Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków2
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców. Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie2
T-A-3Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich. Bezkręgowce źródłem leków. Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne2
T-A-4Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego1
7
wykłady
T-W-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków. Hodowle dżdżownic. Pijawki jako zwierzęta wykorzystwane hirudoterapii2
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych2
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców2
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Czytanie wyznaczonej literatury23
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego20
A-A-4Konsultacje7
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury12
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-4Zajęcia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
S-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
S-3Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta w czasie zajęć

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O6.1_W01
Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane.
ZO_1A_W01, ZO_1A_W05C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O6.1_U01
Na podstawie klucza student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki;
ZO_1A_U08C-1T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2
ZO_1A_ZO-N-O6.1_U02
Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierzat karmowych; ocenia dobrostan utrzymywanych bezkręgowców.
ZO_1A_U14, ZO_1A_U17, ZO_1A_U11C-1T-A-1, T-A-2, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-O6.1_K01
Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody;
ZO_1A_K02, ZO_1A_K07, ZO_1A_K03C-1T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O6.1_W01
Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane.
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O6.1_U01
Na podstawie klucza student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki;
2,0
3,0Na podstawie klucza student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki;
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-O6.1_U02
Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierzat karmowych; ocenia dobrostan utrzymywanych bezkręgowców.
2,0
3,0Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierzat karmowych; ocenia dobrostan utrzymywanych bezkręgowców.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-O6.1_K01
Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody;
2,0
3,0Student jest wrażliwy i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Jura Cz.(red), Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J., Człowiek i owady, SGGW, Warszawa, 2001
  2. oo, Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Wyd. Medix Plus, Poznań, 1997
  3. Samek A., Świat muszli, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków2
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców. Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie2
T-A-3Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich. Bezkręgowce źródłem leków. Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne2
T-A-4Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków. Hodowle dżdżownic. Pijawki jako zwierzęta wykorzystwane hirudoterapii2
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych2
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców2
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2Czytanie wyznaczonej literatury23
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego20
A-A-4Konsultacje7
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury12
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O6.1_W01Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
ZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-A-3Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich. Bezkręgowce źródłem leków. Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne
T-A-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków
T-A-4Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców. Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców
T-W-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków. Hodowle dżdżownic. Pijawki jako zwierzęta wykorzystwane hirudoterapii
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
S-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O6.1_U01Na podstawie klucza student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-A-3Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich. Bezkręgowce źródłem leków. Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne
T-A-4Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
S-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podstawie klucza student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O6.1_U02Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierzat karmowych; ocenia dobrostan utrzymywanych bezkręgowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U11Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie w dziedzinie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-A-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców. Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie
T-W-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków. Hodowle dżdżownic. Pijawki jako zwierzęta wykorzystwane hirudoterapii
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-4Zajęcia terenowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
S-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierzat karmowych; ocenia dobrostan utrzymywanych bezkręgowców.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-N-O6.1_K01Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-A-3Budowa koralowców, muszli mięczaków i pereł, jako surowców jubilerskich. Bezkręgowce źródłem leków. Bezkręgowce będące obiektem handlu jako zwierzęta akwaryjne i terraryjne
T-A-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków
T-A-4Egzotyczne bezkręgowce jako produkt przemysłu pamiątkarskiego
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe jako produkt spożywczy - porównanie walorów odżywczych najczęściej spożywanych bezkręgowców. Tradycje przyrządzania owoców morza w naszej kuchni dawniej i współcześnie
T-W-3Skorupiaki i owady wykorzystywane do celów paszowych i spożywczych. Produkcja jedwabiu i barwienie tkanin z wykorzystaniem bezkręgowców
T-W-1Pierwotniaki wykorzystywane w biologicznych oczyszczalniach ścieków. Hodowle dżdżownic. Pijawki jako zwierzęta wykorzystwane hirudoterapii
T-W-2Mięczaki poławiane lub hodowane do celów spożywczych
T-W-4Owady hodowane do do zapylania roślin na plantacjach i w szklarniach oraz wykorzystywane w walce biologicznej ze szkodnikami roślin. Bezkręgowce jako zwierzęta laboratoryjne
Metody nauczaniaM-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy studenta w czasie zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest wrażliwy i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0