Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Biotechnologiczne metody ochrony środowiska w produkcji rolniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biotechnologiczne metody ochrony środowiska w produkcji rolniczej | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu ochrony środowiska, podstaw chowu, żywienia i higieny zwierząt, mikrobiologii, uprawy roli i roślin. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz dla zwiwerząt amatorskich oraz wpływem na organizmi zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Biologiczne metody ograniczające emisję metanu u przeżuwaczy (charakterystyka gazów cieplarnianych i źródła ich emisji, ograniczenie emisji metanu u przeżuwaczy metodami biologicznymi). | 2 |
T-A-2 | Wyliczenie (w oparciu o wyniki badań) ograniczenia skażenia środowiska z produkcji zwierzęcej w wyniku stosowania biologicznych dodatków (probiotyki, drożdże, enzymy). | 1 |
T-A-3 | Czynniki genetyczne minimalizujące skażenie środowiska – wyliczenia na przykładach | 2 |
T-A-4 | Oczyszczanie gazów z produkcji rolniczej metadami biotechnologicznymi (biofiltry i biopłuczki). | 1 |
T-A-5 | Zmniejszenie energochłonności produkcji roślin przez zwiększenie wydajności fotosyntezy. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Udział rolnictwa w zmianach środowiska naturalnego (rodzaje i źródła emisji zanieczyszczeń z produkcji roślinnej i zwierzęcej). | 1 |
T-W-2 | Ekologiczne podstawy biotechnologii rolniczej. Agrobiotechnologia na tle innych działów biotechnologii. Fazy rozwoju agrobiotechnologi i współczesne tendencje w biotechnologii rolniczej. | 2 |
T-W-3 | Biotechnologia w produkcji zwierzęcej a ochrona środowiska (genetyczne i środowiskowe czynniki ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą). Metody biotechnologiczne w utylizacji odchodów zwierzęcych i odpadów przemysłu rolno-spożywczego. | 2 |
T-W-4 | Rola mikroorganizmów w produkcji roślinnej w aspekcie ochrony środowiska naturalnego (zmniejszenie zależności plonowania od nawożenia chemicznego). Metody mikrobiologiczne w ochronie roślin przed agrofagami. | 1 |
T-W-5 | Rośliny GMO w rolnictwie w aspekcie ochrony środowiska ( rośliny transgeniczne a nawożenie i środki ochrony roślin). | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studentów w ćwiczeniach. | 5 |
A-A-2 | Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń. | 15 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studentów w wykładach | 5 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | prezentacja multimedialna |
M-4 | film dydaktyczny |
M-5 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W01 student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie | ZO_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1 | M-1, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_U01 Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska. | ZO_2A_U08, ZO_2A_U09 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-A-1 | M-1, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K01 Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-5, T-A-5, T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-W-4 | M-1, M-4, M-3, M-5 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_W01 student dobiera właściwe dodatki i potrafi właściwie żywić wybrane zwierzęta amatorskie | 2,0 | student nie potrafi wymienić gatunków zwierząt amatorskich |
3,0 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich | |
3,5 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 35% | |
4,0 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 55% | |
4,5 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 95% | |
5,0 | student potrafi wymienić nowoczesne dodatki paszowe w żywieniu zwierząt amatorskich i scharakteryzować je w 100% oraz wie które z nich służą pielęgnacji i profilaktyce zdrowotnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_U01 Student powinien umieć określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji rolniczej na środowisko oraz powinien posiadać umiejętność zastosowania najnowszych osiągnięć biotechnologii w produkcji rolniczej, ograniczających skażenie środowiska. | 2,0 | |
3,0 | Student zna główne źródła zanieczyszczeń i podstawowe metody ich ograniczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O13.3_K01 Student ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich stumulujących ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz ma właściwa postawę wobec zwierząt, wynikającej z merytorycznej wiedzy i poznania specyfiki biologicznej różnych gatunków | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym ma zdolność właściwego doboru naturalnych dodatków do diety zwierząt amatorskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001
- Bielański P., Niedźwiadek S., Zając J., Chów królików., Wyd. Fundacja Rozwój SGGW., Warszawa, 2002
- Kuźniewicz J., Kuźniewicz G., Psy w służbie człowieka., Wyd. AR Wrocław, Wrocław, 2003
- Tymiński W., Encyklopedia hodowcy. Koty., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2004
- Kurek M., Encyklopedia hodowcy. Psy., Wyd. Skarbnica wiedzy., 2005
- Bertenschlager M., Świnka morska., Oficyna Wydawnicza MULTICO, Warszawa, 2000