Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Fizjologia ciąży i okresu neonetalnego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fizjologia ciąży i okresu neonetalnego | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem nauczania jest zdobycie przez studentów gruntownej wiedzy z zakresu neonatologii zwierząt; poznanie relacji zachodzących pomiędzy organizmem matki i płodu, wpływem pourodzeniowej dojrzałości somatycznej na sprawność procesów adaptacji neonatalnej warunkującej zdrowie w całym okresie postnatalnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Fizjologiczne podstawy behawioru w okresie neonatalnym: Mechanizmy zachowań instynktownych; Macierzyństwo; Reakcje behawioralne noworodków, różnice gatunkowe. | 1 |
T-L-2 | Nerkowa regulacja homeostazy: Bilans wodny noworodków; Izojonia, izotonia, izowolemia płynów ustrojowych; Różnice gatunkowe w czynności nerek; Nerki jako narząd endokrynny; Nerkowa regulacja równowagi kwasowo-zasadowej | 1 |
T-L-3 | Dyskusja panelowa nt.: „Zwierzę młode nie jest miniaturą zwierzęcia dorosłego”. | 1 |
T-L-4 | Zaliczenie ćwiczeń w formie pisemnej. | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Fizjologia okresu perinatalnego: Okres rozwoju zarodkowego; Rozwój narządów w okresie płodowy; Stan czynnościowy narządów przed urodzeniem; Przygotowanie płodu i matki do porodu; Fizjologia porodu. Zaburzenia procesów adaptacji: Wpływ zdrowia matki i warunków środowiskowych na zdrowie noworodków; Stany zagrożenia życia, przyczyny i skutki; Śmiertelność neonatalna. | 1 |
T-W-2 | Wybrane zagadnienia z hematologii okresu neonatalnego: Hemopoeza w okresie pourodzeniowym; Zmiany w składzie osocza krwi; Odporność w okresie neonatalnym; Konflikt matczyno-płodowy; Zaburzenia hemopoezy. | 1 |
T-W-3 | Fizjologia układu oddechowego w okresie neonatalnym: Upowietrznienie płuc; Powierzchnia wymiany gazowej; Regulacja oddychania u noworodków; Niewydolność oddechowa, przyczyny i skutki; Układ oddechowy a równowaga kwasowo-zasadowa | 1 |
T-W-4 | Pourodzeniowa adaptacja przewodu pokarmowego: Morfologia przewodu pokarmowego, różnice gatunkowe; Rozwój przedżołądków; Dynamika zmian procesów trawienych z wiekiem; Zmiany rozwojowe wchłaniania jelitowego; Zywienie noworodków; Pokarmowa stymulacja czynności innych narządów. | 1 |
T-W-5 | Zaliczenie wykładów w formie pisemnej. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych. | 5 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-2 | Udział studenta w wykładach. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 5 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne. |
M-2 | Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora. |
M-3 | Praca w grupach. |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęc audytoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W01 Student opisuje fizjologię okresu perinatalnego, charakteryzuje okres rozwoju zarodkowego oraz opisuje wybrane zagadnienia fizjologii poszczególnych układów okresu neonatalnego. | ZO_2A_W11 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W02 Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. | ZO_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-1, S-4, S-3, S-2 |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W03 Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej. | ZO_2A_W11 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U01 Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej. | ZO_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-4, S-3 |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U02 Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym. | ZO_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-4, S-3 |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U03 Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej. | ZO_2A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-1 |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U04 Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt. | ZO_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K01 Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego. | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-4, S-3 |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K02 Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki. | ZO_2A_K07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-1 |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K03 Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami. | ZO_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W01 Student opisuje fizjologię okresu perinatalnego, charakteryzuje okres rozwoju zarodkowego oraz opisuje wybrane zagadnienia fizjologii poszczególnych układów okresu neonatalnego. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W02 Student jest w stanie scharakteryzować i opisać adaptację wybranych narządów noworodka do życia pozamacicznego. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_W03 Umie ocenić wpływ adaptacji pourodzeniowej na zdrowie i produkcyjność w okresie dojrzałości somatycznej. | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U01 Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią fizjologiczną w formie werbalnej i pisemnej. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U02 Posiada umiejętność analizowania zmian czynnościowych organizmu noworodka w aspekcie rozwojowym. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U03 Ma umiejętność interpretowania wpływu czynników środowiskowych na sprawność adaptacji pourodzeniowej. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. | |
ZO_2A_EAUZ-O12.1_U04 Umie formułować przyczyny i skutki zaburzeń procesów przystosowawczych w okresie noworodkowym na stan zdrowia zwierząt. | 2,0 | Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
4,5 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy. | |
5,0 | Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K01 Ma świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną świadomość związku pomiędzy warunkami środowiskowymi a sprawnością procesów przystosowawczych w okresie pourodzeniowym i wpływem adaptacji na zdrowie i produkcyjność zwierząt w okresie życia dorosłego. Nie popełnia zasadniczych błędów merytorcznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K02 Jest świadomy konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki. | 2,0 | |
3,0 | Student jest świadomy w stopniu dostatecznym konieczności postępowania ze zwierzętami zgodnie z podstawowymi zasadami etyki. Nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_2A_EAUZ-O12.1_K03 Posiada umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętnośći twórczego poszukiwania potrzebnych informacji w różnych źródach i wykorzystywania jej we współpracy z innymi osobami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ślebodziński A., Noworodek a środowisko cz. I, Wyd. PIWet., Puławy, 2000
- Skrzypczak W., Stefaniak T., Zabielski R., Noworodek a środowisko cz. II, Wydawnictwo Uniw. Przyrodniczego, Wrocław, 2004
- Stefaniak T., Noworodek a środowisko – Problemy cielat i krów, cz. III, Wyd. Uniw. Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2007
- Stefaniak T., Noworodek a środowisko – Problemy cielat i krów, cz. IV, Wyd. Uniw. Przyrodniczego, Wrocław, 2008
- Jura Cz., Klag J., Podstawy embrioogii zwierząt i człowieka, PWN, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Łozińska D., Twardowska I., Neonatologia, PZWL, Warszawa, 1993
- Szczapa W., Neonatologia, PZWL, Warszawa, 2000
- Bielańska-Osuchowska Z., Zarys organogenezy, PWN, Warszawa, 2004