Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju

Sylabus przedmiotu Technologie chowu zwierząt monogastrycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Technologie chowu zwierząt monogastrycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt monogastrycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych.5
T-A-2Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce.5
T-A-3Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków.5
T-A-4Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli.5
20
wykłady
T-W-1Znaczenie gospodarcze trzody chlewnej - zmiany w trendach produkcji trzody chlewnej w kraju i na świecie. Funkcjonowanie ferm trzody chlewnej w aspekcie ochrony środowiska.4
T-W-2Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym.5
T-W-3Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w kraju.5
T-W-4Znaczenie chowu zwierzat futerkowych.5
T-W-5zaliczenie1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2studiowanie literatury15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR08_W01
umie zdefiniować podstawowe gatunki, rasy i odmiany monogastrycznych zwierząt hodowlanych, posiada wiedzę o kierunkach produkcji, rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze
RWZR_10-_W01, RWZR_10-_W02C-1T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-A-2, T-A-1, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR08_U01
rozróżnia podstawowe rasy monogastrycznych zwierząt hodowanych w Polsce, potrafi określić główne kierunki ich użytkowania, umie ocenić ich wartość użytkową
RWZR_10-_U01, RWZR_10-_U02C-1T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR08_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska;
RWZR_10-_K01, RWZR_10-_K02C-1T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-W-2, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-A-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR08_W01
umie zdefiniować podstawowe gatunki, rasy i odmiany monogastrycznych zwierząt hodowlanych, posiada wiedzę o kierunkach produkcji, rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze
2,0
3,0student zna podstawowe rasy i odmiany zwierząt monogastrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR08_U01
rozróżnia podstawowe rasy monogastrycznych zwierząt hodowanych w Polsce, potrafi określić główne kierunki ich użytkowania, umie ocenić ich wartość użytkową
2,0
3,0umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt monogastrycznych oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RwWZR_10-_PD-RwWZR08_K01
prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska;
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję, potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, AR Wrocław, Wrocław, 1999
  2. Czarnecki R. i in., Hodowla i technologia produkcji trzody chlewnej, AR Szczecin, Szczecin, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych.5
T-A-2Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce.5
T-A-3Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków.5
T-A-4Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli.5
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie gospodarcze trzody chlewnej - zmiany w trendach produkcji trzody chlewnej w kraju i na świecie. Funkcjonowanie ferm trzody chlewnej w aspekcie ochrony środowiska.4
T-W-2Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym.5
T-W-3Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w kraju.5
T-W-4Znaczenie chowu zwierzat futerkowych.5
T-W-5zaliczenie1
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2studiowanie literatury15
A-A-3przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2studiowanie literatury15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia15
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR08_W01umie zdefiniować podstawowe gatunki, rasy i odmiany monogastrycznych zwierząt hodowlanych, posiada wiedzę o kierunkach produkcji, rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_W01wskazuje ekonomicznie efektywne systemy chowu zwierząt, sprzyjające zachowaniu ich dobrostanu, uzyskiwaniu prozdrowotnej jakości produktów oraz kształtowaniu krajobrazu i środowiska przyrodniczego, opisuje zasady funkcjonowania programów rolnośrodowiskowych, zna podstawy agrobiznesu
RWZR_10-_W02zna zasady obrotu produktami pochodzenia zwierzęcego, charakteryzuje podstawowe technologie przetwarzania żywności, składowania, konfekcjonowania i znakowania produktów, zna podstawy ich marketingu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt monogastrycznych
Treści programoweT-A-4Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli.
T-W-3Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w kraju.
T-A-3Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków.
T-W-1Znaczenie gospodarcze trzody chlewnej - zmiany w trendach produkcji trzody chlewnej w kraju i na świecie. Funkcjonowanie ferm trzody chlewnej w aspekcie ochrony środowiska.
T-W-2Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym.
T-A-2Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce.
T-A-1Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych.
T-W-4Znaczenie chowu zwierzat futerkowych.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe rasy i odmiany zwierząt monogastrycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR08_U01rozróżnia podstawowe rasy monogastrycznych zwierząt hodowanych w Polsce, potrafi określić główne kierunki ich użytkowania, umie ocenić ich wartość użytkową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_U01rozumie potrzebę stosowania osiągnięć biotechnologii i zootechniki w rolnictwie
RWZR_10-_U02samodzielnie analizuje podstawowe problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania podstawowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego profilu kształcenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt monogastrycznych
Treści programoweT-W-4Znaczenie chowu zwierzat futerkowych.
T-A-3Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków.
T-A-1Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych.
T-A-2Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce.
T-A-4Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli.
T-W-3Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w kraju.
T-W-1Znaczenie gospodarcze trzody chlewnej - zmiany w trendach produkcji trzody chlewnej w kraju i na świecie. Funkcjonowanie ferm trzody chlewnej w aspekcie ochrony środowiska.
T-W-2Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie scharakteryzować podstawowe rasy i odmiany zwierząt monogastrycznych oraz posiada wiedzę o kierunkach produkcji rozumiejąc ich znaczenie gospodarcze
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRwWZR_10-_PD-RwWZR08_K01prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRWZR_10-_K01zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych, rozpoznaje problemy, które są poza zakresem jego kompetencji i wie do kogo zwrócić się o pomoc; kształtowana jest postawa odpowiedzialności za problemy środowiska lokalnego; odpowiedzialnie projektuje i wykonuje zadania zawodowe
RWZR_10-_K02prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat; systematycznie wzbogaca wiedzę zawodowa i kształtuje umiejętności dążąc do profesjonalizmu; wykazuje odpowiedzialność moralną za człowieka i wykonywanie zadań zawodowych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami chowu i hodowli zwierząt monogastrycznych
Treści programoweT-W-4Znaczenie chowu zwierzat futerkowych.
T-W-3Znaczenie i organizacja produkcji drobiarskiej w kraju.
T-A-1Rasy świń wykorzystywane w programach hodowlanych w kraju i za granicą. Rasy świń objęte programem ochrony zasobów genetycznych i ich wykorzystanie w gospodarstwa ekologicznych.
T-W-2Aktualna sytuacja w hodowli i chowie koni w Polsce, charakterystyka ras o największym znaczeniu gospodarczym.
T-A-2Typy użytkowe koni i główne trendy w kierunkach użytkowania koni w Polsce.
T-A-4Rasy i odmiany barwne: lisów, norek, jenotów, królików, nutrii i szynszyli.
T-W-1Znaczenie gospodarcze trzody chlewnej - zmiany w trendach produkcji trzody chlewnej w kraju i na świecie. Funkcjonowanie ferm trzody chlewnej w aspekcie ochrony środowiska.
T-A-3Nowe trendy w sposobach utrzymania ptaków. Tradycyjne i alternatywne systemy utrzymania drobiu. Najnowsze zasady stosowane w technice chowu drobiu w zależności od gatunku i wieku ptaków.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i ćwiczeń na podstawie pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję, potrafi współpracować w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0