Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Higiena i profilaktyka w hodowli zwierząt amatorskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena i profilaktyka w hodowli zwierząt amatorskich | ||
Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień higieny oraz fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zaznajomienie studentów z przepisami prawnymi związanymi z hodowlą zwierząt amatorskich. |
C-2 | Zaznajomienie studentów ze środowiskiem utrzymania zwierząt amatorskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozpoznawanie stanów chorobowych u kotów. Higiena utrzymania kotów i psów. | 2 |
T-A-2 | Choroby psów i kotów: szczepienia ochronne, pierwsza pomoc. | 2 |
T-A-3 | Profilaktyka chorób zwierząt amatorskich (objawy schorzeń, choroby zakaźne, szczepienia profilaktyczne, pierwsza pomoc w nagłych wypadkach). | 1 |
T-A-4 | Higiena i profilaktyka utrzymania wybranych gatunków zwierząt amatorskich (chomik, świnka morska, mysz, szczur, myszoskoczek, koszatniczka, królik miniaturowy). | 1 |
T-A-5 | Higiena i profilaktyka utrzymania zwierząt w ogrodach zoologicznych. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Znaczenie higieny zwierząt dla hodowcy małych zwierząt użytkowych, amatorskich i alternatywnych. Przepisy prawne w Unii Europejskiej związane z hodowlą zwierząt amatorskich. | 2 |
T-W-2 | Czynniki kształtujące środowisko bytowania zwierząt amatorskich. Aklimatyzacja i adaptacja zwierząt. | 2 |
T-W-3 | Wspólne założenia higieny ludzi i zwierząt. | 2 |
T-W-4 | Higiena utrzymania ryb w akwarium. Profilaktyka w akwarium. | 1 |
T-W-5 | Higiena utrzymania zwierząt w terrarium. Tradycje utrzymania płazów i gadów w niewoli. | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 14 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 9 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 12 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Prezentacja multimedialna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O3.1_W01 Ma wiedzę dotyczącą warunków utrzymania zwierząt amatorskich oraz omawia problemy związane z ich chowem i hodowlą | ZO_2A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O3.1_U01 Dobiera odpowiednie programy profilaktyczne stosowane w hodowli zwierząt amatorskich | ZO_2A_U01, ZO_2A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O3.1_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt | ZO_2A_K02 | — | — | C-2 | T-A-2, T-W-3, T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-A-3, T-W-4, T-W-5, T-A-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O3.1_W01 Ma wiedzę dotyczącą warunków utrzymania zwierząt amatorskich oraz omawia problemy związane z ich chowem i hodowlą | 2,0 | Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. |
3,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
4,0 | Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy . | |
4,5 | Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. | |
5,0 | Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O3.1_U01 Dobiera odpowiednie programy profilaktyczne stosowane w hodowli zwierząt amatorskich | 2,0 | Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową. |
3,0 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
3,5 | Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy. | |
4,0 | Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej. | |
4,5 | Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. | |
5,0 | Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_EAUZ-O3.1_K01 Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt | 2,0 | |
3,0 | W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorskich, SGGW, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Signe J. Plunkett, (red. wyd. pol.) Rafał Niziołek, Stany nagłe małych zwierząt, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009