Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Mechanika gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 18 2,00,38zaliczenie
wykładyW4 9 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Geologia Inzynierska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie18
18
wykłady
T-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1laboratorium18
A-L-2przygotowanie sprawozdań22
A-L-3bieżące utrwalenie materiału16
A-L-4konsultacje4
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2bieżące utrwalenie materiału27
A-W-3przygotowanie do egzaminu17
A-W-4udział w egzaminie3
A-W-5konsultacje4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćw. laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/09_W01
Student zna i rozumie normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W09, B_1A_W20, B_1A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U09, B_1A_U16C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1
B_1A_N1/C/09_U02
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U09C-1T-L-1, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/C/09_K01
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
B_1A_K06C-1T-L-1, T-W-1M-1S-1
B_1A_N1/C/09_K02
Jest gotów do odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
B_1A_K04C-1T-W-1M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/09_W01
Student zna i rozumie normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
2,0
3,0zna tylko podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/09_U01
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
2,0
3,0zna podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/09_U02
Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
2,0
3,0zna podstawowe zasady wykonywania badań
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/C/09_K01
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0
3,0student jest mało przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/C/09_K02
Jest gotów do odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
2,0
3,0zna pdstawowe zależności wytrzymalościowe gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolt A. i inni, Mechanika gruntów w zadaniach, PG, Gdańsk, 1982
  2. Pisarczyk S., Mechanika gruntów, PW, Warszawa, 1992
  3. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Żarkiewicz K., Szmechel G., Dobór parametrów geotechnicznych do projektowania bezpiecznego nachylenia skarp, Inżynieria i Budownictwo, 2017, 10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.9
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1laboratorium18
A-L-2przygotowanie sprawozdań22
A-L-3bieżące utrwalenie materiału16
A-L-4konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2bieżące utrwalenie materiału27
A-W-3przygotowanie do egzaminu17
A-W-4udział w egzaminie3
A-W-5konsultacje4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/09_W01Student zna i rozumie normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W09Zna i rozumie podstawowe zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W20Zna i rozumie wpływ realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna tylko podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/09_U01Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie
T-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawy mechaniki gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/09_U02Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie
T-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna podstawowe zasady wykonywania badań
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/09_K01Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K06Jest gotów do przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych w przystępnej formie. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-L-1laboratoria wg specyfikacji w internecie
T-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest mało przedsiębiorczy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/C/09_K02Jest gotów do odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćw. laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna pdstawowe zależności wytrzymalościowe gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0