Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pszczelnictwo | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Samborski <jerzy.samborski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zoologia, botaniak,chemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej uzytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej |
C-2 | poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej |
C-3 | zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół |
C-4 | zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Morfologia pszczoły robotnicy | 1 |
T-L-2 | Sekcja pszczoły | 1 |
T-L-3 | Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej | 1 |
T-L-4 | Rozwój osobniczy pszczól | 1 |
T-L-5 | Budowa gniazda pszczół | 2 |
T-L-6 | Porozumiewanie się pszczół | 1 |
T-L-7 | Budowa i systemy uli | 1 |
T-L-8 | Główny przegląd wiosenny rodzin w pasiece | 2 |
T-L-9 | Choroby pszczół - nosemoza, warroza; pobieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka | 2 |
T-L-10 | Wprawianie węzy | 1 |
T-L-11 | Prace w pasiece;przesiedlanie rodzin, poszerzanie gniazd | 2 |
T-L-12 | Wychów trutni, wychów matek w sztucznych miseczkach | 1 |
T-L-13 | Wytop wosku, czyszczenie sprzętu | 1 |
T-L-14 | Ocena rozwoju rodzin, zapobieganie rójce | 1 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stanowisko systematyczne z charakterystyka podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju | 1 |
T-W-2 | Budowa morfologiczna pszczoły | 1 |
T-W-3 | Anatomia pszczoly | 1 |
T-W-4 | Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm | 1 |
T-W-5 | Życie rodziny pszczelej na przestrzeni roku | 1 |
T-W-6 | Prace pasieczne w sezonie | 2 |
T-W-7 | Wychów matek i trutni | 1 |
T-W-8 | Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich | 2 |
T-W-9 | Pszczoły zapylacze roślin | 1 |
T-W-10 | Zakłdanie pasieki | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 18 |
A-L-2 | studiowanie zadanej literatury | 22 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 25 |
A-L-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 2 |
A-L-5 | Konsultacje | 8 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykladach | 12 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 17 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-4 | zaliczenie wykladow | 1 |
A-W-5 | Konsultacje | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład- prezentacje multimedialne |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | zajecia praktyczne w pasiece |
M-5 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny |
S-2 | Ocena formująca: wykonanie zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: obserwacja pracy studenta |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C8_W01 student zna podgatunki pszczoły miodnej użytkowane w kraju, potrafi objaśnic funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzace rodzine pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych | ZO_1A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-1, M-3, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C8_U01 ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie, | ZO_1A_U17 | — | — | C-2 | T-W-10, T-W-6, T-L-14, T-L-12, T-L-10, T-L-11 | M-1, M-3, M-5 | S-2 |
ZO_1A_ZO-N-C8_U02 umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy, | ZO_1A_U09 | — | — | C-3 | T-L-9 | M-2, M-4, M-1, M-3, M-5 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C8_K01 nabiera umiejetnosci pracy w zespole | ZO_1A_K01 | — | — | C-2 | T-L-9, T-L-11 | M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C8_W01 student zna podgatunki pszczoły miodnej użytkowane w kraju, potrafi objaśnic funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzace rodzine pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych | 2,0 | student nie zna systematyki pszczół , nie potrafi objaśnic funkcjonowania rodziny pszczelej, nie potrafi skarakyeryzować postaci w rodzinie pszczelj i nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych |
3,0 | zna w stopniu dostatecznym: podgatunki pszczół użytkowane w kraju, potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszcelj , role trzech postaci w rodzinie, znaczenie pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C8_U01 ma umiejetność wykonywania przegladów i prowazdenia rodzin pszczelich w sezonie, | 2,0 | nie ma umiejetności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin |
3,0 | ma dostateczną umiejetność wykonywania przegladow i prowadzenia rodzin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-N-C8_U02 umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy, warrozy, | 2,0 | nie umie pobierać prób pszczól i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy |
3,0 | umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszcól i czerwiu w kierunku nosemozy i warrozy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-N-C8_K01 nabiera umiejetnosci pracy w zespole | 2,0 | |
3,0 | umie w stopniu dostatecznym pobierać próby pszczół i czerwiu w kierunku nosemozy i warrozy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
- Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
- Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001