Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Hydraulika i hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydraulika i hydrologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>, Aleksandra Mokrzycka-Olek <Aleksandra.Mokrzycka-Olek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,20,26zaliczenie
wykładyW2 30 1,60,44zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,20,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z matematyki
W-2Wymagana wiedza z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne1
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie1
T-A-4Parcie cieczy na powierzchnie dowolne1
T-A-5Wypór. Zasada pływania ciał1
T-A-6Kolokwium1
T-A-7Przepływ pod ciśnieniem1
T-A-8Ruch cieczy w korytach otwartych1
T-A-9Ruch wód gruntowych1
T-A-10Kolokwium z hydrauliki1
T-A-11Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego1
T-A-12Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów1
T-A-13Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne1
T-A-14Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza1
T-A-15Zaliczenie operatu hydrologicznego1
15
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa2
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-5Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych2
T-L-6Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych5
15
wykłady
T-W-1Własności fizyczne cieczy, ciśnienie hydrostatyczne2
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie2
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne2
T-W-4Ogólne pojecia w hydrodynamice. rodzaje ruchów2
T-W-5Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny2
T-W-6Równanie Bernoulli1
T-W-7Straty lokalne i na długości2
T-W-8Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-9Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-10Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-11Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-13Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce1
T-W-14Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski1
T-W-15Opady - pomiary, metody izohiet i Thiessena, zależności pomiędzy natężeniem opadu a czasem trwania2
T-W-16Pojęcia odpływu i splywu. Współczynnik odpływu - czynniki determinujące, podstawowe metody określania2
T-W-17Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ2
T-W-18Znaczenie rachunku prawdopodobieństwa w hydrologii, zastosowanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów i stanów1
T-W-19Test sprawdzający wiedzę z hydrologii1
T-W-20Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrauliki1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki10
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń z hydrauliki9
A-A-4Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki4
A-A-5Opracowanie operatu hydrologicznego4
A-A-6Zaliczenie2
A-A-7Konsultacje2
36
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń8
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-5Zaliczenie5
36
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach z hydrauliki26
A-W-2Uczestnictwo w wykładach z hydrologii4
A-W-3Przygotowanie do testów z hydrauliki7
A-W-4Przygotowanie do testu z hydrologii7
A-W-5Konsultacje2
A-W-6Udział w zaliczeniu2
48

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
M-4Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-2Ocena formująca: Zaliczenie dwóch kolokwiów
S-3Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanych ćwiczeń
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/04_W01
Zna i rozumie wiedzę z hydrauliki i hydrologii
B_1A_W05C-2, C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-A-9, T-A-2, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-13, T-A-11, T-A-12, T-A-14, T-A-15, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-17, T-W-15, T-W-18, T-W-16, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-8, T-W-5, T-W-13, T-W-14, T-W-19, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/04_U01
Potrafi uzyskaną wiedzę zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
B_1A_U10C-2, C-1, C-3, C-4T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-A-9, T-A-2, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_S1/C/04_K01
Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
B_1A_K03, B_1A_K04C-2, C-1T-W-12, T-W-20M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/04_W01
Zna i rozumie wiedzę z hydrauliki i hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/04_U01
Potrafi uzyskaną wiedzę zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_S1/C/04_K01
Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Czetwertyński E., Utrysko B., Hydraulika i hydromechanika, PWN, Warszawa, 1975
