Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wytrzymałość materiałów-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Teorii Konstrukcji | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Szewczyk <Piotr.Szewczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Jabłonka <Anna.Jablonka@zut.edu.pl>, Adrian Silicki <Adrian.Silicki@zut.edu.pl>, Krzysztof Wierzbicki <Krzysztof.Wierzbicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | fizyka, matematyka, mechanika ogólna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w wytrzymałości materiałów |
C-2 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania sił przekrojowych i sporządzania ich wykresów w układach statycznie wyznaczalnych |
C-3 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych przekrojów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje. Powtórka podstawowych pojęć ze statyki: stopnie swobody, więzy, rodzaje podpór i reakcje, równania równowagi | 1 |
T-A-2 | Wykresy MTN w belkach prostych. Zastosowanie zależności różniczkowych do sporządzania wykresów sił przekrojowych. | 5 |
T-A-3 | Wykresy MTN dla belek ciągłych przegubowych-Gerbera | 6 |
T-A-4 | Wykresy MTN dla ram statycznie wyznaczalnych | 8 |
T-A-5 | Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich oraz przekrojów składających się z kształtowników walcowanych | 7 |
T-A-6 | Kolokwia 3x1 | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości wstępne. Podstawowe założenia w wytrzymałości materiałów. | 1 |
T-W-2 | Definicje sił przekrojowych. Zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi | 1 |
T-W-3 | Wykresy sił przekrojowych dla belek prostych | 2 |
T-W-4 | Belki ciagłe przegubowe-Gerbera. Wykresy sił przekrojowych dla belek Gerbera | 3 |
T-W-5 | Ramy statycznie wyznaczalne. Wykresy sił przekrojowych dla ram | 3 |
T-W-6 | Charakterystyki geometryczne figur płaskich: moment statyczny figury względem osi, momenty bezwładności względem osi | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie wykładu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 30 |
A-A-2 | Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń | 4 |
A-A-3 | Samodzielne rozwiązywanie zadań | 12 |
A-A-4 | Przygotowanie do kolokwiów | 8 |
A-A-5 | zaliczenie | 2 |
A-A-6 | Konsultacje | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe i bieżące utrwalanie poznanego materiału | 10 |
A-W-3 | zaliczenie | 1 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny połączony z przykładowymi rozwiazaniami zadań |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/06_W01 Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych | B_1A_W04, B_1A_W06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/06_W02 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla figur płaskich | B_1A_W04 | — | — | C-3 | T-A-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/06_U01 Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych | B_1A_U04 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
B_1A_S1/C/06_U02 Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi | B_1A_U04 | — | — | C-3 | T-A-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_S1/C/06_K01 Jest gotowy rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | B_1A_K04 | — | — | C-3, C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/06_W01 Zna zasady sporządzania wykresów sił przekrojowych | 2,0 | |
3,0 | zna zasady sporządzania sił przekrojowych, zna zależności różniczkowe między siłami przekrojowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/06_W02 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centalnych oraz momentów bezwładnosci względem tych osi dla figur płaskich | 2,0 | |
3,0 | zna zasady wyznaczania połóżenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładności względem tych osi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/06_U01 Umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych | 2,0 | |
3,0 | umie wyznaczać siły przekrojowe w płaskich układach prętowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_S1/C/06_U02 Umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi | 2,0 | |
3,0 | umie wyznaczać położenie osi głównych centralnych dla fugur płaskich i przekrojów składajacych się z kształtowników walcowanych, popełnia nieliczne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_S1/C/06_K01 Jest gotowy rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | 2,0 | |
3,0 | Potrafi rozwiązywać problemy obliczeniowe w systematyczny i odpowiedzialny sposób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
- Dębiński J., Grzymisławska J., Podstawy mechaniki płaskich układów prętowych część III, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
- Dębiński J., Grzymisławska J., Wytrzymałość materiałów cz. 1, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2019
- Dyląg Z., Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2014
- Gawkowska L., Wytrzymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
- Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VII
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
- Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, Warszawa, 2014
- Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978
Literatura dodatkowa
- Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1978
- Chudzikiewicz A., Statyka budowli, PWN, Warszawa, 1976
- A. Jabłonka A., T.D. Hien, A modified perturbation scheme for structural statics systems with random parameters, Archive of Applied Mechanics, Springer-Verlag, 2014, Vol. 84, pp. 821-831
- Szewczyk P., Wzmacnianie pod obciążeniem stalowo-betonowych belek zespolonych w analizie numerycznej i badaniach doświadczalnych, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2019, 1, ISBN: 978-83-7663-300-8