Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu WZK - Historia sztuki, kultury i wzornictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | WZK - Historia sztuki, kultury i wzornictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Ciesielski <wciesielski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury. Powinien posiadać umiejętności samodzielnego zdobywania informacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury. | 3 |
T-W-2 | Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki. | 3 |
T-W-3 | Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce. | 3 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udzial w wykładach | 9 |
A-W-2 | Praca własna | 16 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Zaliczenie | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujących wybrane zagadnienai z zakresu historii sztuki designu i kultury. |
M-2 | Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejetnego motywowania dokonywanych wyborów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium - ocena wpływająca na ocenę końcową |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/A/08-3_W01 Student rozpoznaje wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, w szczególności XX. i XXi wieku. Objaśnia pojęcia takie jak kultura, sztuka, wzornictwo. | B_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/A/08-3_U01 Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki. | B_1A_U25 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/A/08-3_K01 Student ma świadomości tradycji kulturowej, jest otwarty na różnorodność artystyczną i projektową i wykazuje świadomość dziedzictwa dzidzictwa własnego obszaru kulturowego. | B_1A_K02, B_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/A/08-3_W01 Student rozpoznaje wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, w szczególności XX. i XXi wieku. Objaśnia pojęcia takie jak kultura, sztuka, wzornictwo. | 2,0 | Student nie dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć. |
3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć. | |
3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęc oraz potrafi wykorzystać tę wiedzę w sposób przemyślany. | |
4,0 | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w obrębie wiedzy przekazanej na zajęciach. | |
4,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi wykorzystać kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy posiadanej także z innych źródeł. | |
5,0 | Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu prowadzonych zajęć, potrafi w efektywny i przemyślany sposób prezentować, analizować oraz prowadzić dyskusję w odniesieniu do wiedzy, posiadanej także z innych źródeł. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/A/08-3_U01 Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki. | 2,0 | |
3,0 | Student interpretuje wybrane zjawiska z obszaru sztuki, kultury i designu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/A/08-3_K01 Student ma świadomości tradycji kulturowej, jest otwarty na różnorodność artystyczną i projektową i wykazuje świadomość dziedzictwa dzidzictwa własnego obszaru kulturowego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość wagi kultury i jej wytworów oraz z wrażliwością i otwartością odnosi się do zjawisk artystycznych, kulturowych i wzorniczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Magda Ujma, Sztuki wizualne, Park, Warszawa - Bielsko Biała, 2011
- Ernst Hans Gombrich, O sztuce, Rebis, Poznań, 2009
- Waldemar Baraniewski, Józef A. Mrozek, Maria Poprzęcka, Piotr Szubert, Przemysław Trzeciak, Sztuka świata tom 9, Arkady, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Jerzy Ludwiński, Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, ASP w Poznaiu, BWA we Wrocławiu, Poznań, Wrocław, 2009
- Grzegorz Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2009