Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Zrównoważone budownictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważone budownictwo
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych
Nauczyciel odpowiedzialny Teresa Rucińska <Teresa.Rucinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 0,60,30zaliczenie
projektyP1 9 1,40,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Materiały budowlane
W-2Fizyka budowli
W-3Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji5
T-P-2Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła)2
T-P-3Zajęcia klauzulowe2
9
wykłady
T-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie. Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych, Syndrom Chorego Budynku1
T-W-2Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków. Materiały zmienne fazowo1
T-W-3Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia)1
T-W-4Bilansowanie energetyczne budynku1
T-W-5Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, pasywne systemy słoneczne1
T-W-6Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich1
T-W-7Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne1
T-W-8Zagospodarowanie szarej wody, Certyfikaty Środowiskowe i Eko-znaki1
T-W-9Zaliczenie podsumowujace1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych8
A-P-2Zaliczenie projektu1
A-P-3Wykonanie projektu budynku zrównoważonego ze środowiskiem28
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5Konsultacje2
42
wykłady
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Udział w zaliczeniu1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje2
18

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D04_W01
Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom. Potrafi ocenić cieplno-wilgotnościowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych.
B_2A_W14, B_2A_W10C-1, C-2T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D04_U01
Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
B_2A_U11, B_2A_U19C-1, C-2T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_N2/K/D04_K01
Student jest gotów do analizowania wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Ma świadomość konieczności wprowadzania zasada zrównoważonego rozwoju w proscesy budowlane.
B_2A_K03, B_2A_K04C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-P-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D04_W01
Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom. Potrafi ocenić cieplno-wilgotnościowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych.
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Student zna zasady Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa, zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjazne środowisku jak i użytkownikom, potrafi ocenić rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D04_U01
Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie umiejętności przypisanych do przedmiotu.
3,0Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_N2/K/D04_K01
Student jest gotów do analizowania wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Ma świadomość konieczności wprowadzania zasada zrównoważonego rozwoju w proscesy budowlane.
2,0Student nie wywiązał się z kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu.
3,0Student rozumienie wpływ zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Jest świadomy, co do konieczności wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju w procesy budowlane.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gawin D., Kossecka E. (red.), Program komputerowy WUFI i jego zastosowanie w analizach cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych, Wydawnicwto Politechniki Łódźkiej, Łódź, 2007
  2. Grabarczyk S., Fizyka budowli. Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Biuletyny wydawane przez PKN - KT 307 Zrównoważone Budownictwo
  2. Krajowe i zagraniczne publikacje o tematyce Zrównoważonego Budownictwa
  3. Teresa Rucińska, Use of Sustainable Fine-Grain Aggregates in Cement Composites, Journal of Ecological Engineering, Lublin, 2019, 20(10), 102-109
  4. Teresa Rucińska, Sustainable cement mortars, E3S Web of Conferences, 2018, Volume 49, s. 1-8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji5
T-P-2Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła)2
T-P-3Zajęcia klauzulowe2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie. Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych, Syndrom Chorego Budynku1
T-W-2Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków. Materiały zmienne fazowo1
T-W-3Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia)1
T-W-4Bilansowanie energetyczne budynku1
T-W-5Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, pasywne systemy słoneczne1
T-W-6Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich1
T-W-7Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne1
T-W-8Zagospodarowanie szarej wody, Certyfikaty Środowiskowe i Eko-znaki1
T-W-9Zaliczenie podsumowujace1
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych8
A-P-2Zaliczenie projektu1
A-P-3Wykonanie projektu budynku zrównoważonego ze środowiskiem28
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu3
A-P-5Konsultacje2
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach8
A-W-2Udział w zaliczeniu1
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-4Konsultacje2
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D04_W01Student zna zasady zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe i technologiczne przyjazne środowisku jak i użytkownikom. Potrafi ocenić cieplno-wilgotnościowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe przegród budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.
Treści programoweT-W-6Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich
T-W-8Zagospodarowanie szarej wody, Certyfikaty Środowiskowe i Eko-znaki
T-W-3Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia)
T-W-4Bilansowanie energetyczne budynku
T-W-2Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków. Materiały zmienne fazowo
T-W-5Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, pasywne systemy słoneczne
T-W-7Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji
T-P-2Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła)
T-P-3Zajęcia klauzulowe
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie wiedzy przypisanej do przedmiotu.
3,0Student zna zasady Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa, zna rozwiązania konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjazne środowisku jak i użytkownikom, potrafi ocenić rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D04_U01Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U11Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, powiązanych z budownictwem oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
B_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia (analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.
Treści programoweT-W-6Systemy pasywne zysków pośrednich i bezposrednich
T-W-2Proekologiczne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe budynków. Materiały zmienne fazowo
T-W-5Oszczędzanie ciepła i chłodu, ochrona cieplna w okresie letnim, pasywne systemy słoneczne
T-W-7Podwójne fasady,panele doswietlające ze szkła pryzmatycznego, panele fotochromatyczne
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji
T-P-2Ocena warunków cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i detali połączeń w warunkach ustalonych (rozkład temperatury, gęstość strumienia ciepła, wyznaczanie liniowego współczynnika przenikania ciepła)
T-P-3Zajęcia klauzulowe
Metody nauczaniaM-2pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje zaangażowania w zdobycie umiejętności przypisanych do przedmiotu.
3,0Student potrafi zaprojektować i rozwiązać przegrody budowlane, wykorzystując powiązaną wiedzę z zakresu budownictwa. Potrafi zastosować rozwiązania systemowe uwzględniające aspekt zrównoważoności. Rozwiązując zadania inżynierskie projektowania przegród budowlanych potrafi wykorzystać dostępne metody, techniki i narzędzia oraz przystosować je do własnych oczekiwań.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_N2/K/D04_K01Student jest gotów do analizowania wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Ma świadomość konieczności wprowadzania zasada zrównoważonego rozwoju w proscesy budowlane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
B_2A_K04Jest gotów do inicjowania działań w zakresie zrównoważonego rozwoju w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad Zrównoważonego Rozwoju w odniesieniu do budownictwa. Znajomość rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych przyjaznych środowisku jak i użytkownikom. Znajomość programów komputerowych do oceny cieplno-wilgotnościowej rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przegród budowlanych.
C-2Zrozumienie wpływu zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu.
Treści programoweT-W-1Znaczenie Zrównoważonego Rozwoju w budownictwie. Cykl życia materiałów/wyrobów budowlanych, Syndrom Chorego Budynku
T-W-3Omówienie doświadczeń zdobytych przy renowacji starej zabudowy: Ecolonia (Holandia, renowacja starej zabudowy w Kopenhadze (Dania), renowacja dzielnicy Kreuzberg (Niemcy), Kwartały Turzyńskie (Szczecin), Kopenhaga, Ecolonia (Holandia)
T-P-1Budynek zrównoważony ze środowiskiem - obliczenia zapotrzeboania na energię na cele ogrzewania i wentylacji
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2pokaz, metoda projektu, motody programowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wywiązał się z kompetencji społecznych przypisanych do przedmiotu.
3,0Student rozumienie wpływ zastosowanych w budynku rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych i technologicznych na środowisko naturalne i użytkowanika obiektu. Jest świadomy, co do konieczności wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju w procesy budowlane.
3,5
4,0
4,5
5,0