Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Biomechanika i profilaktyka układu ruchu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biomechanika i profilaktyka układu ruchu
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 7 0,50,59zaliczenie
laboratoriaL1 8 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu budowy i funkcjonowania układu ruchu zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy z zakresu biomechaniku ruchu zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych.2
T-L-2Formy profilaktyki narządu ruchu u zwierząt młodych.3
T-L-3Profilaktyka w sportach kynologicznych3
8
wykłady
T-W-1Pojęcie propriocepcji.1
T-W-2Biomechanika ruchu psa.1
T-W-3Biomechanika ruchu konia.1
T-W-4Biomechaniczna ocena aparatu ruchu.1
T-W-5Edukacja właścicieli w zakresie profiolaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego.1
T-W-6Zwierze w sporcie-profiolaktyka przeciwurazowa.2
7

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Zaliczenie2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2Ćwiczenia praktyczne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Problem projektowy.
S-2Ocena formująca: Umiejętności praktyczne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-S03_W01
Zna i rozumie funkcjonowanie biernego i czynnego aparatu ruchu.
ZO_2A_W04, ZO_2A_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-S03_U01
Potrafi przeprowadić biomechaniczną analize postawy i lokomocji zwierząt.
ZO_2A_U10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-S03_K01
Samodzielnie wykonuje czynności związane z analizą biomechaniczną.
ZO_2A_K09, ZO_2A_K08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-S03_W01
Zna i rozumie funkcjonowanie biernego i czynnego aparatu ruchu.
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe pojęcia biernego i czynnego aparatu ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-S03_U01
Potrafi przeprowadić biomechaniczną analize postawy i lokomocji zwierząt.
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejetnośći opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia umiejętnośći opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe, -popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-S03_K01
Samodzielnie wykonuje czynności związane z analizą biomechaniczną.
2,0
3,0Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biomechanicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jean-Marie Denoix, Biomechanika i trening konia, Galaktyka, 2019
  2. Gillian Higgins, Anatomia i fizjologia w treningu konia, Akademia Jeździecka, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych.2
T-L-2Formy profilaktyki narządu ruchu u zwierząt młodych.3
T-L-3Profilaktyka w sportach kynologicznych3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie propriocepcji.1
T-W-2Biomechanika ruchu psa.1
T-W-3Biomechanika ruchu konia.1
T-W-4Biomechaniczna ocena aparatu ruchu.1
T-W-5Edukacja właścicieli w zakresie profiolaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego.1
T-W-6Zwierze w sporcie-profiolaktyka przeciwurazowa.2
7

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.8
A-L-2Konsultacje5
A-L-3Zaliczenie2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.7
A-W-2Konsultacje4
A-W-3Studiowanie piśmiennictwa4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-S03_W01Zna i rozumie funkcjonowanie biernego i czynnego aparatu ruchu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W03ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz ma rozszerzoną wiedzę z zakresu profilaktyki zootechnicznej jako ważnego elementu produkcji zwierzęcej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu biomechaniku ruchu zwierząt
Treści programoweT-W-1Pojęcie propriocepcji.
T-W-2Biomechanika ruchu psa.
T-W-3Biomechanika ruchu konia.
T-W-4Biomechaniczna ocena aparatu ruchu.
T-W-5Edukacja właścicieli w zakresie profiolaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego.
T-W-6Zwierze w sporcie-profiolaktyka przeciwurazowa.
T-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych.
T-L-2Formy profilaktyki narządu ruchu u zwierząt młodych.
T-L-3Profilaktyka w sportach kynologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2Ćwiczenia praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Problem projektowy.
S-2Ocena formująca: Umiejętności praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe pojęcia biernego i czynnego aparatu ruchu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-S03_U01Potrafi przeprowadić biomechaniczną analize postawy i lokomocji zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U10Potrafi dobrać oraz wykorzystać zaawansowane techniki i narzędzia badawcze niezbędne w pracy naukowej w dyscyplinie zootechnika
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu biomechaniku ruchu zwierząt
Treści programoweT-W-1Pojęcie propriocepcji.
T-W-2Biomechanika ruchu psa.
T-W-3Biomechanika ruchu konia.
T-W-4Biomechaniczna ocena aparatu ruchu.
T-W-5Edukacja właścicieli w zakresie profiolaktyki zaburzeń układu kostno-mięśniowego.
T-W-6Zwierze w sporcie-profiolaktyka przeciwurazowa.
T-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych.
T-L-2Formy profilaktyki narządu ruchu u zwierząt młodych.
T-L-3Profilaktyka w sportach kynologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2Ćwiczenia praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Problem projektowy.
S-2Ocena formująca: Umiejętności praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie umiejetnośći opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia umiejętnośći opanował podstawowy zakres materiału, - przyswoił zasadnicze treści programowe, -popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-S03_K01Samodzielnie wykonuje czynności związane z analizą biomechaniczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
ZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy z zakresu biomechaniku ruchu zwierząt
Treści programoweT-L-1Formy ćwiczeń profilaktycznych.
T-L-2Formy profilaktyki narządu ruchu u zwierząt młodych.
T-L-3Profilaktyka w sportach kynologicznych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2Ćwiczenia praktyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Problem projektowy.
S-2Ocena formująca: Umiejętności praktyczne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje aktywną postawę oraz zrozumienie i zdolność do interpretowania zjawisk biomechanicznych, na zajęciach potarfi pracowac samodzielnie, jak i w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0