Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Technologia betonu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia betonu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW3 18 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki
W-3Ukończony kurs chemii budowlanej
W-4Ukończony kurs materiałów budowlanych I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm
C-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
C-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
C-5Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie2
T-L-2Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu, projektowanie mieszanki kruszywa2
T-L-3Projektowanie betonu metodą trzech równań2
T-L-4Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie2
T-L-5Kolokwium sprawdzające1
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów1
T-W-2Cementy: podział, hydratacja cementu, normy dot. badań cementu2
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa2
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji1
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu2
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji2
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, recepta robocza2
T-W-8Dodatki mineralne do betonów2
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu, podział i właściwości2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie wstępne do ćwiczeń5
A-L-3Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego3
A-L-5Udział w kolokwium zaliczającym1
A-L-6Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne opracowywanie treści wykładów w oparciu o podaną literaturę22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
A-W-5Konsultacje2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykadów
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/05_W01
Technologia betonu B_1A_C/2 Student zna i rozumie wymagania dotyczące badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
B_1A_W15C-2, C-1T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-2M-1S-1
B_1A_N1/C/05_W02
Technologia betonu B_1A_C/24_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników
B_1A_W15C-3, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/05_U01
Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierając odpowiednie materiały do danej konstrukcji
B_1A_U10, B_1A_U17C-3, C-4T-L-3, T-W-5, T-W-7M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/05_K01
Student jest gotowy samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementu, kruszyw, zapraw i betonów, ocenić wymagania normowe
B_1A_K01, B_1A_K03, B_1A_K04C-3, C-4T-L-2, T-L-4, T-L-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/05_W01
Technologia betonu B_1A_C/2 Student zna i rozumie wymagania dotyczące badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
2,0
3,0Zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/05_W02
Technologia betonu B_1A_C/24_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników
2,0
3,0Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/05_U01
Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierając odpowiednie materiały do danej konstrukcji
2,0
3,0Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/05_K01
Student jest gotowy samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementu, kruszyw, zapraw i betonów, ocenić wymagania normowe
2,0
3,0Samodzielnie przeprowadza badania laboratoryjne, ale ma trudności z interpretacją uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000
  2. Neville Adam, Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2012
  3. praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1, PKN i Polski Cement Sp. z o.o., 2011

Literatura dodatkowa

  1. Borucka-Lipska J., Imposed thermal stresses in high performance concrete modified with microsilica, SGEM 2017 : conference proceedings. Vol. 17, 2017
  2. Borucka-Lipska J., Techman M, , The influence of magnetite concentrate on wear resistance of cement mortars and concretes, SGEM 2018 : conference proceedings. Vol. 18, 2018
  3. Borucka-Lipska J., Techman M., Skibicki S., Use of contaminated sand blasting grit for production of cement mortars, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie2
T-L-2Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu, projektowanie mieszanki kruszywa2
T-L-3Projektowanie betonu metodą trzech równań2
T-L-4Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie2
T-L-5Kolokwium sprawdzające1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów1
T-W-2Cementy: podział, hydratacja cementu, normy dot. badań cementu2
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa2
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji1
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu2
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji2
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, recepta robocza2
T-W-8Dodatki mineralne do betonów2
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu, podział i właściwości2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Przygotowanie wstępne do ćwiczeń5
A-L-3Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego3
A-L-5Udział w kolokwium zaliczającym1
A-L-6Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne opracowywanie treści wykładów w oparciu o podaną literaturę22
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4Zaliczenie przedmiotu2
A-W-5Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/05_W01Technologia betonu B_1A_C/2 Student zna i rozumie wymagania dotyczące badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu.
C-1Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm
Treści programoweT-W-8Dodatki mineralne do betonów
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa
T-W-9Domieszki chemiczne do betonu, podział i właściwości
T-W-2Cementy: podział, hydratacja cementu, normy dot. badań cementu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykadów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/05_W02Technologia betonu B_1A_C/24_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
Cel przedmiotuC-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
Treści programoweT-L-3Projektowanie betonu metodą trzech równań
T-L-2Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu, projektowanie mieszanki kruszywa
T-L-1Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie
T-W-4Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji
T-W-6Trwałość betonu, klasy ekspozycji
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu
T-W-3Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, recepta robocza
T-W-2Cementy: podział, hydratacja cementu, normy dot. badań cementu
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/05_U01Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierając odpowiednie materiały do danej konstrukcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
Cel przedmiotuC-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
Treści programoweT-L-3Projektowanie betonu metodą trzech równań
T-W-5Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu
T-W-7Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, recepta robocza
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/05_K01Student jest gotowy samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementu, kruszyw, zapraw i betonów, ocenić wymagania normowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Jest gotów do samodzielnego podejmowania niezależnych prac, wykazując się właściwą organizacją pracy
B_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów
C-4Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych
Treści programoweT-L-2Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu, projektowanie mieszanki kruszywa
T-L-4Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie
T-L-1Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Samodzielnie przeprowadza badania laboratoryjne, ale ma trudności z interpretacją uzyskanych wyników
3,5
4,0
4,5
5,0