia Wachta, 2008
- Owens Paul, Zaklinacz psów. Podaj łapę, waruj, siad, czyli szkolenie czworonoga, Septem, 2008
- Pisula Wojciech, Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003
- Bailey J., How dogs Learn, Howell Book House, 1999
- Dunbar Ian, After you get a puppy, Dog Star Daily, 2007
- Dunbar Ian, Before you get a puppy, Dog Star Daily, 2007
Literatura dodatkowa
- Waldoch Barbara, Pozytywne szkolenie psów, Werset, 2007
- Oeser Erhard, Człowiek i pies, bellona, 2009