Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Zdrowy tryb życia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zdrowy tryb życia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Trubiłko <Joanna.Walczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tamara Olszewska <Tamara.Olszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW9 5 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
C-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.2
T-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.1
T-W-3Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.1
T-W-4Historia Igrzysk Olimpijskich1
5

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-5prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/06_W01
student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
B_1A_W13C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-5, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/09_U01
student potrafi dobrać odpowiednią aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.
B_1A_U22C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-5, M-4, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/A/06_K01
student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu.
B_1A_K01C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-1S-1
B_1A_N1/A/06_K02
student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, jest gotowy do planowania własnej aktywności w cyklach tygodniowych, miesięcznych, rocznych, urlopowych.
B_1A_K07C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/06_W01
student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/09_U01
student potrafi dobrać odpowiednią aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/A/06_K01
student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu.
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/A/06_K02
student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, jest gotowy do planowania własnej aktywności w cyklach tygodniowych, miesięcznych, rocznych, urlopowych.
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia z zakresu promocji zdrowia i prowadzenia zdrowego stylu życia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura dodatkowa

  1. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  2. Drabik J., Aktywność, sprawność i wydolność fizyczna jako mierniki zdrowia człowieka, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 1997
  3. Drabik J, Styl życia w promocji zdrowia, AWFiS Gdańsk, Gdańsk, 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.2
T-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.1
T-W-3Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.1
T-W-4Historia Igrzysk Olimpijskich1
5
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/A/06_W01student posiada uporządkowaną wiedzę ogólną, terminologię z zakresu kultury fizycznej i fizjologicznych aspektów ruchu i treningu zdrowotnego. ma wiedzę o miejscu i znaczeniu kultury fizycznej, rekreacji i rehabilitacji oraz turystyki w życiu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną w zakresie budownictwa. Zna podstawową terminologię w języku obcym, zgodnie ze studiowanym kierunkiem
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
Treści programoweT-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-W-3Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-5prezentacja multimedialna
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/A/09_U01student potrafi dobrać odpowiednią aktywność fizyczną do stanu zdrowia, wieku, płci i ją promować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Potrafi samodzielnie planować i realizować własny proces uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
Treści programoweT-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-W-4Historia Igrzysk Olimpijskich
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-W-3Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3pokaz
M-5prezentacja multimedialna
M-4opis
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu kultury fizycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/A/06_K01student ma świadomość wpływu aktywności fizycznej na własne zdrowie, jest gotowy do promowania społecznego i kulturowego znaczenia sportu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
Treści programoweT-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-W-3Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/A/06_K02student jest gotowy do promowania zdrowego stylu życia, jest kreatywny w zakresie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, jest gotowy do planowania własnej aktywności w cyklach tygodniowych, miesięcznych, rocznych, urlopowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K07Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
Cel przedmiotuC-2zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń zdrowia człowieka i sposobami ich eliminowania lub minimalizowania.
C-3wyrobienie nawyków i przyzwyczajeń związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
C-1dostarczenie wiedzy o wpływie aktywności ruchowej na organizm człowieka, wyrobienie właściwych nawyków ruchowych potrzebnych do prowadzenia prozdrowotnego stylu życia
Treści programoweT-W-2Aktywność ruchowa, praca, wypoczynek, czas wolny.
T-W-1Czynniki warunkujące prozdrowotny styl życia.
T-W-3Wpływ systematycznej aktywności ruchowej na zycie człowieka, zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci. Przeciwdziałanie otyłości - aktywność ruchowa, ruch fizyczny jako forma walki ze stresem. zalecany wysiłek fizyczny w stosunku do wieku, stanu zdrowia, płci.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-3pokaz
M-4opis
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium projekt grupowy zaliczenie ustne test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna bardzo ogólnie pojęcia i zagadnienia z zakresu promocji zdrowia i prowadzenia zdrowego stylu życia.
3,5
4,0
4,5
5,0