Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Choroby owadów użytkowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Choroby owadów użytkowych | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | pszcelnictwo, chemia, mikrobiologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie z przyczynami, objawami i metodami zwalczania chorób pszczoły miodnej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Choroby wywołane przez pierwotniaki pszczół - choroba zarodnikowa - metody rozpoznawania, zwalczania oraz zapobiegania. | 1 |
T-L-2 | Choroby pszczół wywoływane przez roztocze- Warroza- metody monitoringu, zwalczania oraz zapobiegania. | 1 |
T-L-3 | Choroby grzybicze czerwiu i pszczół: rozpoznawanie i metody leczenia grzybicy otorbielakowej czerwiu, grzybicy kropidlakowj, czerniaczki grzybiczej. | 1 |
T-L-4 | Postępowanie w przypadkach zatrucia pszczół. | 1 |
T-L-5 | Rozpoznawanie i zapobieganie niezakaźne choroby czerwiu i pszczół oraz szkodników produktów pszczelich. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Odporność przeciwzakaźna owadów - odporność okrywy ciała, przewodu pokarmowego, układu oddechowego; mechanizmy odporności jamy ciała. | 1 |
T-W-2 | Choroby wirusowe pszczoły miodnej - pszczół dorosłych i czerwiu: zespół masowego giniecia pszczół, paraliże , choroba woreczkowa, choroba czarnych mateczników, choroba zdeformowanych skrzydeł, choroba kaszmirska. | 1 |
T-W-3 | Owady pasożytnicze: brauloza, meleoza, inwazja barciela pszczołowca. | 1 |
T-W-4 | Choroby pszczół dorosłych i czerwiu zwalczane z urzędu: zgnilec złośliwy, kiślica. | 1 |
T-W-5 | Aktualny stan prawny w zakresie zapobiegania i zwalczania chorób pszczół | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Studiowanie literatury | 3 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-L-4 | Konsultacje naukowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 5 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 2 |
A-W-3 | przygotowanie prezentacji | 3 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-W-5 | konsultacje | 1 |
A-W-6 | zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady - prezentacje z wykorzystaniem komputera i projektora multimedialnego |
M-2 | dyskusja |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O11.2_W01 opisuje czynniki chorobotwórcze i objawy chorób owadów użykowych | ZO_2A_W09, ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O11.2_U01 potrafi zapobiegać chorobom owadów użytkowych, rozpznawać najważniejsze jednostki chorobowe pszczoły miodnej | ZO_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-W-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O11.2_K01 Student wykazuje wrażliwość na potrzeby ochrony pszczół ze względu na czynniki środowiskowe oraz ma świadomość konieczności zapobiegania najczęściej występującymi chorobami pszczoły miodnej. | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O11.2_W01 opisuje czynniki chorobotwórcze i objawy chorób owadów użykowych | 2,0 | nie zna czynników chorobotwórczych i objawów chorób owadów użytkowycj |
3,0 | ma podstawową wiedzę o czynnikach chorobotwórczych i objawach chorób owadów użytkowych | |
3,5 | ma zadawalajacą wiedzę o czynnikach chorobotwórczych i objawach chorób owadów użytkowych | |
4,0 | ma dobrą wiedzę o chynnikach chorobotwórczych i objawach chorób owadów użytkowych | |
4,5 | ma ponad dobrą wiedzę o czynnikach chorobotwórczych i objawach chorób owadów użytkowych | |
5,0 | ma pełną wiedzę o czynnikach chorobotwórczych i objawach chorób owadów użytkowych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O11.2_U01 potrafi zapobiegać chorobom owadów użytkowych, rozpznawać najważniejsze jednostki chorobowe pszczoły miodnej | 2,0 | nie potrafi zapobiegać chorobom owadów użytkowych i rozpoznawac najważnejsze jednostki chorobowe pszcoły miodnej |
3,0 | potrafi w stopniu podstawowym zapobiegać chorobomowadów użytkowych i rozpoznawać najważniejsze jednostki chorobowe pszczoły miodnej | |
3,5 | potrafi w sposób zadawalajacy zapobiegać chorobom owadów uzytkowych i zapobiegać podstawowym jednostkom chorobowym pszczoły miodnej | |
4,0 | dobrze potrafi zapobiegać chorobom owadów uzytkowych i rozpoznawać najważniejsze jednostki chorobowe pszczoły miodnej | |
4,5 | ponad dobrze potrafi zapobiegać chorobom owadów użytkowych i rozpoznawać najważniejsze jednostki chorobowe pszcoły miodnej | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi zapobiegać chorobom owadów uzytkowych i rozpoznawać najważniejsze jednostki chorobowe pszczoły miodnej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O11.2_K01 Student wykazuje wrażliwość na potrzeby ochrony pszczół ze względu na czynniki środowiskowe oraz ma świadomość konieczności zapobiegania najczęściej występującymi chorobami pszczoły miodnej. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym wykazuje wrażliwość na potrzeby ochrony pszczół ze względu na czynniki środowiskowe oraz ma świadomość konieczności zapobiegania najczęściej występującymi chorobami pszczoły miodnej. Nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- GlińskiZ., Chmielewski M., Patologia i terapia chorób owadów użytkowych, AR Lublin, Liblin, 1994, pierwsze
- Chmielewski M., Dzierżawski A., Gliński Z., Pohorecka K.,Pasyniak A., Skowronek W., Podstawowe zasady diagnostyki, zwalczania i profilaktyki chorób czerwia i pszczół Apis mellifera L. w świetle dyrektyw unijnych i aktów prawnych obowiązujacych w kraju., PIWet, Puławy, 2003, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Tomaszewska B., Chorbiński P., Choroby owadów uzytkowych, AR Wrocław, Wrocław, 2000, pierwsze