Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Ochrona zdrowia koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona zdrowia koni
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu chowu koni i zoohigieny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie czynników wpływających na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projekty stajni6
T-A-2Nowoczesne metody rehabilitacji i pielęgnacji koni.4
T-A-3Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni4
T-A-4Wpływ użytkowania na choroby1
15
wykłady
T-W-1Ocena stanu zdrowia koni. Podstawowe oznaki zdrowia i ogólne oznaki choroby.2
T-W-2Wartości referencyjne podstawowych wskaźników morfologicznych i biochemicznych u koni.1
T-W-3Czynniki wpływające na podatność koni na choroby. Zasady prewencji w stajniach. Środowiskowe aspekty ochrony zdrowia koni4
T-W-4Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach u koni2
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.2
T-W-6Przepisy weterynaryjne dotyczące importu i eksportu koni w UE. Badania obowiązkowe. Handel końmi w krajach wspólnoty2
T-W-7Transport koni. Przepisy prawne w UE.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie prezentacji20
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie prezentacji2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: referat
S-2Ocena formująca: Obserwacja
S-3Ocena podsumowująca: Projekt stajni

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.4_W01
Zna czynniki wpływające na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
ZO_1A_W14, ZO_1A_W15C-1T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-A-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.4_U01
Potrafi wyeliminować czynniki wpływające na występowanie chorób u koni
ZO_1A_U17, ZO_1A_U10C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O114_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
ZO_1A_K01, ZO_1A_K07, ZO_1A_K03C-1T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-A-1, T-A-3M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.4_W01
Zna czynniki wpływające na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O9.4_U01
Potrafi wyeliminować czynniki wpływające na występowanie chorób u koni
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O114_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mcewen J., Glocer-Hill J., Choroby koni i ich leczenie, Wydawnictwo Muza, 2006
  2. Bromiley M., Urazy u koni, ich leczenie i rehabilitacja, SIMA WLW, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Pisula W., Psychologia porównawcza, PWN, 2006
  2. Kołacz R., Dobrzański Z., Higiena i dobrostan zwierząt gospodarskich, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projekty stajni6
T-A-2Nowoczesne metody rehabilitacji i pielęgnacji koni.4
T-A-3Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni4
T-A-4Wpływ użytkowania na choroby1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ocena stanu zdrowia koni. Podstawowe oznaki zdrowia i ogólne oznaki choroby.2
T-W-2Wartości referencyjne podstawowych wskaźników morfologicznych i biochemicznych u koni.1
T-W-3Czynniki wpływające na podatność koni na choroby. Zasady prewencji w stajniach. Środowiskowe aspekty ochrony zdrowia koni4
T-W-4Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach u koni2
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.2
T-W-6Przepisy weterynaryjne dotyczące importu i eksportu koni w UE. Badania obowiązkowe. Handel końmi w krajach wspólnoty2
T-W-7Transport koni. Przepisy prawne w UE.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach15
A-A-2Studiowanie tematyki ćwiczeń20
A-A-3Przygotowanie prezentacji20
A-A-4Konsultacje3
A-A-5Zaliczenie, omówienie prezentacji2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O9.4_W01Zna czynniki wpływające na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Poznanie czynników wpływających na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
Treści programoweT-W-7Transport koni. Przepisy prawne w UE.
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.
T-W-3Czynniki wpływające na podatność koni na choroby. Zasady prewencji w stajniach. Środowiskowe aspekty ochrony zdrowia koni
T-A-1Projekty stajni
T-A-4Wpływ użytkowania na choroby
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZOK-S-O9.4_U01Potrafi wyeliminować czynniki wpływające na występowanie chorób u koni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Poznanie czynników wpływających na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
Treści programoweT-W-7Transport koni. Przepisy prawne w UE.
T-W-1Ocena stanu zdrowia koni. Podstawowe oznaki zdrowia i ogólne oznaki choroby.
T-W-2Wartości referencyjne podstawowych wskaźników morfologicznych i biochemicznych u koni.
T-W-4Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach u koni
T-W-6Przepisy weterynaryjne dotyczące importu i eksportu koni w UE. Badania obowiązkowe. Handel końmi w krajach wspólnoty
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.
T-W-3Czynniki wpływające na podatność koni na choroby. Zasady prewencji w stajniach. Środowiskowe aspekty ochrony zdrowia koni
T-A-1Projekty stajni
T-A-2Nowoczesne metody rehabilitacji i pielęgnacji koni.
T-A-3Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: referat
S-3Ocena podsumowująca: Projekt stajni
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZK-S1-O114_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów wpływających na zdrowie zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Poznanie czynników wpływających na występowanie chorób u koni oraz sposobów ich ograniczania
Treści programoweT-W-1Ocena stanu zdrowia koni. Podstawowe oznaki zdrowia i ogólne oznaki choroby.
T-W-6Przepisy weterynaryjne dotyczące importu i eksportu koni w UE. Badania obowiązkowe. Handel końmi w krajach wspólnoty
T-W-5Budynki inwentarskie przeznaczone dla koni (konstrukcja budynku, wentylacja, wyposażenie). Unijne standardy dotyczące budowy stajni.
T-A-1Projekty stajni
T-A-3Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0