Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Praktyczne zajęcia kliniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyczne zajęcia kliniczne | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu anatomii. |
W-2 | Znajomość zagadnień z zakresu budowy i funkcjonowania układu ruchu zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie metodyki wykonywania zabiegów terapii manualnej. |
C-2 | Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z zaleceniami nauczyciela. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wywiad z właścicielem pacjenta trafiającego do gabinetu fizjoterapeutycznego. | 1 |
T-L-2 | Badanie dla potrzeb kinezyterapii miejscowej i ogólnej. | 2 |
T-L-3 | Znaczenie diagnostyki obrazowej w zoofizjoterapii. | 1 |
T-L-4 | Modele badania. | 1 |
T-L-5 | Badanie podmiotowe i przedmiotowe. | 2 |
T-L-6 | Badanie dla potrzeb kinezyterapii miejscowej i ogólnej. | 2 |
T-L-7 | Badania dodatkowe. | 1 |
T-L-8 | Zakładanie opatrunków u średnich i dużych zwierząt trawożernych. | 6 |
T-L-9 | Zakładanie opatrunków zwierzętom towarzyszącym. | 4 |
T-L-10 | Postępowanie z koniem - pacjentem weterynaryjnym przy zabiegach rehabilitacyjnych- behawior, podejście do pracy z pacjentem, sygnały uspakajające. | 1 |
T-L-11 | Szczegółowe badanie ortopedyczne i neurologiczne konia - pacjenta weterynaryjnego. | 1 |
T-L-12 | Rodzaje zabiegów terapeutycznych stosowanych u koni. Przygotowanie konia do zabiegu terapeutycznego. | 1 |
T-L-13 | Wskazania i przeciwskazania do poszczególnych zabiegów terapeutycznych u koni. | 1 |
T-L-14 | Terapia manualna - metodyka masażu klasycznego. Techniki masażu u koni - głaskanie, rozcieranie, wyciskanie, ugniatanie, oklepywanie, wstrząsanie, wibracja. | 2 |
T-L-15 | Masaż poszczególnych części ciała konia. Elementy masażu leczniczego u koni- masaż przy obrzękach, masaż przy Trigger points. Masaż całościowy. Masaż sportowy. Masaż relaksacyjny. | 1 |
T-L-16 | Kinezyterapia - technika wykonywania ćwiczeń biernych, ćwiczeń czynnych i rozciągania u koni. | 1 |
T-L-17 | Zastosowanie fizykoterapii w rehabilitacji koni. Termoterapia (zimnolecznictwo, ciepłolecznictwo), światłolecznictwo, laseroterapia, magnetoterapia, magnetostymulacja, hydroterapia, sonoterapia, sonoforeza, terapia falą uderzeniową, elektroterapia (jonoforeza, TENS, EMS). | 1 |
T-L-18 | Zastosowanie niektórych metod i technik rehabilitacyjnych w wybranych chorobach ortopedycznych i neurologicznych koni. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z pokazem. |
M-2 | Studium przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt problemowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-S11_W01 Zna metody zastosowania zabiegów leczniczych oraz sposoby oceny stanu funkcjonalnego pacjenta. | ZO_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15, T-L-16, T-L-17, T-L-18, T-L-2, T-L-1, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-S11_U01 Zna metody wykonywania zabiegów manualnych i fizykalnych oraz potrafi je zastosować w praktyce. | ZO_2A_U01 | — | — | C-2 | T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-14, T-L-15, T-L-18, T-L-1, T-L-5 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_PR-S11_K01 Posiada zdolności do samodzielnego wykonania podstawowych zabiegów manualnych fizykalnych. | ZO_2A_K01 | — | — | C-2 | T-L-10, T-L-13, T-L-15, T-L-1, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-S11_W01 Zna metody zastosowania zabiegów leczniczych oraz sposoby oceny stanu funkcjonalnego pacjenta. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna metody zastosowania zabiegów leczniczych oraz sposoby oceny stanu funkcjonalnego pacjenta. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-S11_U01 Zna metody wykonywania zabiegów manualnych i fizykalnych oraz potrafi je zastosować w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna metody wykonywania zabiegów manualnych i fizykalnych oraz potrafi je zastosować w praktyce. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_PR-S11_K01 Posiada zdolności do samodzielnego wykonania podstawowych zabiegów manualnych fizykalnych. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada zdolności do samodzielnego wykonania podstawowych zabiegów manualnych fizykalnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Denoix M.J., Biomechanika i trening konia, Łódź, 2019
- Bromiley M.W., Urazy u koni, ich leczenie i rehabilitacja, SIMA WLW, 2000
- Del Pueyo Montesinos G., Fizjoterapia i rehabilitacja w weterynarii, Edro Urban Partner, 2017
- O’Dwyer L., Leczenie ran małych zwierząt, 2008
- Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, 2021
Literatura dodatkowa
- Masterson J., Terapia manualna koni, Galaktyka, 2014
- Levine D., Bockstahler B., Millis B., Fizjoterapia psów i kotów w rehabilitacji i zwalczaniu bólu, Galaktyka, Wrocław, 2017