Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Hydrotechniczne
Sylabus przedmiotu Autostrady i węzły drogowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Autostrady i węzły drogowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>, Dominik Kacprzak <Dominik.Kacprzak@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony przedmiot "Skrzyżowania drogowe" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość klasyfikacji dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych. |
C-2 | Umiejętność projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, zakresu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Zawartość opisowej i rysunkowej części projektu. Typy i charakterystyka map cyfrowych. Cyfrowy model terenu w programie CAD. Projekt węzła w planie. Dobór typu węzła. Rozwiązania koncepcyjne. Projekt węzła w profilu podłużnym. Wyjazdy i wjazdy. Łącznice. Przejezdność na elementach węzła. Przekroje normalne na węźle. Szczegóły konstrukcyjne elementów węzła i konstrukcji nawierzchni. Organizacja ruchu na węźle. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Treści programowe i zasady przeprowadzenia egzaminu. Definicje i charakterystyka ogólna dróg szybkiego ruchu. Zasady projektowania dróg szybkiego ruchu w planie, w profilu podłużnym i w przekroju normalnym. | 6 |
T-W-2 | Definicje, typy i klasyfikacja węzłów drogowych. Zalecenia dotyczące typu skrzyżowania i węzła. Zakres stosowania poszczególnych typów węzłów. Postępowanie prawne w sprawie wydania decyzji zrid, pozwolenie wejścia na budowę. Typy łącznic i ich charakterystyka. Jezdnie zbierająco – rozprowadzające i obszary przeplatania. Wyjazdy i wjazdy na jezdnie główne, łącznice i jezdnie zbierająco – rozprowadzające. Miejsca obsługi podróżnych. Ocena i wybór wariantów rozwiązań projektowych węzłów. | 33 |
T-W-3 | Organizacja ruchu na drogach szybkiego ruchu i węzłach drogowych. Podstawowa infrastruktura techniczna w przekroju ulicznym. Podstawy ochrony środowiska w projektowaniu dróg i ulic. | 6 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 45 |
A-P-2 | Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym wraz z pomiarami natężenia ruchu | 3 |
A-P-3 | Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD | 36 |
A-P-4 | Konsultacje | 3 |
A-P-5 | Udział w zaliczenie projektu | 3 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych. | 45 |
A-W-2 | Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów. | 12 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 27 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Udział w egzaminie. | 3 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący |
M-3 | Metody programowe z użyciem komputera i praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/08_W01 Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów. | B_2A_W06, B_2A_W09, B_2A_W10, B_2A_W13 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/08_U01 Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją. | B_2A_U18, B_2A_U22, B_2A_U07, B_2A_U08, B_2A_U14, B_2A_U21 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_DUL/D/08_K01 Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko | B_2A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-P-1 | M-1, M-3, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/08_W01 Ma wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów. Zna zaawansowane metody, programy komputerowe stosowane w projektowaniu dróg szybkiego ruchu i węzłów. | 2,0 | |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę dotyczącą wytycznych technicznych w zakresie projektowania dróg szybkiego ruchu i węzłów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/08_U01 Potrafi sklasyfikować drogi szybkiego ruchu i węzły drogowe oraz sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją. | 2,0 | |
3,0 | Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną węzła drogowego w wybranym programie CAD zgodnie z zadaną specyfikacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_DUL/D/08_K01 Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę ze skutków działalności inżynierskiej na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. Nr 43 z 1999 r., poz. 430 z późń. zm.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Warszawa, 2003, Dz. U. Nr 220 z 2003 r., poz. 2181
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych, Warszawa, 2002, Dz. U. Nr 12 z 2002 r., poz. 116 z późn. zm.
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 listopada 2004 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, 2004, Dz.U. nr 256 z 2004 r., poz. 2571
- Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie., 2000, Dz. U. Nr 63 z 2000 r., poz. 735 z późn. zm.
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
- Krystek R., Węzły drogowe i autostradowe, WKŁ, Warszawa, 2008
- Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
- Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa, Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
- Sołowczuk A., Majer S., Matecki K., Pobłocka M., Realizacja węzła „Klucz” na połączeniu drogi ekspresowej S3 i autostrady A6, Inżynieria i Budownictwo, 2009, nr 5, s. 252–257
- Sołowczuk A., Utrzymanie zimowe autostrad i dróg ekspresowych, Drogi Lądowe – Powietrzne –Wodne, 2011, nr 2, s. 50–63
- Sołowczuk A., Matecki K., Wybrane obiekty inżynierskie nad drogą ekspresową S3, Inżynieria i Budownictwo, 2011, nr 5, s. 284–287
- Kacprzak D., Sołowczuk A., Studium analityczne warunków projektowych węzła dwupoziomowego z rondem, Inżynieria i Budownictwo, 2015, nr 5, s. 234–237
- Sołowczuk A., Kacprzak D., Identification of Determinants of the Speed-Reducing Effect of Pedestrian Refuges in Villages Located on a Chosen Regional Road, Symmetry, 11(4), 597, 2019, https://doi.org/10.3390/sym11040597