Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Teoria konstrukcji 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teoria konstrukcji 1
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Weber <Hanna.Weber@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 9 1,10,33zaliczenie
laboratoriaL1 9 0,60,25zaliczenie
wykładyW1 18 1,30,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, fizyka, mechanika budowli, metody numeryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza zwązana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
C-3Umiejętność tworzenia linii wpływu w belkach ciągłych
C-4Umiejętność rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-6Umiejętność rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Płaski stan naprężeń2
T-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego2
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań2
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta2
T-L-5Kolokwium zaliczające1
9
projekty
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych3
T-P-2Belka na podłożu sprężystym3
T-P-3Stany graniczne w ramach i belkach3
9
wykłady
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych4
T-W-2Belki na podłożu sprężystym2
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna10
T-W-4Liny i łańcuchy2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Zaliczenie laboratoriów1
18
projekty
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń projektowych8
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych13
A-P-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-P-5Zaliczenie projektu1
33
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu16
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie3
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
S-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D01_W01
Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obciążeń stałych i ruchomych
B_2A_W05C-1, C-2T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D01_U01
Potrafi tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
B_2A_U19C-3, C-4, C-5, C-6T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D01_K01
Jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu, do tworzenia modeli numerycznych wybranych zagadnień i ich rozwiązywania.
B_2A_K01C-3, C-4, C-5, C-6, C-1, C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-P-2, T-P-3, T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D01_W01
Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obciążeń stałych i ruchomych
2,0
3,0Zna reguły tworzenia prostych rozwiązań w zakresie tematyki wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D01_U01
Potrafi tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
2,0
3,0Potrafi tworzyć arkusze kalkulacyjne dla tematów z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D01_K01
Jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu, do tworzenia modeli numerycznych wybranych zagadnień i ich rozwiązywania.
2,0
3,0Student potrafi odpowiednio zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe i pisze egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jastrzębski Z., Mutermilch W., Orłowski J., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1985
  2. Paluch M., Mechanika Budowli: teoria i przykłady, PWN, Warszawa, 2013
  3. Sadecka L., Metoda różnic skończonych i metoda elementów skończonych w zagadnieniach mechaniki konstrukcji i podłoża, O.W.P.O, Opole, 2010
  4. Bijak-Żochowski M., Mechanika Materiałów i Konstrukcji T. I i II., O.W.P.W., Wrocław, 2006
  5. Wojewódzki W., Nośność graniczna konstrukcji prętowych, O.W.P.W., Warszawa, 2012, Wyd. 2

Literatura dodatkowa

  1. Weber H., Iwankiewicz R., Kaczmarczyk S., Equivalent linearization technique in non-linear stochastic dynamics of a cable-mass system with time-varying length, ARCHIVES OF MECHANICS, 2019, Vol. 71, pp. 393-416

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Płaski stan naprężeń2
T-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego2
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań2
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta2
T-L-5Kolokwium zaliczające1
9

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych3
T-P-2Belka na podłożu sprężystym3
T-P-3Stany graniczne w ramach i belkach3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych4
T-W-2Belki na podłożu sprężystym2
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna10
T-W-4Liny i łańcuchy2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych8
A-L-3Zaliczenie laboratoriów1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w ćwiczeniach projektowych9
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń projektowych8
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych13
A-P-4Uczestnictwo w konsultacjach2
A-P-5Zaliczenie projektu1
33
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Przygotowanie do egzaminu16
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Udział w egzaminie3
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D01_W01Wie jak tworzyć modele numeryczne dla układów prętowych statycznie niewyznaczalnych w zakresie obciążeń stałych i ruchomych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
Cel przedmiotuC-1Wiedza zwązana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
Treści programoweT-P-2Belka na podłożu sprężystym
T-P-3Stany graniczne w ramach i belkach
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-2Belki na podłożu sprężystym
T-W-4Liny i łańcuchy
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna reguły tworzenia prostych rozwiązań w zakresie tematyki wykładów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D01_U01Potrafi tworzyć modele numeryczne i pomiarowe stosownie do rozwiązywanego problemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia linii wpływu w belkach ciągłych
C-4Umiejętność rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-6Umiejętność rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych
Treści programoweT-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta
T-L-5Kolokwium zaliczające
T-L-1Płaski stan naprężeń
T-P-2Belka na podłożu sprężystym
T-P-3Stany graniczne w ramach i belkach
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-2Belki na podłożu sprężystym
T-W-4Liny i łańcuchy
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi tworzyć arkusze kalkulacyjne dla tematów z zakresu prezentowanego na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D01_K01Jest gotów do samodzielnego wyboru metody służącej do rozwiązania postawionego problemu, do tworzenia modeli numerycznych wybranych zagadnień i ich rozwiązywania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
Cel przedmiotuC-3Umiejętność tworzenia linii wpływu w belkach ciągłych
C-4Umiejętność rozwiązywania belek na podłożu sprężystym
C-5Umiejętność rozwiązywania statyki lin i łańcuchów
C-6Umiejętność rozwiązywania zagadnień stanów granicznych układów prętowych
C-1Wiedza zwązana z zagadnieniem stanów granicznych prętów ciągłych
C-2Wiedza związana ze statyką prętów ciągłych
Treści programoweT-L-2Skręcanie przekroju cienkościennego
T-L-3Rejestracja i wizualizacja drgań
T-L-4Wyboczenie sprężyste pręta
T-L-5Kolokwium zaliczające
T-L-1Płaski stan naprężeń
T-P-2Belka na podłożu sprężystym
T-P-3Stany graniczne w ramach i belkach
T-P-1Linie wpływu w belkach ciągłych
T-W-3Stany graniczne belek i ram, metoda statyczna i kinematyczna
T-W-2Belki na podłożu sprężystym
T-W-4Liny i łańcuchy
T-W-1Linie wpływu w belkach ciągłych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiązaniami zadań
M-2Ćwiczenia projektowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena oddawanych prac projektowych
S-3Ocena formująca: Ocena w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu semestru-egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiednio zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności do rozwiązania zadanych problemów, samodzielnie realizuje zadanie projektowe i pisze egzamin
3,5
4,0
4,5
5,0