Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Chemia budowlana:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia budowlana | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl>, Jacek Mazur <Jacek.Mazur@zut.edu.pl>, Daniela Wira <Daniela.Wira@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy chemii ogólnej w zakresie szkoły średniej /liceum ogólnokształcącego lub technikum/ |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Umiejętność oznaczania agresywności wody oraz jej przydatności jako wody zarobowej do betonów. Umiejętności ilościowego oznaczanie wybranych związków w materiałach budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym | 4 |
T-L-2 | Agresywność chemiczna wody w stosunku do betonu | 4 |
T-L-3 | Korozja betonu - ocena podatności betonu na korozję kwasową. | 4 |
T-L-4 | Ocena przydatności wody zarobowej do betonu. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp. Podstawy chemii. Omówienie ćwiczenia: Oznaczanie zawartości wapna czynnego w wapnie budowlanym. | 2 |
T-W-2 | Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków. | 2 |
T-W-3 | Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne. | 2 |
T-W-4 | Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów. | 2 |
T-W-5 | Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej. | 2 |
T-W-6 | Podział i zastosowanie emulsji. | 2 |
T-W-7 | Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Omówienie ćwiczenia: Klasyfikacja agresywności wody gruntowej. Kolokwium | 2 |
T-W-8 | Hydratacja i hydroliza. | 2 |
T-W-9 | Chemia metali - procesy korozji. | 2 |
T-W-10 | Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. Omówienie ćwiczenia: Ocena podatności betonu na korozję kwasową. | 2 |
T-W-11 | Materiały wiążące. | 2 |
T-W-12 | Fizykochemia wody. Omówienie ćwiczenia: Ocena przydatności wody zarobowej do betonów. | 2 |
T-W-13 | Tworzywa sztuczne w budownictwie. | 2 |
T-W-14 | Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych. | 2 |
T-W-15 | Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Kolokwium | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zaliczenia sprawdzianów przed każdym z odbywających się ćwiczeń laboratoryjnych | 9 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdania z przebiegu ćwiczenia laboratoryjnego | 4 |
A-L-4 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia | 23 |
A-W-3 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 5 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: wykonaniu wszystkich przewidzianych planem ćwiczeń laboratoryjnych, uzyskaniu minimum 50% punktów za każdą z wejściówek, poprawnym przygotowaniu i przyjęciu przez prowadzących kompletnych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Zaliczenie kursu będzie średnią ważoną z: oceny wynikającej z sumy ilości punktów za „wejściówki” i średniej ilości punktów za przygotowane sprawozdania (waga 0,33), średniej z dwóch ocen uzyskanych z zaliczenia materiału teoretycznego (waga 0,67). |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napsiać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych. | B_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/B/03_W02 Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania | B_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/03_U01 Student potrafi przeprowadzić następujące eksperymenty: -oznaczanie wapna czynnego w wapnie budowlanym - ocena agresywności wody - oznaczanie wody zarobowej do betonów - korozji betonu Student potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać prawidłowe wnioski | B_1A_U10 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
B_1A_S1/B/03_U02 Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne | B_1A_U17 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-8 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/B/03_K01 Student jest przygotowany do samodzielnego poszerzania wiedzy. | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-15, T-W-3, T-W-10, T-W-4, T-W-5, T-W-14, T-W-13, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-6, T-W-8 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/B/03_K02 Student uczestnicząc w ćwiczeniach laboratoryjnych jest przygotowany do dbania o swoje bezpieczeństwo jak również bezpieczeństwo zespołu | B_1A_K03 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
B_1A_S1/B/03_K03 Student jest przygotowany do odpowiedzialności za wyniki uzyskane podczas prowadzonych doświadczeń. W przypaku pracy w zespole jest gotowy do podporządkowania się zasadom tam panującym oraz jest gotowy do współodpowiedzialności za realizowane cele. | B_1A_K04 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/03_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napsiać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych. | 2,0 | |
3,0 | Z obu kolokwiów uzyska 20 punktów na 40 możliwych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/03_W02 Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania | 2,0 | |
3,0 | Z obu kolokwiów uzyska 20 punktów na 40 możliwych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/03_U01 Student potrafi przeprowadzić następujące eksperymenty: -oznaczanie wapna czynnego w wapnie budowlanym - ocena agresywności wody - oznaczanie wody zarobowej do betonów - korozji betonu Student potrafi interpretować uzyskane wyniki i wyciągać prawidłowe wnioski | 2,0 | |
3,0 | Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/03_U02 Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne | 2,0 | |
3,0 | Czynne uczestnicwo we wszytskich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymaniae punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/B/03_K01 Student jest przygotowany do samodzielnego poszerzania wiedzy. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie minimum po 20 punktów na 40 możliwych z obydwu przeprowadzonych kolokwiów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/03_K02 Student uczestnicząc w ćwiczeniach laboratoryjnych jest przygotowany do dbania o swoje bezpieczeństwo jak również bezpieczeństwo zespołu | 2,0 | |
3,0 | Czynne uczestnicwo we wszystkich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymanie punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/B/03_K03 Student jest przygotowany do odpowiedzialności za wyniki uzyskane podczas prowadzonych doświadczeń. W przypaku pracy w zespole jest gotowy do podporządkowania się zasadom tam panującym oraz jest gotowy do współodpowiedzialności za realizowane cele. | 2,0 | |
3,0 | Czynne uczestnicwo we wszystkich ćwiczeniach laboratoryjnych, samodzielne wykonanie minimum jednego sprawozdania, otrzymanie punkacji minimum 3 punkty na 6 możliwych, zaliczenie sprawdzianu przed wykonaniem ćwiczenia i uzyskanie minimum 3 punktów na 6 możliwych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
- L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996
- G. Rosiek, D. Wala, B. Werner, Ćwiczenia z chemii dla studentów Wydziału Budowictwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
Literatura dodatkowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej cz1 i 2, PWN, Warszawa, 2002
- M. Janus, Sz. Mądraszewski, K. Zając, E. Kusiak-Nejman, A new preparation method of cement with photocatalytic activity, Materials, 13(23) 5540, 2020