Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Fundamentowanie 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundamentowanie 2 | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Geologia inżynierska, mechanika gruntów, fundamentowanie I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posadowienie budowli w złożonych warunkach geotechnicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt; posadowienia muru oporowego, ściany szczelnej, posadowienia obiektu na palach fundamentowych. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Posadowienie pośrednie konstrukcji. Projektowanie i wykonanie fundamentów pośrednich: pale fundamentowe, studnie fundamentowe, kesony. Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścian szczelnych. Analiza posadowienie obiektu w złożonych warunkach gruntowych. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Odwadnianie wykopów. Budowa składowisk odpadów. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | opracowanie projektu | 38 |
A-P-3 | konsultacje | 2 |
A-P-4 | zaliczenie projektu | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładzie | 18 |
A-W-2 | bieżące utrwalanie materiału wykładowego | 28 |
A-W-3 | przygotowanie się do egzaminu | 39 |
A-W-4 | egzamin | 3 |
A-W-5 | konsultacje | 2 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład multimedialny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D06_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w geotechnice | B_1A_W02, B_1A_W04, B_1A_W08, B_1A_W20, B_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D06_U01 Potrafi zaprojektować fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się. | B_1A_U09, B_1A_U13, B_1A_U16, B_1A_U22, B_1A_U15 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D06_K01 Student jest gotów do uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | B_1A_K01, B_1A_K06, B_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D06_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w geotechnice | 2,0 | |
3,0 | Posadowienie budowli wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D06_U01 Potrafi zaprojektować fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się. | 2,0 | |
3,0 | Posadowienie budowli wodnej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/KBI/D06_K01 Student jest gotów do uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania. Jest gotowy do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | 2,0 | |
3,0 | Znajomość konstruowania fundamentów w złożonych warunkach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cios I., Projektowanie fundamentów, PW, Warszawa, 1993
- Pisarczyk S., Mechanika gruntów, PW, Warszawa, 1992
- Wilun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2005
- Stanisłąwa Garwacka-Piórkowska, Irena Cios, Projektowanie typowych fundamentów bezpośrednich i konstrukcji oporowych z uwzglednieniem Eurokodów wraz z przykładami, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2014
- Normy z zakresu geotechniki i fundamentowania, 2011
- Stanisław Pisarczyk, Geoinżynieria metody modyfikacji podłoża gruntowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Stanisław Pisarczyk, Fundamentowanie dla inżynierów budownictwa wodnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Andzrej Jarominiak, Lekkie Konstrukcje oporowe, WKiŁ, Warszawa, 1999
- Olgierd Puła, Fundamenty palowe według Eurokodu 7, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
- Zasady budowy składowisk odpadów, ITB, Warszawa, 2009, 444/2009
- Coufal R., Olszewska M., Przeciążenie gruntu organicznego nasypem z drenażem pionowym pod składowisko przeznaczone do magazynowania elementów konstrukcyjnych, Acta Scientiarum Polonorum, Architectura – Budownictwo, Warszawa, 2016, 15 (3)
- Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 6/2016
- Tomasz Kozłowski, Zabezpieczenie wykopu przy budowie Filharmonii w Szczecinie, Inżyniera Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2013, 4/2013