Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Dynamika gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dynamika gruntów
Specjalność Budownictwo Hydrotechniczne
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Leszek Kaszubowski <Leszek.Kaszubowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,59egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 1,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z geologii inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z mechaniki gruntów I
W-3Ukończony kurs z fundamentowania I

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z różnymi formami przemieszczania się fal w gruncie oraz ich źródłami w aspekcie wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie i przykłady badań terenowych z wykorzystaniem technik sejsmicznych - interpretacja otrzymanych wyników10
T-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza20
30
wykłady
T-W-1Wytrzymałość gruntu5
T-W-2Modele podłoża gruntowego4
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe4
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie2
T-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża2
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej6
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle4
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Studiowanie literatury i samodzielne rozwiązywanie zadań3
A-A-3Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń3
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat2
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i studiowanie zalecanej literatury6
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Udział w egzaminie3
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji studenta podczas wypowiedzi ustnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/06_W01
Student zna i rozumie wpływ drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej z uwzględnieniem standardów i norm technicznych
B_2A_W01, B_2A_W10C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/06_U01
Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U25, B_2A_U07C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-2M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_H/D/06_K01
Jest gotów do samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie
B_2A_K06C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-2M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/06_W01
Student zna i rozumie wpływ drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej z uwzględnieniem standardów i norm technicznych
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/06_U01
Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
2,0
3,0Potrafi wyszukać informacje w różnych źródłach w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_H/D/06_K01
Jest gotów do samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie
2,0
3,0Słabo rozumie potrzebę kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Glazer Z., Mechanika gruntów, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1985
  2. Izbicki R.J., Mróż Z., Metody nośności granicznej w mechanice gruntów i skał, PWN, Warszawa, 1976
  3. Thiel K., Mechanika skał w inżynierii wodnej, PWN, Warszawa, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Blake L.S. (Ed.), Civil Engineer`s Reference Book, Elsevier, 1989, 4th Edition, rozdz. 10
  2. Goodman R.E., Introduction to Rock Mechanics, Jon Wiley and Sons, 1989, 2nd Edition
  3. Jaeger J.C.,Cook N.G.W.,Zimmerman R.W., Fundamentals of Rock Mechanics, Jon Wiley and Sons, 2007, 4th Edition
  4. Pusch R., Rock Mechanics on a Geological Base, Elsevier, 1995
  5. Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKiŁ, Warszawa, 2008
  6. Meyer Z., Żarkiewicz K., Skin and Toe Resistance Mobilisation of Pile During Laboratory Static Load Test, Studia Geotechnica et Mechanica, Wrocław, 2018, 40

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie i przykłady badań terenowych z wykorzystaniem technik sejsmicznych - interpretacja otrzymanych wyników10
T-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wytrzymałość gruntu5
T-W-2Modele podłoża gruntowego4
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe4
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie2
T-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża2
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej6
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle4
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych30
A-A-2Studiowanie literatury i samodzielne rozwiązywanie zadań3
A-A-3Samodzielne opanowanie materiału, przykłady obliczeń3
A-A-4Przygotowanie prezentacji na zadany temat2
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i studiowanie zalecanej literatury6
A-W-4Konsultacje1
A-W-5Udział w egzaminie3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/06_W01Student zna i rozumie wpływ drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej z uwzględnieniem standardów i norm technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W01Zna i rozumie zaawansowaną i pogłębioną teoretycznie wiedzę z zakresu matematyki i innych obszarów nauki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu budownictwa
B_2A_W10Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną dotyczącą standardów i norm technicznych właściwych dla studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z różnymi formami przemieszczania się fal w gruncie oraz ich źródłami w aspekcie wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej
Treści programoweT-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie
T-W-1Wytrzymałość gruntu
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej
T-W-2Modele podłoża gruntowego
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe
T-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/06_U01Potrafi wyszukać użyteczne informacje w różnych źródłach i zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U25Potrafi rozwiązać problemy związane z eksploatacją i diagnostyką obiektów budowlanych. Potrafi zaproponować usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych
B_2A_U07Potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z różnymi formami przemieszczania się fal w gruncie oraz ich źródłami w aspekcie wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej
Treści programoweT-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie
T-W-1Wytrzymałość gruntu
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej
T-W-2Modele podłoża gruntowego
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe
T-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyszukać informacje w różnych źródłach w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_H/D/06_K01Jest gotów do samodzielnego kształcenia się w zakresie nowoczesnych technologii w budownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Jest gotów do podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z różnymi formami przemieszczania się fal w gruncie oraz ich źródłami w aspekcie wpływu drgań na stateczność konstrukcji inżynierskiej
Treści programoweT-W-5Metody sejsmoakustyczne rozpoznania podłoża
T-W-4Rozchodzenie się fal sejsmicznych w gruncie
T-W-1Wytrzymałość gruntu
T-W-8Techniki pomiarów wpływu fal, rozprzestrzeniających się w gruncie, na budowle
T-W-7Rozchodzenie się fal w gruncie i ich wpływ na budowle
T-W-6Upłynnianie gruntu na skutek przejścia fali sejsmicznej
T-W-2Modele podłoża gruntowego
T-W-3Analiza stanów granicznych- hipotezy wytrzymałościowe
T-A-2Zapoznanie się z różnymi przykładami przemieszczania się fal w gruncie oraz technikami pomiarów fal sejsmoakustycznych do oceny warunków gruntowych - analiza
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji studenta podczas wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Słabo rozumie potrzebę kształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0