Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Technologie chowu zwierząt przeżuwających:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Technologie chowu zwierząt przeżuwających
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 2,00,30zaliczenie
zajęcia terenoweT1 10 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła.5
T-A-2Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w Polsce i na świecie. Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych, agroturystycznych i wielkotowarowych.5
10
zajęcia terenowe
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.10
10
wykłady
T-W-1Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie.5
T-W-2Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju.5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury25
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
50
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2studiowanie literatury8
A-T-3przygotowanie do zaliczenia7
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR09_W01
umie zdefiniować podstawowe gatunki i rasy przeżuwających zwierząt hodowlanych, posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze
RWZR_10-_W01, RWZR_10-_W02C-1T-W-2, T-A-2, T-T-1, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR09_U01
rozróżnia podstawowe rasy przeżuwających zwierząt hodowlanych w Polsce, potrafiokreślić główne kierunki ich użytkowania, umie ocenić ich wartość użytkową
RWZR_10-_U01, RWZR_10-_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-T-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR09_K01
prezentuje postawę proeklogiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacjiwynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji, ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska
RWZR_10-_K01, RWZR_10-_K02C-1T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-T-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR09_W01
umie zdefiniować podstawowe gatunki i rasy przeżuwających zwierząt hodowlanych, posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze
2,0
3,0student zna podstawowe rasy i odmiany zwierząt przeżuwających
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR09_U01
rozróżnia podstawowe rasy przeżuwających zwierząt hodowlanych w Polsce, potrafiokreślić główne kierunki ich użytkowania, umie ocenić ich wartość użytkową
2,0
3,0umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR09_K01
prezentuje postawę proeklogiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacjiwynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji, ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję, potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Litwińczuk Z., Hodowla i użytkowanie bydła, PWRiL, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła.5
T-A-2Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w Polsce i na świecie. Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych, agroturystycznych i wielkotowarowych.5
10

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie.5
T-W-2Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju.5
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2studiowanie literatury25
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2studiowanie literatury8
A-T-3przygotowanie do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2studiowanie literatury8
A-W-3przygotowanie do zaliczenia7
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR09_W01umie zdefiniować podstawowe gatunki i rasy przeżuwających zwierząt hodowlanych, posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W01wskazuje ekonomicznie efektywne systemy chowu zwierząt, sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu, uzyskiwaniu prozdrowotnej jakości produktów oraz kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego, opisuje zasady funkcjonowania programów rolnośrodowiskowych, zna podstawy agrobiznesu
RWZR_10-_W02zna zasady obrotu produktami pochodzenia zwierzęcego, charakteryzuje podstawowe technologie przetwarzania żywności, składowania, konfekcjonowania i znakowania produktów, zna podstawy ich marketingu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-W-2Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju.
T-A-2Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w Polsce i na świecie. Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych, agroturystycznych i wielkotowarowych.
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.
T-W-1Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie.
T-A-1Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe rasy i odmiany zwierząt przeżuwających
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR09_U01rozróżnia podstawowe rasy przeżuwających zwierząt hodowlanych w Polsce, potrafiokreślić główne kierunki ich użytkowania, umie ocenić ich wartość użytkową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U01rozumie potrzebę stosowania osiągnięć biotechnologii i zootechniki w rolnictwie
RWZR_10-_U02samodzielnie analizuje podstawowe problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania podstawowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-W-1Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie.
T-W-2Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju.
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.
T-A-1Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła.
T-A-2Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w Polsce i na świecie. Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych, agroturystycznych i wielkotowarowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt gospodarskich oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze, zna aktualne trendy w użytkowaniu zwierząt gospodarskich w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR09_K01prezentuje postawę proeklogiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacjiwynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji, ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_K01zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
RWZR_10-_K02prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat; systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu; wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt gospodarskich
Treści programoweT-W-2Zasady chowu i hodowli różnych ras owiec i kóz w warunkach zrównoważonego rozwoju.
T-A-2Znaczenie gospodarcze produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w Polsce i na świecie. Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych, agroturystycznych i wielkotowarowych.
T-A-1Podstawowe programy hodowlane w hodowli bydła.
T-W-1Cechy charakterystyczne nowoczesnej produkcji bydlęcej w Polsce i na świecie.
T-T-1Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję, potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0