Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Organizacja i kierowanie budową:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja i kierowanie budową | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z Podstaw kosztorysowania robót budowlanych. |
W-2 | Ukończony kurs z Technologii robót budowlanych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z procesem przygotowania i wykonania robót budowlanych. |
C-2 | Umiejętność opracowania harmonogramu robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy. |
C-3 | Umiejętność oceny zagrożeń przy realizacji robót budowlanych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenie czasu trwania robót. | 3 |
T-A-2 | Obliczanie wydajności robotnika lub maszyny. | 2 |
T-A-3 | Struktura podziału pracy. | 2 |
T-A-4 | Opracowanie harmonogramu belkowego. | 3 |
T-A-5 | Harmonogram zatrudnienia. | 1 |
T-A-6 | Plan BIOZ. | 1 |
T-A-7 | Składowanie materiałów na budowie. | 1 |
T-A-8 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń. | 2 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu organizacji robót dla przedsięwzięcia budowlanego. Zakres projektu: przdmiar robót (uzupełnienie);SPP; harmonogram robót, zatrudnienia, zużycia materiałów; zagospodarowanie placu budowy. | 14 |
T-P-2 | Zaliczenie projektu. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy organizacji budowy. | 1 |
T-W-2 | Metody organizacji budowy. | 1 |
T-W-3 | Struktura podziału pracy - SPP. | 1 |
T-W-4 | Harmonogramy budowlane. | 2 |
T-W-5 | Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego. | 2 |
T-W-6 | Dokumentacja budowy. | 1 |
T-W-7 | Ogólne zasady zagospodarowania placu budowy. | 3 |
T-W-8 | Plan BIOZ zgodny z wymaganiami prawnymi i technicznymi. | 2 |
T-W-9 | Środki transportu poziomego i pionowego na budowie. | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Samodzielne analizowanie zadań oraz rozpoznanie literaturowe. | 5 |
A-A-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-A-5 | Zaliczenie pisemne | 2 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 12 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpoznanie literaturowe. | 7 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-5 | Zaliczenie pisemne | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Metoda sytuacyjna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/24_W01 Student zna i rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz przepisy bezpieczeństwa stosowane w trakcie organizacji robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy. | B_1A_W18 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-A-7, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/24_U01 Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające. | B_1A_U13, B_1A_U18 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/24_K01 Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w środowisku pracy. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania. Jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej. | B_1A_K03, B_1A_K04, B_1A_K05 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/24_W01 Student zna i rozróżnia struktury organizacyjne budów o różnej skali wielkości oraz przepisy bezpieczeństwa stosowane w trakcie organizacji robót budowlanych i zagospodarowania placu budowy. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada dostetczną wiedzę w przedmiotowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/24_U01 Oblicza nakłady pracy dla poszczególnych rodzajów robót oraz planuje prace grup roboczych na placu budowy. Ocenia zagrożenia i podejmuje działania zabezpieczające. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi obliczyć nakłady pracy dla poszczególnych robót budowlanych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/24_K01 Jest gotów do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w środowisku pracy. Jest odpowiedzialny za wspólnie realizowane zadania. Jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Przestrzega zasad etyki zawodowej w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tadeusz Maj, Organizacja i przygotwanie budowy. Podręcznik, WSIP, 2013
- Kazimierz M. Jaworski, Podstawy organizacji budowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Władysław Korzeniewski, Zasady obmiaru i obliczenia powierzchni i kubatury budynku. Stosowanie przepisów prawnych i norm., POLCEN, 2006
- Janusz Traczyk, Janusz Woźnica, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 5 - Zasady przedmiarowania robót ziemnych, Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", Warszawa, 2009
- Janusz Traczyk, Janusz Woźnica, Vademecum Kosztorysanta, Zeszyt 6 - Zasady przedmiarownia robót ogólnobudowlanych., Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczni - Organizacyjnych Budownictwa "PROMOCJA", 2009
Literatura dodatkowa
- Grażyna Świderska, Plan BIOZ. Bezpieczeństwo pracy na budowie 2020, POLCEN, 2020
- OŚRODEK KOSZTORYSOWANIA ROBÓT BUDOWLANYCH, KNR-W NR 2-02 Konstrukcje budowlane, WACETOB - PZITB, 2003, wyd. V
- Zespół specjalistów i praktyków, Poradnika Kierownika Budowy, FORUM, 2010
- Frey Hansjorg, Technologia budownictwa część 1, REA, 2012
- Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i Budownictwo, 2019