Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Hydraulika i hydrologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana wiedza z matematyki |
W-2 | Wymagana wiedza z fizyki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy |
C-2 | Umier rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie |
C-3 | Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne |
C-4 | Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Własności fizyczne cieczy | 1 |
T-A-2 | Ciśnienie hydrostatyczne | 1 |
T-A-3 | Parcie cieczy na powierzchnie płaskie i dowolne | 2 |
T-A-4 | Kolokwium z hydrostatyki | 1 |
T-A-5 | Przepływ pod ciśnieniem | 1 |
T-A-6 | Ruch cieczy w korytach otwartych, podstawy hydrologii | 2 |
T-A-7 | Obieg i bilans wody | 1 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium | 1 |
T-L-2 | Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa oraz strat ciśnienia w przewodach pod ciśnieniem | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie współczynnika filtracji oraz elementów ruchu w korytach otwartych | 2 |
T-L-4 | Zaliczenie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Własności fizyczne cieczy, ciśnienie hydrostatyczne | 1 |
T-W-2 | Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie | 1 |
T-W-3 | Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne | 1 |
T-W-4 | Ogólne pojecia w hydrodynamice. rodzaje ruchów | 1 |
T-W-5 | Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny | 2 |
T-W-6 | Równanie Bernoulli | 1 |
T-W-7 | Straty lokalne i na długości | 1 |
T-W-8 | Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych | 1 |
T-W-9 | Wzór Chezy, zastosowanie | 1 |
T-W-10 | Ruch wód gruntowych, filtracja | 2 |
T-W-11 | Budowle zwiazane z wodami gruntowymi | 1 |
T-W-12 | Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki | 1 |
T-W-13 | Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce | 1 |
T-W-14 | Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski | 1 |
T-W-15 | Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ | 1 |
T-W-16 | Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrologii | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki | 5 |
A-A-2 | Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do tematu: hydrostatyka | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do tematu: ruch cieczy pod ciśnieniem | 2 |
A-A-5 | Przygotowanie do tematu: ruch cieczy w korytach otwartych | 2 |
A-A-6 | Przygotowanie do tematu: ruch wód gruntowych | 2 |
A-A-7 | Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki | 3 |
A-A-8 | Przygotowanie do opracowania operatu hydrologicznego | 2 |
A-A-9 | Opracowanie operatu hydrologicznego | 3 |
A-A-10 | Przygotowanie do zaliczenia operatu | 1 |
A-A-11 | Konsultacje | 2 |
A-A-12 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Wykonanie ćwiczeń w laboratorium wodnym | 4 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczeń ćwiczeń | 8 |
A-L-5 | Konsultacje | 3 |
A-L-6 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach z zakresu hydrauliki | 13 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach z zakresu hydrologii | 5 |
A-W-3 | Uzupełnienie wiedzy z zadanych tematów hydrostatyki | 6 |
A-W-4 | Pogłębienie wiedzy z ruchu cieczy pod ciśnieniem | 7 |
A-W-5 | Uzupełnienie teorii nt. ruchu cieczy w korytach otwartych | 6 |
A-W-6 | Przygotowanie do sprawdzenia wiedzy z hydrauliki | 11 |
A-W-7 | Pogłębienie wiedzy z hydrologii | 7 |
A-W-8 | Konsultacje | 3 |
A-W-9 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki |
M-3 | Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnienie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium |
M-4 | Demonstracja żródeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów |
S-3 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń w laboratorium |
S-4 | Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/14_W01 Ma wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii | B_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-13, T-W-1, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-12, T-W-11, T-W-2, T-W-6, T-W-7, T-W-14 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/14_U01 Potrafi uzyskaną wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii zastosować w praktyce | B_1A_U10 | — | — | C-4, C-1, C-3, C-2 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/14_K01 Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | B_1A_K03, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-16, T-W-12 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/14_W01 Ma wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii | 2,0 | Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii |
3,0 | Rozwiązuje test w 60% i zalicza połowę zadań na kolokwium | |
3,5 | Rozwiązuje test w 70% i zalicza ponad połowę zadań na kolokwium | |
4,0 | Rozwiązuje test w 80% i zalicza 2/3 zadań na kolokwium | |
4,5 | Rozwiązuje test w 90% i zalicza 3/4 zadań na kolokwium | |
5,0 | Rozwiązuje test w 100% i zalicza wszystkie zadania na kolokwium |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/14_U01 Potrafi uzyskaną wiedzę z zakresu hydrauliki i hydrologii zastosować w praktyce | 2,0 | Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
3,0 | Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
3,5 | Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,0 | Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
4,5 | Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań | |
5,0 | Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/14_K01 Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie | 2,0 | Nie potrafi współpracować z innymi studentami |
3,0 | Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki | |
3,5 | Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki | |
4,0 | Jest chętny i zdolny | |
4,5 | Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami | |
5,0 | Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy |
Literatura podstawowa
- Czetwertyńska E., Utrysko B., Hydraulika i hydrodynamika, PWN, Warszawa, 1975
- Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszaw, 1998
- Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
- Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
- Mańko Robert, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, Kalisz, 2016
Literatura dodatkowa
- Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, PWN, Warszawa, 2004
- Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971