  2. Kubrak J., Hydraulika techniczna, SGGW, Warszawa, 1998
  3. Mitosek M., Mechanika płynów w inżynierii środowiska, PWN, Warszawa, 2001
  4. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  5. Mańko Robert, Wira Jerzy, Analiza zasięgu krzywej spiętrzenia w ujściowym odcinku Odry, ZESZYTY NAUKOWE INŻYNIERIA LĄDOWA I WODNA W KSZTAŁTOWANIU ŚRODWISKA, 2016, ISSN: 2082-6702
  6. Mańko Robert, Wira Jerzy, Wybrane modele matematyczne w opisie ruchu turbulencyjnego, Zeszyty Naukowe Inżynieria Lądowa i Wodna w Kształtowaniu Środwiska, 2016, ISSN: 2082-6702

Literatura dodatkowa

  1. Kubrak E., Kubrak J., Hydraulika techniczna. Przykłady obliczeń, SGGW, Warszawa, 2004
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Własności fizyczne cieczy1
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne1
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie1
T-A-4Parcie cieczy na powierzchnie dowolne1
T-A-5Wypór. Zasada pływania ciał1
T-A-6Kolokwium1
T-A-7Przepływ pod ciśnieniem1
T-A-8Ruch cieczy w korytach otwartych1
T-A-9Ruch wód gruntowych1
T-A-10Kolokwium z hydrauliki1
T-A-11Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego1
T-A-12Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów1
T-A-13Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne1
T-A-14Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza1
T-A-15Zaliczenie operatu hydrologicznego1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium2
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa2
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem2
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji2
T-L-5Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych2
T-L-6Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Własności fizyczne cieczy, ciśnienie hydrostatyczne2
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie2
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne2
T-W-4Ogólne pojecia w hydrodynamice. rodzaje ruchów2
T-W-5Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny2
T-W-6Równanie Bernoulli1
T-W-7Straty lokalne i na długości2
T-W-8Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych1
T-W-9Wzór Chezy, zastosowanie1
T-W-10Ruch wód gruntowych, filtracja1
T-W-11Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi2
T-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki1
T-W-13Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce1
T-W-14Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski1
T-W-15Opady - pomiary, metody izohiet i Thiessena, zależności pomiędzy natężeniem opadu a czasem trwania2
T-W-16Pojęcia odpływu i splywu. Współczynnik odpływu - czynniki determinujące, podstawowe metody określania2
T-W-17Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ2
T-W-18Znaczenie rachunku prawdopodobieństwa w hydrologii, zastosowanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów i stanów1
T-W-19Test sprawdzający wiedzę z hydrologii1
T-W-20Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrauliki1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrauliki10
A-A-2Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych z hydrologii5
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń z hydrauliki9
A-A-4Przygotowanie do kolokwium z hydrauliki4
A-A-5Opracowanie operatu hydrologicznego4
A-A-6Zaliczenie2
A-A-7Konsultacje2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń8
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-L-5Zaliczenie5
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach z hydrauliki26
A-W-2Uczestnictwo w wykładach z hydrologii4
A-W-3Przygotowanie do testów z hydrauliki7
A-W-4Przygotowanie do testu z hydrologii7
A-W-5Konsultacje2
A-W-6Udział w zaliczeniu2
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/04_W01Zna i rozumie wiedzę z hydrauliki i hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W05Zna i rozumie podstawową wiedzę ogólną z mechaniki płynów i hydrologii
Cel przedmiotuC-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji
T-L-6Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-5Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
T-A-9Ruch wód gruntowych
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-10Kolokwium z hydrauliki
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie
T-A-4Parcie cieczy na powierzchnie dowolne
T-A-1Własności fizyczne cieczy
T-A-13Stan wody, zapoznanie się z informacją hydrologiczną c.d. - roczniki hydrologiczne
T-A-11Pojęcia wstępne - zlewnia, dorzecze, wysokość opadu Zapoznanie się z zakresem operatu hydrologicznego
T-A-12Zapoznanie się z informacją meteorologiczną i hydrologiczną - roczniki meteorologiczne, roczniki opadów
T-A-14Opracowywanie operatu hydrologicznego - wyznaczanie współczynnika odpływu dla dorzecza
