Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt

Sylabus przedmiotu Ekofizjologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekofizjologia zwierząt
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizjologii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.2
T-L-2Barwienie H&E nerek różnych gatunków zwierząt (emu, prosięta, cielęta). Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów.3
T-L-3Analiza lokalizacji i ekspresji akwaporyn w nerkach - przystosowanie różnych organizmów do oszczędzania wody. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
7
wykłady
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.2
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.2
T-W-3Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe.Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w różnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa.2
T-W-4Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-L-2Samodzielne przygotowanie studentów do ćwiczeń audytoryjnych.10
A-L-3Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnień.5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowannie do zaliczenia treści z wykładów.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych
ZO_2A_W04, ZO_2A_W01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-4, S-2
ZO_2A_EAUZ-C8_W02
Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe
ZO_2A_W08, ZO_2A_W03C-1T-W-4, T-W-3M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_U01
Student analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student umie omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
ZO_2A_U07C-1T-L-1, T-L-2M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-4, S-2
ZO_2A_EAUZ-C8_U02
Student posiada umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi formułować wnioski.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U03C-1T-L-2, T-L-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_K01
Student pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera oraz jest świadomy somodokształcania się w zakresie zootechniki
ZO_2A_K01, ZO_2A_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-4
ZO_2A_EAUZ-C8_K02
Student potrafi ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe. Rozumie potrzeby ludzi i zwierząt oraz środowiska zewnetrznego.
ZO_2A_K09, ZO_2A_K08C-1T-W-4, T-W-3M-4, M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-4, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Student nie zna i nie opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Poprawinie opisuje wybrane zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
3,5Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
4,0Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Bardzo dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Doskonale zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
ZO_2A_EAUZ-C8_W02
Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe
2,0Student nie posiada wiedzy o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Student nie potrafi wymienić omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego i nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe
3,0Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi tylko wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego ale nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe
3,5Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
4,0Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
4,5Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardrze dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardzo dobrze wymienić wszystkie omawiane podczas zajęć czynniki środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_U01
Student analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student umie omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
2,0Student nie analizuje i nie interpretuje różnic w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student nie potrafi omawić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student nie rozumie wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
3,0Student dostatecznie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dostatecznie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
3,5Student poprawnie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student poprawnie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
4,0Student dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
4,5Student bardzo dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student bardzo dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
5,0Student doskonale analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student doskonale potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
ZO_2A_EAUZ-C8_U02
Student posiada umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi formułować wnioski.
2,0Student nie posiada umiejętności samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student nie potrafi trafnie formułować wniosków.
3,0Student posiada dostateczne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi dostatecznie formułować wnioski.
3,5Student posiada poprawne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi poprawnie formułować wnioski.
4,0Student posiada dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
5,0Student posiada doskonałe umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_K01
Student pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera oraz jest świadomy somodokształcania się w zakresie zootechniki
2,0Student nie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć role lidera
3,0Student dostatecznie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera
3,5Student poprawnie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera
4,0Student dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
4,5Student bardzo dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
5,0Student doskonale pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
ZO_2A_EAUZ-C8_K02
Student potrafi ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe. Rozumie potrzeby ludzi i zwierząt oraz środowiska zewnetrznego.
2,0Student nie potrafi ocenic wpływu czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
3,0Student potrafi dostatecznie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
3,5Student potrafi poprawnie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
4,0Student potrafi dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
4,5Student potrafi bardzo dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
5,0Student potrafi doskonale ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe

Literatura podstawowa

  1. Knut Schmidt- Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, 4
  2. Stanisław Kozłowski, Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Pat Willmer, Graham Stone, Ian Johnstone, Enivoronmental physiology of animals, John Wiley And Sons, 2009, 2
  2. Christopher D. Moyes, Patricia M. Schulte, Principles of animal physiology, Pearson/Benjamin Cummings, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.2
T-L-2Barwienie H&E nerek różnych gatunków zwierząt (emu, prosięta, cielęta). Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów.3
T-L-3Analiza lokalizacji i ekspresji akwaporyn w nerkach - przystosowanie różnych organizmów do oszczędzania wody. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.2
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.2
T-W-3Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe.Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w różnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa.2
T-W-4Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-L-2Samodzielne przygotowanie studentów do ćwiczeń audytoryjnych.10
A-L-3Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnień.5
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.10
A-W-3Przygotowannie do zaliczenia treści z wykładów.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_W01Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
ZO_2A_W01w pogłębionym stopniu zna rodzaje doświadczeń oraz metody i techniki realizacji prac badawczych, a także zna podstawowe teorie w zakresie nauk przyrodniczych znajdujących zastosowanie w zootechnice
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.
T-W-4Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów.
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.
T-W-3Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe.Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w różnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Student nie zna i nie opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Poprawinie opisuje wybrane zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
3,5Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
4,0Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Bardzo dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Doskonale zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_W02Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W03ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz ma rozszerzoną wiedzę z zakresu profilaktyki zootechnicznej jako ważnego elementu produkcji zwierzęcej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-W-4Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów.
T-W-3Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe.Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w różnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Student nie potrafi wymienić omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego i nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe
3,0Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi tylko wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego ale nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe
3,5Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
4,0Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
4,5Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardrze dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardzo dobrze wymienić wszystkie omawiane podczas zajęć czynniki środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_U01Student analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student umie omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.
T-L-2Barwienie H&E nerek różnych gatunków zwierząt (emu, prosięta, cielęta). Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje i nie interpretuje różnic w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student nie potrafi omawić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student nie rozumie wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
3,0Student dostatecznie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dostatecznie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
3,5Student poprawnie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student poprawnie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
4,0Student dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
4,5Student bardzo dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student bardzo dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
5,0Student doskonale analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student doskonale potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_U02Student posiada umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi formułować wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-L-2Barwienie H&E nerek różnych gatunków zwierząt (emu, prosięta, cielęta). Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów.
T-L-3Analiza lokalizacji i ekspresji akwaporyn w nerkach - przystosowanie różnych organizmów do oszczędzania wody. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student nie potrafi trafnie formułować wniosków.
3,0Student posiada dostateczne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi dostatecznie formułować wnioski.
3,5Student posiada poprawne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi poprawnie formułować wnioski.
4,0Student posiada dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
5,0Student posiada doskonałe umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_K01Student pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera oraz jest świadomy somodokształcania się w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.
T-W-4Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów.
T-W-3Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe.Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w różnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa.
T-L-2Barwienie H&E nerek różnych gatunków zwierząt (emu, prosięta, cielęta). Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów.
T-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.
T-L-3Analiza lokalizacji i ekspresji akwaporyn w nerkach - przystosowanie różnych organizmów do oszczędzania wody. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć role lidera
3,0Student dostatecznie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera
3,5Student poprawnie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera
4,0Student dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
4,5Student bardzo dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
5,0Student doskonale pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_K02Student potrafi ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe. Rozumie potrzeby ludzi i zwierząt oraz środowiska zewnetrznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
ZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-W-4Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów.
T-W-3Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe.Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w różnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenic wpływu czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
3,0Student potrafi dostatecznie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
3,5Student potrafi poprawnie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
4,0Student potrafi dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
4,5Student potrafi bardzo dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
5,0Student potrafi doskonale ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe