Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Odnowa biologiczna koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odnowa biologiczna koni
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii i utrzymania koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1znajomość zagadnień związanych z odnową biologiczną zwierząt, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowania metod odnowy biologicznej koni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody terapeutyczne stosowane w zabiegach odnowy biologicznej.2
T-L-2Terapie manualne: masaż sportowy (przedstartowy, powysiłkowy), masaż leczniczy, masaż relaksacyjny, terapia powięziowa, terapia punktów spustowych (Trigger points), rozciąganie (streching).6
T-L-3Fizykoterapia: termoterapia (okłady, „wcierki”, solarium), światłolecznictwo, laseroterapia, sonoterapia, magnetostymulacja, magnetoterapia, elektrostymulacja, elektroterapia, hydroterapia (hydrobieżnia, basen), platforma wibracyjna.5
T-L-4Zabiegi wspomagające regenerację organizmu konia - metody naturalne (akupunktura, akupresura, refleksologia, ziołolecznictwo).2
15
wykłady
T-W-1Biomechanika ruchu koni wyczynowych i rekreacyjnych z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych dyscyplin i konkurencji.3
T-W-2Przebieg procesu odnowy biologicznej organizmu – reakcje tkanek organizmu na przeciążenia, mikrourazy zmęczeniowe, stany zapalne, procesy gojenia.3
T-W-3Zabiegi odnowy biologicznej jako wsparcie w regeneracji organizmu poddawanemu obciążeniom – korzyści i efekty terapeutyczne.4
T-W-4Wskazania i przeciwskazania do zastosowania poszczególnych metod odnowy biologicznej u koni.3
T-W-5Rola suplementów w procesach odnowy biologicznej koni (odżywki, chondroprotetyki).2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna ze wskazną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego7
A-L-3Konsultacje6
A-L-4zaliczenie pisemne2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3praca własna ze wskazną literaturą4
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego6
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
M-4zajęcia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-B08.01_W01
student tłumaczy rolę odnowy biologicznej koni, zna i opisuje pojęcia związane z odnową biolgiczną koni
ZO_2A_W04, ZO_2A_W09C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O8.2_U01
student zna i umie zastosować w praktyce metody odnowy biologicznej koni
ZO_2A_U08C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_HZG-O8.2_K01
student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów odnowy biologicznej, wykonuje zaibegi z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami
ZO_2A_K01, ZO_2A_K09C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-B08.01_W01
student tłumaczy rolę odnowy biologicznej koni, zna i opisuje pojęcia związane z odnową biolgiczną koni
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym tłumaczy rolę rolę odnowy biologicznej koni, opisuje opisuje pojęcia wiązane z odnową biologiczną, nie popełnia większych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O8.2_U01
student zna i umie zastosować w praktyce metody odnowy biologicznej koni
2,0
3,0student w stopniou dostatecznym opisuje i umie zastosować w praktyce metody odnowy biologicznej koni, nie popełnia większych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_HZG-O8.2_K01
student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów odnowy biologicznej, wykonuje zaibegi z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Denoix M-J., Biomechanika i trening konia., Galaktyka, ŁÓdź, 2019
  2. Bromiley M. W., Urazy u koni, ich leczenie i rehabilitacja., SIMA WLW, 2000
  3. Puchała P., Masaż konia receptą na zdrowie!, Happy Horse, 2014
  4. Masterson J., Metoda Mastersona. Terapia manualna koni., Galaktyka, Łódź, 2014
  5. Palmer S., Masaż koni., Świadome Jeździectwo, 2014

