Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Metody klonowania zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody klonowania zwierząt
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wojdak-Maksymiec <Katarzyna.Wojdak-Maksymiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy genetyki molekularnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami klonowania
C-2Zaprezentowanie możliwości i zagrożeń wynikających z różnych rodzajów klonowania zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Chronologia postępów w klonowaniu zwierząt.2
T-A-2Wykorzystanie technik klonowania w hodowli zwierząt i medycynie.8
T-A-3Klonowanie gatunków wymarłych i zagrożonych3
T-A-4Etyczne aspekty różnych rodzajów klonowania organizmów.2
15
wykłady
T-W-1Klonowanie na poziomie DNA, genów, komórek, zarodków. Klonowanie bezkręgowców, larw płazów, dorosłych organizmów. Klonowanie ssaków.3
T-W-2Wektor klonujący. Metody fragmentacji, ligacji, transfekcji i selekcji klonów.6
T-W-3Biblioteki genowe - chromosomalnego DNA i cDNA.2
T-W-4Klonowanie zarodków metodą izolacji blastomerów. Klonowanie zarodków metodą dzielenie (bisekcji). Klonowanie metodą reagregacji blastomerów (klonowanie chimerowe). Klonowanie metodą transplantacji jąder komórkowych. Metoda podziału bliźniaczego.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej11
A-A-3Indywidualne konsultacje z prowadzącym2
A-A-4zaliczenie i omówienie wyników2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne powtórzenie materiału11
A-W-3konsultacje indywidualne2
A-W-4zaliczenie i omówienie2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna dotycząca prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.3_W01
Zna podstawowe techniki klonowania zwierząt na różnych poziomach organizacji organizmu
ZO_1A_W10C-1T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.3_U01
Potrafi przedstawić różne techniki klonowania oraz ocenić wady i zalety ich stosowania
ZO_1A_U03, ZO_1A_U13, ZO_1A_U17C-2, C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.3_K01
Jest świadom skutków stosowania w praktyce metod klonowania i potrafi wyrazić swoje stanowisko na temat ich wykorzystania
ZO_1A_K02, ZO_1A_K06C-2T-A-3, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.3_W01
Zna podstawowe techniki klonowania zwierząt na różnych poziomach organizacji organizmu
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.3_U01
Potrafi przedstawić różne techniki klonowania oraz ocenić wady i zalety ich stosowania
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O11.3_K01
Jest świadom skutków stosowania w praktyce metod klonowania i potrafi wyrazić swoje stanowisko na temat ich wykorzystania
2,0student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego
3,0student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego
3,5student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego
4,0student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego
5,0student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego

Literatura podstawowa

  1. Wacław Gajewski, Piotr Węgleński, Inżynieria Genetyczna, PWN, Warszawa, 2006
  2. Modlińsk J.A., Karasiewicz J., Klonowanie ssaków: mity i rzeczywistość, [w:] Klonowanie człowieka. Fantazje – zagrożenia – nadzieje. B. Chyrowicz (red.), Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, 1999
  3. Damian Strączek, Marian Tischner, Halina Krzanowska, Klonowanie, Znak, Warszawa, 1998
  4. Praca zbiorowa, Wolszczan Aleksander (red.), Klonowanie i komórki macierzyste, Agora, Warszawa, 2011, Kolekcja Nauka Extra Tom 9
  5. Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna. Geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Chronologia postępów w klonowaniu zwierząt.2
T-A-2Wykorzystanie technik klonowania w hodowli zwierząt i medycynie.8
T-A-3Klonowanie gatunków wymarłych i zagrożonych3
T-A-4Etyczne aspekty różnych rodzajów klonowania organizmów.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klonowanie na poziomie DNA, genów, komórek, zarodków. Klonowanie bezkręgowców, larw płazów, dorosłych organizmów. Klonowanie ssaków.3
T-W-2Wektor klonujący. Metody fragmentacji, ligacji, transfekcji i selekcji klonów.6
T-W-3Biblioteki genowe - chromosomalnego DNA i cDNA.2
T-W-4Klonowanie zarodków metodą izolacji blastomerów. Klonowanie zarodków metodą dzielenie (bisekcji). Klonowanie metodą reagregacji blastomerów (klonowanie chimerowe). Klonowanie metodą transplantacji jąder komórkowych. Metoda podziału bliźniaczego.4
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej11
A-A-3Indywidualne konsultacje z prowadzącym2
A-A-4zaliczenie i omówienie wyników2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne powtórzenie materiału11
A-W-3konsultacje indywidualne2
A-W-4zaliczenie i omówienie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O11.3_W01Zna podstawowe techniki klonowania zwierząt na różnych poziomach organizacji organizmu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami klonowania
Treści programoweT-A-1Chronologia postępów w klonowaniu zwierząt.
T-W-1Klonowanie na poziomie DNA, genów, komórek, zarodków. Klonowanie bezkręgowców, larw płazów, dorosłych organizmów. Klonowanie ssaków.
T-W-3Biblioteki genowe - chromosomalnego DNA i cDNA.
T-W-4Klonowanie zarodków metodą izolacji blastomerów. Klonowanie zarodków metodą dzielenie (bisekcji). Klonowanie metodą reagregacji blastomerów (klonowanie chimerowe). Klonowanie metodą transplantacji jąder komórkowych. Metoda podziału bliźniaczego.
T-W-2Wektor klonujący. Metody fragmentacji, ligacji, transfekcji i selekcji klonów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O11.3_U01Potrafi przedstawić różne techniki klonowania oraz ocenić wady i zalety ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U13Wykazuje umiejętność prezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie możliwości i zagrożeń wynikających z różnych rodzajów klonowania zwierząt
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami klonowania
Treści programoweT-A-3Klonowanie gatunków wymarłych i zagrożonych
T-A-1Chronologia postępów w klonowaniu zwierząt.
T-A-2Wykorzystanie technik klonowania w hodowli zwierząt i medycynie.
T-A-4Etyczne aspekty różnych rodzajów klonowania organizmów.
T-W-1Klonowanie na poziomie DNA, genów, komórek, zarodków. Klonowanie bezkręgowców, larw płazów, dorosłych organizmów. Klonowanie ssaków.
T-W-3Biblioteki genowe - chromosomalnego DNA i cDNA.
T-W-4Klonowanie zarodków metodą izolacji blastomerów. Klonowanie zarodków metodą dzielenie (bisekcji). Klonowanie metodą reagregacji blastomerów (klonowanie chimerowe). Klonowanie metodą transplantacji jąder komórkowych. Metoda podziału bliźniaczego.
T-W-2Wektor klonujący. Metody fragmentacji, ligacji, transfekcji i selekcji klonów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna dotycząca prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,0Student potrafi zidentyfikować i samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
4,5Student potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
5,0Student samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego przedsięwzięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZO-S-O11.3_K01Jest świadom skutków stosowania w praktyce metod klonowania i potrafi wyrazić swoje stanowisko na temat ich wykorzystania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-2Zaprezentowanie możliwości i zagrożeń wynikających z różnych rodzajów klonowania zwierząt
Treści programoweT-A-3Klonowanie gatunków wymarłych i zagrożonych
T-A-2Wykorzystanie technik klonowania w hodowli zwierząt i medycynie.
T-A-4Etyczne aspekty różnych rodzajów klonowania organizmów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna dotycząca prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena przedstawionej prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań prowadzącego
3,0student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń prowadzącego
3,5student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań prowadzącego
4,0student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie
4,5student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań prowadzącego
5,0student samorzutnie rozpoczyna działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań prowadzącego