Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne

Sylabus przedmiotu Hydrologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Hydrologia
Specjalność Budownictwo Hydrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Libront <Dorota.Libront@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kurnatowski <Jacek.Kurnatowski@zut.edu.pl>, Norbert Laskowski <Norbert.Laskowski@zut.edu.pl>, Robert Mańko <Robert.Manko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,50,44zaliczenie
wykładyW2 30 1,50,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z matematyki
W-2Wymagana wiedza z fizyki
W-3Ukończony kurs: Hydraulika i hydrologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Określanie zasilania podziemnego za pomocą krzywych recesji3
T-P-2Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności6
T-P-3Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej6
15
wykłady
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-2Pomiary i charakterystyki opadów cieklych2
T-W-3Pomiary i charakterystyki opadów stałych1
T-W-4Parowanie i transpiracja2
T-W-5Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej2
T-W-6Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu2
T-W-7Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów4
T-W-8Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-9Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa2
T-W-10Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-11Formy denne, ich związki z warunkami przepływu1
T-W-12Metody określania przepływów charakterystycznych2
T-W-13Modele matematyczne w hydrologii - zastosowanie, klasyfikacja, zasady konstruowania2
T-W-14Hydrologiczne modele konceptualne2
T-W-15Modele UH i IUH1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych15
A-P-2Opracowywanie operatu25
A-P-3Uczestnictwo w konsultacjach4
A-P-4Zaliczenie1
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Egzamin3
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/09_W01
Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę z zakresu hydrologii
B_2A_W05C-1, C-2, C-3T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-12, T-W-1, T-W-11, T-W-9, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/09_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
B_2A_U18, B_2A_U08, B_2A_U09, B_2A_U05C-1, C-2, C-3T-P-2, T-P-3, T-W-8, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/09_K01
Jest gotów ocenić pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
B_2A_K01, B_2A_K03C-1T-W-1, T-W-4M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/09_W01
Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę z zakresu hydrologii
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/09_U01
Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 82-92%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 92-100%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/09_K01
Jest gotów ocenić pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Byczkowski A., Hydrologia, SGGW, Warszawa, 1999
  2. Lambor J., Hydrologia inżynierska, Arkady, Warszawa, 1971

Literatura dodatkowa

  1. Brzeziński J., Ozga-Zielińska M., Hydrologia stosowana, PWN, Warszawa, 1997
  2. Eagleson P.S., Hydrologia dynamiczna, PWN, Warszawa, 1978
  3. Kaczmarek Z., Metody statystyczne w hydrologii i meteorologii, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1970
  4. Bajkiewicz-Grabowska E. i in., Hydrometria, PWN, Warszawa, 1993
  5. Aktualizacja metodyki obliczania przepływów i opadów maksymalnych o określonym prawdopodobieństwie przewyższenia dla zlewni kontrolowanych i niekontrolowanych oraz identyfikacji modeli transformacji opadu w odpływ, STOWARZYSZENIE HYDROLOGÓW POLSKICH, Warszawa, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Określanie zasilania podziemnego za pomocą krzywych recesji3
T-P-2Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności6
T-P-3Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów2
T-W-2Pomiary i charakterystyki opadów cieklych2
T-W-3Pomiary i charakterystyki opadów stałych1
T-W-4Parowanie i transpiracja2
T-W-5Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej2
T-W-6Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu2
T-W-7Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów4
T-W-8Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych3
T-W-9Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa2
T-W-10Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania2
T-W-11Formy denne, ich związki z warunkami przepływu1
T-W-12Metody określania przepływów charakterystycznych2
T-W-13Modele matematyczne w hydrologii - zastosowanie, klasyfikacja, zasady konstruowania2
T-W-14Hydrologiczne modele konceptualne2
T-W-15Modele UH i IUH1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach ćwiczeniowych15
A-P-2Opracowywanie operatu25
A-P-3Uczestnictwo w konsultacjach4
A-P-4Zaliczenie1
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Egzamin3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/09_W01Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu wybranych zagadnień związanych z budownictwem
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-W-8Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych
T-W-2Pomiary i charakterystyki opadów cieklych
T-W-5Rodzaje retencji, metody wyznaczania retencji podziemnej
T-W-12Metody określania przepływów charakterystycznych
T-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-11Formy denne, ich związki z warunkami przepływu
T-W-9Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa
T-W-6Teoria Hortona spływu powierzchniowego, przegląd metod wyznaczania współczynnika odpływu
T-W-10Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-4Parowanie i transpiracja
T-W-3Pomiary i charakterystyki opadów stałych
T-W-7Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma podstawowej wiedzy z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie po ustalonym terminie
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; poszczególne elementy operatu hydrologicznego wykonał poprawnie w ustalonym terminie zachowując szczególną staranność i wykazując inicjatywę badawczą
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/09_U01Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii, planować i przeprowadzać symulacje komputerowe z zakresu hydrologii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego z zakresu hydrologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U09Potrafi, stosownie do problemu badawczego, formułować założenia dotyczące eksperymentów, w tym pomiarów i symulacji numerycznych, planować i przeprowadzać badania, interpretować uzyskane wyniki, dokonywać krytycznej analizy oraz wyciągać wnioski
B_2A_U05Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
C-2Potrafi przetwarzać informacje hydrologiczne
C-3Potrafi stosować podstawowe metody obliczeniowe używane w hydrologii i wykonywać elementy operatów hydrologicznych
Treści programoweT-P-2Wyznaczanie krzywych prawdopodobieństwa przewyższenia przepływów maksymalnych rocznych za pomocą metody największej wiarygodności
T-P-3Określanie przepływów charakterystycznych za pomocą metody analogii hydrologicznej
T-W-8Krzywe prawdopodobieństwa, metody wyznaczania parametrów rozkładów zmiennych losowych
T-W-2Pomiary i charakterystyki opadów cieklych
T-W-12Metody określania przepływów charakterystycznych
T-W-11Formy denne, ich związki z warunkami przepływu
T-W-9Testowanie hipotez zgodności rozkladu, przedziały ufności krzywych prawdopodobieństwa
T-W-10Ruch rumowiska w ciekach - pomiary, metody określania
T-W-3Pomiary i charakterystyki opadów stałych
T-W-7Krzywe hydrograficzne - analiza i obróbka danych, metody wyznaczania parametrów równań związku stan-przepływ, krzywa całkowa przepływów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału
S-2Ocena formująca: Kontrola terminowości wykonywania operatów hydrologicznych
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności operatów hydrologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rozwiązywać podstawowych zagadnień inżynierskich z zakresu hydrologii
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 82-92%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 92-100%; potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu hydrologii w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/09_K01Jest gotów ocenić pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
B_2A_K03Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko w powiązaniu z odpowiedzialnością za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Rozumie procesy hydrologiczne i ich współzależności
Treści programoweT-W-1Budowa atmosfery, powstawanie chmur i opadów
T-W-4Parowanie i transpiracja
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z wykładanego materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej ani jej wpływu na procesy hydrologiczne
3,0Rozwiązuje test w granicach 52-62%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dostatecznym
3,5Rozwiązuje test w granicach 63-72%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dość dobrym
4,0Rozwiązuje test w granicach 73-82%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu dobrym
4,5Rozwiązuje test w granicach 83-92%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu ponad dobrym
5,0Rozwiązuje test w granicach 93-100%; rozumie pozatechniczne skutki działalności inzynierskiej oraz jej wplyw na procesy hydrologiczne w stopniu bardzo dobrym