Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Prawo w budownictwie i ochronie środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Prawo w budownictwie i ochronie środowiska | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Zarządzania procesem inwestycyjnym I. |
W-2 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego i konstrukcji drewnianych - 1 i 2. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość przepisów prawa administracyjnego. |
C-2 | Rozumienie konsekwencji karnych i zawodowych przy podejmowaniu działań związanych z realizacją obiektów budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Definicja prawa, prawa administracyjnego, prawa cywilnego i prawa karnego. Zasady postępowania w sprawach administracyjnych. Ocena prawidłowości wydanej decyzji. Znaczenie i rodzaje prawa administracyjnego: prawo budowlane, prawo ochrony środowiska, prawo wodne, prawo energetyczne, prawo o ochronie gruntów rolnych, prawo łowieckie itd. Normy prawa administracyjnego i cywilnego w procesie inwestycyjno-budowlanym. | 14 |
T-W-2 | Definicja środowiska. Podział środowiska. Europejska Sieć Ekologiczna Natura 2000. Rola ochrony środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym i przy realizacji inwestycji. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Decyzja o warunkach zabudowy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Prawo wodne i jego zastosowanie w procesie inwestycyjnym. Pozwolenie wodno-prawne. | 14 |
T-W-3 | Zaliczenie wykładów. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Utrwalenie wiadomości w oparciu o wykłady i literaturę | 16 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/12_W01 Student zna obowiązujące przepisy prawa administracyjnego w obszarze budownictwa i ochrony środowiska, ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanej na środowisko | B_1A_W20, B_1A_W07, B_1A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/12_U01 Student potrafi prawidłowo stosować przepisy prawa administracyjnego w procesie realizacji projektów, budowy i użytkowania obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko. | B_1A_U16, B_1A_U22 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/A/12_K01 Student jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej. Jest gotowy do samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy. | B_1A_K01, B_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/12_W01 Student zna obowiązujące przepisy prawa administracyjnego w obszarze budownictwa i ochrony środowiska, ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanej na środowisko | 2,0 | Student nie zna obowiązujących przepisów prawa w dziedzinie budownictwa i ochrony środowiska |
3,0 | Student posiada podstawową bardzo ogólną wiedzę w przedmiotowym zakresie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/12_U01 Student potrafi prawidłowo stosować przepisy prawa administracyjnego w procesie realizacji projektów, budowy i użytkowania obiektów budowlanych z uwzględnieniem ich wpływu na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo interpretować i stosować przepisów prawa budowlanego |
3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna i potrafi stosować przepisy prawa administracyjnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/A/12_K01 Student jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej. Jest gotowy do samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy. | 2,0 | Student nie posiadł i nie rozumie potrzeby samokształcenia |
3,0 | Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- dr Wojciech Federczyk, dr Michał Klimaszewski, dr Bartosz Majchrzak, Postępowanie administracyjne, C.H. Beck, Warszawa, 2018, 5, Seria: Podręczniki Prawnicze
- Dagmara Kafar, Anna Kornecka, Jakub Kornecki, Krzysztof Szocik, Prawo budowlane 2020 – proces inwestycyjny po zmianach, C.H.BECK, Warszawa, 2020, 10
- Anna Siwkowska, Decyzje środowiskowe. Opinie i uzgodnienia, C.H.BECK, 2020, 2
- Tomasz Asman, Jędrzej Dessoulavy-Śliwiński, Elżbieta Janiszewska-Kuropatwa, sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz, SWSA (del.NSA) Jerzy Siegień, Prawo budowlane. Komentarz, C.H.BECK, 2020
- Ustawa z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane, Dz.U., nr 89, poz 414, 1994, (z późniejszymi zmianami)
- Ustawa, Prawo Ochrony Środowiska, z dn. 27. 04. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
- Ustawa, Prawo Wodne, z dn. 11. 10. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
- Ustawa, O odpadach, z dn. 27. 04. 2001r., (z późniejszymi zmianami), 2001
Literatura dodatkowa
- Biliński T., Dziwiński R., Nowe prawo budowlane wraz z komentarzem i omówieniem, OPO, Bydgoszcz, 1994
- Czasopisma branżowe, Strony internetowe, 2012
- Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i budownictwa, 2019