T-A-15Zaliczenie operatu hydrologicznego
T-A-5Wypór. Zasada pływania ciał
T-A-6Kolokwium
T-A-7Przepływ pod ciśnieniem
T-A-8Ruch cieczy w korytach otwartych
T-W-6Równanie Bernoulli
T-W-4Ogólne pojecia w hydrodynamice. rodzaje ruchów
T-W-1Własności fizyczne cieczy, ciśnienie hydrostatyczne
T-W-17Podstawowe informacje o krzywych hydrograficznych - stanów i przepływów codziennych, związku wodowskazów, związku stan-przepływ
T-W-15Opady - pomiary, metody izohiet i Thiessena, zależności pomiędzy natężeniem opadu a czasem trwania
T-W-18Znaczenie rachunku prawdopodobieństwa w hydrologii, zastosowanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów i stanów
T-W-16Pojęcia odpływu i splywu. Współczynnik odpływu - czynniki determinujące, podstawowe metody określania
T-W-7Straty lokalne i na długości
T-W-9Wzór Chezy, zastosowanie
T-W-10Ruch wód gruntowych, filtracja
T-W-11Budowle hydrotechniczne zwiazane z wodami gruntowymi
T-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
T-W-8Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
T-W-5Przewody pod ciśnieniem. Liczba Reynoldsa, promień hydrauliczny
T-W-13Zakres i podział hydrologii, przykłady zastosowania wiedzy hydrologicznej w praktyce
T-W-14Cykl hydrologiczny, równanie bilansu wodnego, bilans wodny Polski
T-W-19Test sprawdzający wiedzę z hydrologii
T-W-2Parcie hydrostatyczne na powierzchnie płaskie
T-W-3Parcie hydrostatyczne na powierzchnie dowolne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
M-4Demonstracja źrodeł informacji meteorologicznej i hydrologicznej z objaśnieniami zawartości
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
S-4Ocena formująca: Sprawdzenie wiedzy nt. wykonanego operatu hydrologicznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z hydrauliki i hydrologii
3,0Rozwiązuje test w 60 % i rozwiązuje połowę zadań na kolokwium
3,5Rozwiązuje test w 70 % i rozwiązuje więcej niż połowę zadań na kolokwium
4,0Rozwiązuje test w 80 % i rozwiązuje 2/3 zadań na kolokwium
4,5Rozwiązuje test w 90 % i rozwiązuje 3/4 zadań na kolokwium
5,0Rozwiązuje test w 100 % i rozwiązuje wszystkie zadania na kolokwium
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/04_U01Potrafi uzyskaną wiedzę zastosować zgodnie z wykładaną tematyką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
C-3Rozumie podstawowe pojęcia hydrologiczne
C-4Potrafi korzystać ze źródeł informacji hydrologicznej
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do laboratorium
T-L-2Wyznaczanie granicznej liczby Reynoldsa
T-L-3Wyznaczanie strat energii i ciśnienia w przewodach kołowych pod ciśnieniem
T-L-4Wyznaczanie współczynnika filtracji
T-L-6Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych
T-L-5Ruch wody i rumowiska w korytach otwartych
T-A-9Ruch wód gruntowych
T-A-2Ciśnienie hydrostatyczne
T-A-10Kolokwium z hydrauliki
T-A-3Parcie cieczy na powierzchnie płaskie
T-A-4Parcie cieczy na powierzchnie dowolne
T-A-1Własności fizyczne cieczy
T-A-5Wypór. Zasada pływania ciał
T-A-6Kolokwium
T-A-7Przepływ pod ciśnieniem
T-A-8Ruch cieczy w korytach otwartych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,0Ma podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
3,5Ma ponad podstawowe zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,0Ma zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
4,5Ma dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
5,0Ma bardzo dobre zdolności stosowania wiedzy do wykonywania powierzonych zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_S1/C/04_K01Jest gotów do podporządkowania się pracy w zespole i jest odpowiedzialny za powierzone zadanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
B_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Umie rozwiązywać zagadnienia ze statyki, ruchu cieczy: w przewodach pod ciśnieniem, w korytach otwartych i w gruncie
C-1Rozumie zasady spoczynku i ruchu cieczy
Treści programoweT-W-12Test sprawdzający wiedzę z hydrauliki
T-W-20Informacja nt. potrzeby poznania wiedzy z hydrauliki
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Rozwiązywanie zadań z całego zakresu wykładów z hydrauliki
M-3Wprowadzenie, pomoc i wyjaśnianie bieżących problemów, wynikłych podczas wykonywania ćwiczeń w laboratorium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Test sprawdzający wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi współpracować z innymi studentami
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy, ale nie przykłada się do nauki
3,5Ma świadomość posiadania wiedzy, ale w niewielkim stopniu przykłada się do nauki
4,0Jest chętny i zdolny
4,5Jest zainteresowany i świadomy wiedzy, z niewielkimi problemami
5,0Jest zdolny i zdeterminowany do posiada jak największej wiedzy