Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Specjalistyczne materiały budowlane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Specjalistyczne materiały budowlane | ||
Specjalność | Technologia i Organizacja Budownictwa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Teresa Rucińska <Teresa.Rucinska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Materiały budowlane |
W-2 | Budownictwo ogólne |
W-3 | Fizyka budowli |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu dyscyplin specjalistycznych w budownictwie oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich. |
C-2 | Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania nowoczesnych materiałów budowlanych i wyrobów budowlanych w kształtowaniu przegród, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienia cieplno-wilgotnościowe oraz problemy akustyki, oświetlenia i trwałości. |
C-3 | Przygotowanie do stosowania technik komputerowych w obliczeniach cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych oraz dobrania właściwych rozwiązań materiałowych, zapewniających poprawny, także pod wzgledem oświetleniowym i akustycznym, klimat pomieszczeń. |
C-4 | Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie prostych i zaawansowanych programów komputerowych w obliczeniach cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych. | 2 |
T-P-2 | Praca w programie WUFI - zapoznanie z programem. | 1 |
T-P-3 | Wprowadzanie materiałów i przegród budowlanych do bazy danych programu WUFI. | 2 |
T-P-4 | Wariantowanie obliczeń w programie WUFI - Ocena wpływu lokalizacji izolacji z uwagi na całkowitą zawartość wilgoci w przegrodzie. | 2 |
T-P-5 | Wariantowanie obliczeń w programie WUFI - Obliczenia dotyczące wysychania przegrody z wilgoci technologicznej. | 2 |
T-P-6 | Wariantowanie obliczeń w programie WUFI - Obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych z uwzględnieniem dodatkowego źródła ciepła i wilgoci. | 2 |
T-P-7 | Animacje w programie WUFI, ocena wyników obliczeń i wykresów | 2 |
T-P-8 | Programy do obliczeń mostków termicznych | 3 |
T-P-9 | Zaliczenie ćwiczeń projektowych | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Właściwości i zastosowanie nowoczesnych materiałów i wyrobów budowlanych (wyroby konstrukcyjne nośne i nienośne). Wykorzystanie nanotechnologii w produkcji materiałów iwyrobów budowlanych | 5 |
T-W-2 | Wyroby wykończeniowe nowej generacji | 2 |
T-W-3 | Wykorzystanie surowców odpadowych w technologii materiałów i wyrobów budowlanych | 2 |
T-W-4 | Posadzki przemysłowe. Klinkierowe i kamionkowe posadzki układane techniką wibroprasowania | 2 |
T-W-5 | Kompozyty budowlane o wlaściwościach termoizolacyjnych | 2 |
T-W-6 | Materiały/wyroby stosowane w osuszaniu budynków. Technologie osuszania budynków | 2 |
T-W-7 | Prezentacja naukowych badań własnych materiałów/wyrobów budowlanych | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie podsumowujące | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-P-2 | Zaliczenie | 2 |
A-P-3 | Konsultacje | 4 |
A-P-4 | Wykonanie ćwiczeń projektowych zgodnie z wydanymi tematami | 35 |
A-P-5 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 15 |
72 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 17 |
A-W-2 | Zaliczenie wykładów | 1 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału z zakresu stosowania specjalistycznych materiałów i wyrobów w realizacjach, w tym także w regionie | 12 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczemoa | 14 |
48 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów |
M-3 | metody programowane - z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zapowiedziane kolokwia, ocena za projekty |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/TOB/D11_W01 Student zna aktualnie stosowane materiały i wyroby budowlane oraz normy i dokumenty oceny technicznej. Potrafi scharakteryzować podstawy technologii wytwarzania poznanych materiałów i wyrobów budowlanych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie przegród budowlanych. | B_1A_W14, B_1A_W15, B_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/TOB/D11_U01 Student właściwie dobiera materiały i wyroby do kształtowania elementów budowlanych i przegród konstrukcyjnych. Potrafi korzystać z programów komputerowych do modelowania przegród budowlanych w zakresie materiałowo-konstrukcyjnym jak i cieplno-wilgotnościowym oraz krytycznie ocenić uzyskane wyniki i wyciagać wnioski. Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty w projektowaniu elementów budowlanych i przegród konstrukcyjnych, w tym pomiary i symulacje komputerowe. Ma umiejętność samokształcenia. | B_1A_U22, B_1A_U06, B_1A_U10, B_1A_U17 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5, T-P-7, T-P-6 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/TOB/D11_K01 Student jest gotowy do samodzielnego podejmowania się realizacji zadania inżynierskiego. W sposób właściwy organizuje pracę. | B_1A_K01 | — | — | C-4 | T-W-7, T-P-7 | M-3, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/TOB/D11_W01 Student zna aktualnie stosowane materiały i wyroby budowlane oraz normy i dokumenty oceny technicznej. Potrafi scharakteryzować podstawy technologii wytwarzania poznanych materiałów i wyrobów budowlanych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie przegród budowlanych. | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie wiedzy przypisanej do przedmiotu. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz wytyczne techniczne ich stosowania w budownictwie. Potrafi scharakteryzować podstawy technologii wytwarzania poznanych materiałów i wyrobów budowlanych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie przegród budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/TOB/D11_U01 Student właściwie dobiera materiały i wyroby do kształtowania elementów budowlanych i przegród konstrukcyjnych. Potrafi korzystać z programów komputerowych do modelowania przegród budowlanych w zakresie materiałowo-konstrukcyjnym jak i cieplno-wilgotnościowym oraz krytycznie ocenić uzyskane wyniki i wyciagać wnioski. Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty w projektowaniu elementów budowlanych i przegród konstrukcyjnych, w tym pomiary i symulacje komputerowe. Ma umiejętność samokształcenia. | 2,0 | Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie umiejętności przypisanych do przedmiotu. |
3,0 | Student poprawnie dobiera materiały i wyroby budowlane do kształtowania przegród budowlanych. Potrafi korzystać z programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe modelowania przegród budowlanych w zakresie materiałowo-kostrukcyjnym oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki. Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty w projektowaniu przegród budowlanych, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciagać wnioski. Ma umiejętność samokształcenia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/TOB/D11_K01 Student jest gotowy do samodzielnego podejmowania się realizacji zadania inżynierskiego. W sposób właściwy organizuje pracę. | 2,0 | Student nie wywiązał się z kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu. |
3,0 | Student wykazuje przygotowanie do organizacji i nadzorowania zadań inżynierskich. Potrafi samodzielnie podejmować decyzje. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Grabarczyk S., Fizyka budowli, Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- PN-EN ISO 6946:2008, Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania.
- PN-EN ISO 13788:2003, Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzchni wewnętrznej konieczna do uniknięcia krytycznej wilgotności powierzchni i kondensacja międzywarstwowa. Metody obliczania.
- PN-EN ISO 14683:2008, Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości orientacyjne.
- PN-EN ISO 10211-2, Mostki cieplne w budynkach. Obliczanie strumieni cieplnych i temperatury powierzchni. Część 2: Liniowe mostki cieplne.
Literatura dodatkowa
- Krajowe i zagraniczne publikacje na temat materiałów i wyrobów o specjalnym zastosowaniu
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, Analiza rozwiązań połączenia ściana-podłoga na gruncie z wariantowym usytuowaniem izolacji krawędziowej, CZASOPISMO INŻYNIERII LĄDOWEJ, ŚRODOWISKA I ARCHITEKTURY. JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING, ENVIRONMENT AND ARCHITECTURE, 2016, tom 63, zeszyt 4
- A. Stolarska, J. Strzałkowski, Wykorzystanie programu CFD do oceny mostka termicznego w miejscu połączenia ściany z podłogą na gruncie, Izolacje, 2016, zeszyt 9, http://www.izolacje.com.pl/archiwum/id104,9-
- Teresa Rucińska, Magdalena Adamczuk, Błażej Ciesiński, Rucińska T., Adamczuk M., Ciesiński B., Wpływ materiału zmiennego fazowo na właściwości wytrzymałościowe i cieplne zapraw budowlanych, Przegląd Budowlany, Warszawa, 2020, 9, s. 44-53