Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Żywność wygodna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Żywność wygodna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia, biochemia,botanika, fizyka, towaroznawstwo surowców i produktów zwierzęcych, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami żywności wygodnej, jej rodzajami, procesami jej przygotowania i wytwarzania oraz wartością odżywczą. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Surowce do produkcji żywności wygodnej. | 3 |
T-A-2 | Rodzaje żywności wygodnej. | 4 |
T-A-3 | Technologia przygotowania żywności wygodnej. | 4 |
T-A-4 | Wartość odżywcza żywności wygodnej. | 2 |
T-A-5 | Ocena przydatności konsumenckiej żywności wygodnej. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Minimalnie przetworzenie warzyw i owoców, mięsa i ryb, temperatury chłodnicze. | 2 |
T-W-2 | Zastosowanie powłok jadalnych w technologii minimalnego przetwarzania. | 2 |
T-W-3 | Jakość i wartość odżywcza żywności minimalnie przetworzonej. | 2 |
T-W-4 | Systemy produkcji potraw, żywność utrwalana w niskich temperaturach (chłodzenie i mrożenie). | 2 |
T-W-5 | Obróbka termiczna, pasteryzacja, sterylizacja. | 3 |
T-W-6 | Tłuszcze w żywności wygodnej. | 2 |
T-W-7 | Susze owocowe, warzywne i ziemniaczane jako składniki żywności wygodnej. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-A-3 | Samodzielne przygotowanie referatu na zadany temat | 15 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 10 |
A-A-5 | Konsultacje | 7 |
A-A-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 3 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych |
M-2 | Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Praca studentów w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu poszczególnych tematów objętych programem ćwiczeń. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena przedstawionej prezentacji i udział studenta w jej omówieniu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna końcowa ocena zaliczenia ćwiczeń, na którą składa się ocena przygotowanej prezentacji oraz zaliczenia pisemnego z calości materiału objętego programem ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe z materiału objętego programem wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.4_W01 Student potrafi scharakteryzować różne rodzaje żywności wygodnej oraz omówić metody jej wytwarzania, pakowania, przechowywania, zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | ZO_1A_W13 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.4_U01 Student posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi wykorzystać w życiu codziennym produkty żywności wygodnej, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach jej zarówno korzystnego i negatywnego oddziaływania na organizm ludzki. | ZO_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.4_K01 Postępuje etycznie przy propagowanua i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka. | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.4_W01 Student potrafi scharakteryzować różne rodzaje żywności wygodnej oraz omówić metody jej wytwarzania, pakowania, przechowywania, zna jej wartość odżywczą i wpływ na zdrowie człowieka. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia nie liczne błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.4_U01 Student posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi wykorzystać w życiu codziennym produkty żywności wygodnej, wykorzystując przy tym zdobytą wiedzę o mechanizmach jej zarówno korzystnego i negatywnego oddziaływania na organizm ludzki. | 2,0 | Student nie posiada umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać kompetentnie zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki. |
3,0 | Student nie posiada dostatecznej umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz nie potrafi prawidłowy sposób wykorzystać w życiu codziennym produktów żywności wygodnej. Nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki. | |
3,5 | Student posiada dostatecznną umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Nie potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytej wiedzy o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać niektóre z nich w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki. | |
4,5 | Student posiada dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi nie zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność rozróżniania różnych rodzajów żywności wygodnej oraz potrafi w prawidłowy sposób wykorzystać produkty żywności wygodnej w życiu codziennym. Potrafi zawsze wykorzystać zdobytą wiedzę o mechanizmach korzystnego i negatywnego oddziaływania tej żywności na organizm ludzki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O7.4_K01 Postępuje etycznie przy propagowanua i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka. | 2,0 | Student nie potrafi postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka. |
3,0 | Student na miernym poziomie potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka. | |
3,5 | Student w dostateczny sposób potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka. | |
4,0 | Student w dobry sposób potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka. | |
4,5 | Student w bardzo dobry sposób potrafi i postępować etycznie przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka. | |
5,0 | Student w wyczerujący sposób potrafi stosować zasady etyki i humanitaryzmu przy propagowaniu i dzieleniu się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz korzystnego i negatywnego oddziaływania żywności wygodnej na organizm człowieka. |
Literatura podstawowa
- Pod red.Franciszka Świderskiego, Żywność wygodna i żywność funkcjonalna, WNT, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- red. Głodkowski Olgierd, Niezbędnik przedsiębiorcy branży spożywczej (Prawo, Technologia, Sprzedaż), Wydawnictwo Forum, Poznań, 2011, Dzieło bazowe w oprawie segregatorowej aktualizowane
- Pod red. Kijowskiego J., Sikory T., Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem żywności., WNT, Warszawa, 2003
- Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B., Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2011