Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Fundamentowanie 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Fundamentowanie 2 | ||
Specjalność | Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs z mechaniki gruntów |
W-2 | Ukończony kurs z geologii inżynierskiej |
W-3 | Ukończony kurs fundamentowania I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Umiejętność projektowania posadowienia bezpośredniego i pośredniego konstrukcji inżynierskiej w złożonych warunkach gruntowych |
C-2 | Rozumienie istoty konstrukcji fundamentów posadowienia bezpośredniego i pośredniego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt posadowienia bezpośredniego obiektu w złożonych warunkach gruntowych | 15 |
T-P-2 | Projekt posadowienia pośredniego obiektu w złożonych warunkach gruntowych | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Posadowienie pośrednie konstrukcji | 2 |
T-W-2 | Projektowanie i wykonanie fundamentów palowych | 6 |
T-W-3 | Projektowanie i wykonywanie ścian szczelinowych i ścianek szczelnych | 6 |
T-W-4 | Analiza posadowienia obiektu w złożonych warunkach gruntowych | 6 |
T-W-5 | Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowego | 2 |
T-W-6 | Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych | 4 |
T-W-7 | Posadowienie składowisk | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 26 |
A-P-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 10 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 3 |
A-P-6 | Konsultacje | 2 |
76 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie tematyki wykładów | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej posadowienia konstrukcji inżynierskiej w złożonych warunkach gruntowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/KBI03_W01 Zna i rozumie temat posadowienia obiektów inżynierskich w złożonych warunkach gruntowych oraz zna zasady projektowania fundamentów bezpośrednich i pośrednich | B_1A_W02, B_1A_W04, B_1A_W08, B_1A_W20, B_1A_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/KBI03_U01 Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni na podstawie właściwej oceny podłoża gruntowego | B_1A_U09, B_1A_U13, B_1A_U15, B_1A_U16, B_1A_U22 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/D/KBI03_K01 Student jest gotów do uczenia się przez całe życie oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób. | B_1A_K06, B_1A_K01, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/KBI03_W01 Zna i rozumie temat posadowienia obiektów inżynierskich w złożonych warunkach gruntowych oraz zna zasady projektowania fundamentów bezpośrednich i pośrednich | 2,0 | |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę dotyczącą posadowenia obiektów inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/KBI03_U01 Potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni na podstawie właściwej oceny podłoża gruntowego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować fundament bezpośredni lub pośredni w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/D/KBI03_K01 Student jest gotów do uczenia się przez całe życie oraz potrafi inspirować proces uczenia się innych osób. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cios I., Garwacka-Piórkowska S., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1993
- Dembicki E. (red.), Fundamentgowanie. Tom 2- Posadowienie budowli, Arkady, Warszawa, 1998
- Grabowski Z., Pisarczyk S., Obrycki M., Fundamentowanie, Wydawnictwo PW, Warszawa, 1993
- Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999
- Obrycki M., Pisarczyk S., Wybrane zagadnienia z fundamentowania, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
- Pisarczyk S., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 2005
- Pisarczyk S., Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania., Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2004
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2000
- Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu mechaniki gruntów, fundamentowanie i geotechniki, Warszawa, PKN, 2008
Literatura dodatkowa
- Cernica J., Geotechnical Engineering, Foundation Design J.Wiley&Sons, 1995
- Jarominiak A., Kłosiński B., Grzegorzewicz K., Cielenkiewicz T., Pale i fundamenty palowe, Arkady, Warszawa, 1976
- Gwizdała K., Kowalski J.R., Prefabrykowane pale wbijane, Politechnika Gdańska WILiŚ Katedra Geotechniki, Gdańsk, 2005
- Meyer Z., Żarkiewicz, Zasady wykonywania ekspertyz fundamentów z uwzględnieniem fundamentów głebokich, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 2020