Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Budownictwo komunikacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo komunikacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny |
W-2 | Geometria Wykreślna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym. |
C-2 | Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego w Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu. | 3 |
T-W-2 | Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość projektowa i miarodajna, klasy dróg, przekroje poprzeczne. | 3 |
T-W-3 | Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego. | 3 |
T-W-4 | Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy. | 3 |
T-W-5 | Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg | 3 |
T-W-6 | Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning. | 3 |
T-W-7 | Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni. | 3 |
T-W-8 | Elementy drogi kolejowej. Klasyfikacja linii kolejowych. | 3 |
T-W-9 | Plan linii kolejowej. Kroczek traserski. Zasady kształtowania planu. Przekrój poprzeczny | 3 |
T-W-10 | Profil linii kolejowej. Zasady profilu. Nawierzchnia kolejowa. Przejazdy kolejowe. Podstawowa infrastruktura kolejowa | 3 |
T-W-11 | Odziaływanie dróg na środowisko | 3 |
T-W-12 | Skrzyżowania i węzły drogowe | 6 |
T-W-13 | Podstawy projektowania lotnisk: charakterystyka, infrastruktura, projektowanie dróg startowych. Nawierzchnie lotniskowe | 3 |
T-W-14 | Repetytorium i zaliczenie wykładów | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 37 |
A-P-3 | Konsultacje | 6 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 11 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
A-W-5 | Zaliczenie wykładów | 3 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/25_W01 Zna podstawy projektowania i zasady sporządzania projektu drogi. | B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W07 | — | — | C-3, C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2 |
B_1A_S1/C/25_W02 Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko. Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym. | B_1A_W20, B_1A_W23 | — | — | C-2 | T-W-11, T-W-1 | M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/25_W03 Ma wiedzę na temat projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego. | B_1A_W11, B_1A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-13, T-W-12, T-W-10 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/25_U01 Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej | B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U19 | — | — | C-3, C-1 | T-P-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-13, T-W-12, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
B_1A_S1/C/25_U02 Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg | B_1A_U13, B_1A_U22 | — | — | C-2 | T-W-11, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/25_K01 Student jest przygotowany do wykonania projektu drogi, czuje potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jest świadomy skutków wpływu budowli komunikacyjnych na środowisko naturalne. | B_1A_K01, B_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-11, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/25_W01 Zna podstawy projektowania i zasady sporządzania projektu drogi. | 2,0 | Student nie zna podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
5,0 | Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zasad projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
B_1A_S1/C/25_W02 Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko. Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
3,5 | Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
5,0 | Student bardzo szeroki zakres wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
B_1A_S1/C/25_W03 Ma wiedzę na temat projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym |
3,0 | Student ma minimalną znajomość kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | |
3,5 | Student ma większą niż minimalną znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | |
4,0 | Student posiada znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | |
4,5 | Student ma dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tendencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/25_U01 Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej | 2,0 | Student nie umie zaprojektować drogi kołowej |
3,0 | Student z dużymi problemami potrafi zaprojektować elementy trasy drogowej w planie, profilu i przekroju porzecznym | |
3,5 | Student umie zaprojektować drogę kołową w stopniu większym niż minimalny | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować drogę kołową | |
4,5 | Student potrafi w sposób dobry zaprojektować drogę kołową | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował umiejętność projektowania drogi kołowej | |
B_1A_S1/C/25_U02 Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg | 2,0 | Student nie umie ocenić zagrożenia związanego z budową dróg |
3,0 | Student w stopniu minimalnym umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg | |
3,5 | Student w stopniu większym niż minimalny umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg | |
4,0 | Student umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg | |
4,5 | Student dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg | |
5,0 | Student bardzo dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/25_K01 Student jest przygotowany do wykonania projektu drogi, czuje potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jest świadomy skutków wpływu budowli komunikacyjnych na środowisko naturalne. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu minimalnym zdaje sobie sprawę z potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz świadomości jego wpływu na środowisko naturalne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- -, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 2022, dostepne na stronie dziennikustaw.gov.pl
- -, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 1998, Dz. U. 1998 nr 151 poz. 987, dostępny na stronie dziennikustaw.gov.pl
- Zieliński Z., projektowanie dróg, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1989, 1
- Kamiński L., Szydło A., Drogi - projektowanie i budowa, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1981, 1
- Młodożeniec W., Budowa dróg - podstawy projektowania, BEL Studio, Warszawa, 2020, 2
- Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, 1
Literatura dodatkowa
- Tracz M., Chodur J., Gaca S., Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych. Część I i II, Ekodroga, Warszawa, 2001, 1
- Czudek H., Radomski W., Podstawy mostownictwa, PWN, Warszawa, 1981, 2
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2012, 1
- Majer S., Drogi i konstrukcje nawierzchni drogowych, Grupa Medium, Warszawa, Miesięcznik Izolacje, 2011, 2, s. 22-25
- Majer S., Problemy z drogami krajowymi zastapionymi drogami ekspresowymi, na przykladzie byłej drogi krajowej nr 3 na terenie województwa zachodniopomorskiego, Elamed Sp. z o.o., Magazyn Autostrady, 2014, 5, s. 96-99