Literatura dodatkowa

  1. różni, periodyki branżowe, periodyki tematyczne

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody terapeutyczne stosowane w zabiegach odnowy biologicznej.2
T-L-2Terapie manualne: masaż sportowy (przedstartowy, powysiłkowy), masaż leczniczy, masaż relaksacyjny, terapia powięziowa, terapia punktów spustowych (Trigger points), rozciąganie (streching).6
T-L-3Fizykoterapia: termoterapia (okłady, „wcierki”, solarium), światłolecznictwo, laseroterapia, sonoterapia, magnetostymulacja, magnetoterapia, elektrostymulacja, elektroterapia, hydroterapia (hydrobieżnia, basen), platforma wibracyjna.5
T-L-4Zabiegi wspomagające regenerację organizmu konia - metody naturalne (akupunktura, akupresura, refleksologia, ziołolecznictwo).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biomechanika ruchu koni wyczynowych i rekreacyjnych z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych dyscyplin i konkurencji.3
T-W-2Przebieg procesu odnowy biologicznej organizmu – reakcje tkanek organizmu na przeciążenia, mikrourazy zmęczeniowe, stany zapalne, procesy gojenia.3
T-W-3Zabiegi odnowy biologicznej jako wsparcie w regeneracji organizmu poddawanemu obciążeniom – korzyści i efekty terapeutyczne.4
T-W-4Wskazania i przeciwskazania do zastosowania poszczególnych metod odnowy biologicznej u koni.3
T-W-5Rola suplementów w procesach odnowy biologicznej koni (odżywki, chondroprotetyki).2
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2praca własna ze wskazną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego7
A-L-3Konsultacje6
A-L-4zaliczenie pisemne2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2udział w konsultacjach4
A-W-3praca własna ze wskazną literaturą4
A-W-4przygotowanie do zaliczenia pisemnego6
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-B08.01_W01student tłumaczy rolę odnowy biologicznej koni, zna i opisuje pojęcia związane z odnową biolgiczną koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1znajomość zagadnień związanych z odnową biologiczną zwierząt, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowania metod odnowy biologicznej koni
Treści programoweT-W-1Biomechanika ruchu koni wyczynowych i rekreacyjnych z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych dyscyplin i konkurencji.
T-W-3Zabiegi odnowy biologicznej jako wsparcie w regeneracji organizmu poddawanemu obciążeniom – korzyści i efekty terapeutyczne.
T-W-2Przebieg procesu odnowy biologicznej organizmu – reakcje tkanek organizmu na przeciążenia, mikrourazy zmęczeniowe, stany zapalne, procesy gojenia.
T-W-4Wskazania i przeciwskazania do zastosowania poszczególnych metod odnowy biologicznej u koni.
T-W-5Rola suplementów w procesach odnowy biologicznej koni (odżywki, chondroprotetyki).
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym tłumaczy rolę rolę odnowy biologicznej koni, opisuje opisuje pojęcia wiązane z odnową biologiczną, nie popełnia większych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O8.2_U01student zna i umie zastosować w praktyce metody odnowy biologicznej koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-1znajomość zagadnień związanych z odnową biologiczną zwierząt, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowania metod odnowy biologicznej koni
Treści programoweT-L-3Fizykoterapia: termoterapia (okłady, „wcierki”, solarium), światłolecznictwo, laseroterapia, sonoterapia, magnetostymulacja, magnetoterapia, elektrostymulacja, elektroterapia, hydroterapia (hydrobieżnia, basen), platforma wibracyjna.
T-L-1Metody terapeutyczne stosowane w zabiegach odnowy biologicznej.
T-L-2Terapie manualne: masaż sportowy (przedstartowy, powysiłkowy), masaż leczniczy, masaż relaksacyjny, terapia powięziowa, terapia punktów spustowych (Trigger points), rozciąganie (streching).
T-L-4Zabiegi wspomagające regenerację organizmu konia - metody naturalne (akupunktura, akupresura, refleksologia, ziołolecznictwo).
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniou dostatecznym opisuje i umie zastosować w praktyce metody odnowy biologicznej koni, nie popełnia większych błędów merytorycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_HZG-O8.2_K01student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów odnowy biologicznej, wykonuje zaibegi z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1znajomość zagadnień związanych z odnową biologiczną zwierząt, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowania metod odnowy biologicznej koni
Treści programoweT-L-3Fizykoterapia: termoterapia (okłady, „wcierki”, solarium), światłolecznictwo, laseroterapia, sonoterapia, magnetostymulacja, magnetoterapia, elektrostymulacja, elektroterapia, hydroterapia (hydrobieżnia, basen), platforma wibracyjna.
T-L-1Metody terapeutyczne stosowane w zabiegach odnowy biologicznej.
T-L-2Terapie manualne: masaż sportowy (przedstartowy, powysiłkowy), masaż leczniczy, masaż relaksacyjny, terapia powięziowa, terapia punktów spustowych (Trigger points), rozciąganie (streching).
T-L-4Zabiegi wspomagające regenerację organizmu konia - metody naturalne (akupunktura, akupresura, refleksologia, ziołolecznictwo).
T-W-1Biomechanika ruchu koni wyczynowych i rekreacyjnych z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych dyscyplin i konkurencji.
T-W-3Zabiegi odnowy biologicznej jako wsparcie w regeneracji organizmu poddawanemu obciążeniom – korzyści i efekty terapeutyczne.
T-W-2Przebieg procesu odnowy biologicznej organizmu – reakcje tkanek organizmu na przeciążenia, mikrourazy zmęczeniowe, stany zapalne, procesy gojenia.
T-W-4Wskazania i przeciwskazania do zastosowania poszczególnych metod odnowy biologicznej u koni.
T-W-5Rola suplementów w procesach odnowy biologicznej koni (odżywki, chondroprotetyki).
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5
4,0
4,5
5,0