Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Ziołolecznictwo w weterynarii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Ziołolecznictwo w weterynarii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 0,60,60zaliczenie
wykładyW5 10 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki.
W-2Wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-3Wiedza z zakresu anatomii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich.
C-2Zdobycie umiejętności zwązanych z łagodzeniem różnych dolegliwości zwierząt za pomocą preparatów ziołowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rodzaje leków i preparatów ziołowych stosowanych w weterynarii.2
T-A-2Samodzielne przygotowanie preparatów ziołowych w warunkach domowych.2
T-A-3Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt.2
T-A-4Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.2
T-A-5Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.2
10
wykłady
T-W-1Historia fitoterapii weterynaryjnej.2
T-W-2Przygotowanie preparatów ziołowych (zbiór, suszenie oraz preparatyka ziół).2
T-W-3Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt.2
T-W-4Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich.2
T-W-5Zioła wykorzystywane w leczeniu psów.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zjęć8
18
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej lieratury2
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
M-4Pogadanka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zalczenie pisemne na ostatnich zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_XV084_W01
Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych.
Kn_1P_W09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_XV084_U01
Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
Kn_1P_U13, Kn_1P_U11C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C23.2_K01
Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt
Kn_1P_K03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2, M-3, M-4S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_XV084_W01
Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych.
2,0Student nie potrafi objaśnić działania substancji aktywnych ziół. Nie podrafi scharakteryzować ziół pod kątem ich właściwości i leczenia różnych schorzeń.
3,0Student wymienia substancje aktywne ziół. Zna podstawowe właściowści wybranych ziół.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_XV084_U01
Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
2,0Student nie potrafi dobrać ziół do terapii dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
3,0Student dobiera dwa zioła do danego schorzenia zwierząt domowych i wie w jaki sposób je zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C23.2_K01
Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt
2,0Student nie wykazuje świadomości roli ziół w ochronie zdrowia psów .
3,0Student wykazuje świadomosć roli ziół w ochronie zdrowia psów w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sadowska Ała red., Rośliny lecznicze w weterynarii i zootechnice, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003
  2. Wasilewska Grażyna, Polskie zioła lecznicze i uzdrawiające, Wydawnictwo RM., Warszawa, 2015
  3. Gorzkowska Magdalena, Zioła: jak zbierać, przetwarzać, stosować, Wydawnictwo BOSZ, Olszanica, 2013
  4. Senderski Mateusz Emanuel, Prawie wszystko o ziołach i ziołolecznictwie, Wydawnictwo Mateusz E. Senderski, Podkowa Leśna, 2015, Wydanie 2 popr. zm.

Literatura dodatkowa

  1. Dawid-Pać Renata, Nowak Gerard red., Leki pochodzenia naturalnego, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań, 2012
  2. Nowak Zbigniew, Tomasz, Antybiotyki z apteki Pana Boga, Wydawnictwo AA, Kraków, 2014
  3. Klimuszko Czesław, Wróćmy do ziół leczniczych, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rodzaje leków i preparatów ziołowych stosowanych w weterynarii.2
T-A-2Samodzielne przygotowanie preparatów ziołowych w warunkach domowych.2
T-A-3Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt.2
T-A-4Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.2
T-A-5Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia fitoterapii weterynaryjnej.2
T-W-2Przygotowanie preparatów ziołowych (zbiór, suszenie oraz preparatyka ziół).2
T-W-3Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt.2
T-W-4Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich.2
T-W-5Zioła wykorzystywane w leczeniu psów.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zjęć8
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanej lieratury2
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_XV084_W01Student objaśnia działanie wybranych substancji aktywnych ziół. Opisuje zioła, określa ich właściwości i wykorzystanie w leczeniu różnych schorzeń zwierząt domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich.
Treści programoweT-W-2Przygotowanie preparatów ziołowych (zbiór, suszenie oraz preparatyka ziół).
T-W-3Rodzaje substancji aktywnych w roślinach i ich rola w organizmie zwierząt.
T-W-4Wykorzystanie ziół w fitoterapii zwierząt gospodarskich.
T-W-5Zioła wykorzystywane w leczeniu psów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Film dydaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zalczenie pisemne na ostatnich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić działania substancji aktywnych ziół. Nie podrafi scharakteryzować ziół pod kątem ich właściwości i leczenia różnych schorzeń.
3,0Student wymienia substancje aktywne ziół. Zna podstawowe właściowści wybranych ziół.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_XV084_U01Student potrafi dobrać zioła do terapii konkretnych dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności zwązanych z łagodzeniem różnych dolegliwości zwierząt za pomocą preparatów ziołowych.
Treści programoweT-A-1Rodzaje leków i preparatów ziołowych stosowanych w weterynarii.
T-A-2Samodzielne przygotowanie preparatów ziołowych w warunkach domowych.
T-A-3Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt.
T-A-4Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.
T-A-5Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
M-4Pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia.
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać ziół do terapii dolegliwości i schorzeń zwierząt domowych.
3,0Student dobiera dwa zioła do danego schorzenia zwierząt domowych i wie w jaki sposób je zastosować.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C23.2_K01Student nabędzie świadomość znaczenia i roli ziół w ochronie zdrowia zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy z zakresu wykorzystania ziół i preparatów ziołowych w terapii i profilaktyce schorzeń zwierząt amatorskich i gospodarskich.
Treści programoweT-A-1Rodzaje leków i preparatów ziołowych stosowanych w weterynarii.
T-A-2Samodzielne przygotowanie preparatów ziołowych w warunkach domowych.
T-A-3Wykorzystanie ziół do oczyszczania organizmu i obniżenia masy ciała zwierząt.
T-A-4Zioła stosowane w przypadku chorób nowotworowych i poprawy odporności organizmu.
T-A-5Wykorzystanie ziół w leczeniu schorzeń układu pokarmowego i oddechowego, chorób skóry i stawów.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Film dydaktyczny
M-4Pogadanka
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Indywidualna ocena przygotowanej przentacji i sposobu jej przedstawienia.
S-2Ocena formująca: Ocena zaangażowania w dyskusji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości roli ziół w ochronie zdrowia psów .
3,0Student wykazuje świadomosć roli ziół w ochronie zdrowia psów w podstawowym stopniu.
3,5
4,0
4,5
5,0