Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)

Sylabus przedmiotu Umowy i procedury kontraktowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Umowy i procedury kontraktowe
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,20,60zaliczenie
projektyP2 15 0,80,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi.
W-2Ukończony kurs ekonomika przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu6
T-P-2Określenie zaawansowania rzeczowego robót w zadanym okresie rozliczeniowym4
T-P-3Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.4
T-P-4Opracowanie wyników dla projektu.1
15
wykłady
T-W-1Historia i geneza powstania organizacji FIDIC - kształtowanie się warunków kontraktu2
T-W-2Rodzaje warunków ogólnych kontraktu FIDIC i ich właściwy wybór przez Inwestora2
T-W-3Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki6
T-W-4Podstawowe prawa i obowiązki stron2
T-W-5Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu2
T-W-6Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC2
T-W-7Rozpoczęcie robót, opóźnienia i zawieszenia - Kl.82
T-W-8Próby końcowe i procedura przejęcia robót - Kl. 9 i 102
T-W-9Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 144
T-W-10Warunki odstąpienia od Umowy wg FIDIC - Kl. 15 i 161
T-W-11Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej.2
T-W-12Zasady rozstrzygania sporów2
T-W-13Zaliczenie pisemne przedmiotu1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie projektu1
A-P-3Udzial w konsultacjach6
A-P-4Zaliczenie projektu2
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia1
A-W-3Zaliczenie przedmiotu2
A-W-4Udział w konsultacjach3
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
S-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/13_W01
Zna i rozumie warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Posiada wiedzę na temat ryzyka związanego z różnymi warunkami kontraktowymi.
B_2A_W14C-1, C-2T-P-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-3M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/13_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
B_2A_U16C-1, C-2T-P-1M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_TOB/D/13_K01
Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu. Jest gotów do samodzielnego podejmowania zadań przy opracowaniu dokumentacji przetargowej dla robót w sektorze publicznym.
B_2A_K01, B_2A_K07C-1, C-2T-P-1, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/13_W01
Zna i rozumie warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Posiada wiedzę na temat ryzyka związanego z różnymi warunkami kontraktowymi.
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, sporządzić specyfikację istotnych warunków zamówienia , okreslić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/13_U01
Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_2A_TOB/D/13_K01
Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu. Jest gotów do samodzielnego podejmowania zadań przy opracowaniu dokumentacji przetargowej dla robót w sektorze publicznym.
2,0
3,0Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za pracę w zespole, wypełnia w stopniu podstawowym określone zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Arkadiusz Jówko, Leopold Kruszka, Lidia Więcław-Bator, Umowy o roboty budowlane i usługi związane z realizacją przedsięwzięć budowlanych. Wykaz najczęściej spotykanych nieprawidłowości i uchybień, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  2. Warunki Kontraktu na Budowę, FIDIC Cosmopoli, Warszawa, 2017
  3. Praca zbiorowa, Przygotowanie Procesu inwestycyjnego z zastosowaniem procedur FIDIC, PZiTB, Lublin, 2010
  4. Boczek Z.J., Realizacja inwestycji budowlanych w systemie zamówien publicznych oraz procedury FIDIC, EUROINSTYTUT, Szczecin, 2009
  5. Tracz K., Konspekt z wykładów - FIDIC, Szczecin, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Araszkiewicz K., Nowoczesne zarządzanie informacją w cyklu życia obiektu budowlanego - wybrane zagadnienia cyfryzacji w budownictwie i studium przypadku, KELM, 2017, 18 (2)

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu6
T-P-2Określenie zaawansowania rzeczowego robót w zadanym okresie rozliczeniowym4
T-P-3Sporządzenie Świadectwa Płatności dla zadanego okresu rozliczeniowego.4
T-P-4Opracowanie wyników dla projektu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i geneza powstania organizacji FIDIC - kształtowanie się warunków kontraktu2
T-W-2Rodzaje warunków ogólnych kontraktu FIDIC i ich właściwy wybór przez Inwestora2
T-W-3Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki6
T-W-4Podstawowe prawa i obowiązki stron2
T-W-5Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu2
T-W-6Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC2
T-W-7Rozpoczęcie robót, opóźnienia i zawieszenia - Kl.82
T-W-8Próby końcowe i procedura przejęcia robót - Kl. 9 i 102
T-W-9Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 144
T-W-10Warunki odstąpienia od Umowy wg FIDIC - Kl. 15 i 161
T-W-11Ryzyka i zabezpieczenia wg. FIDIC - Kl. 17 i 18. Pojęcie siły wyższej.2
T-W-12Zasady rozstrzygania sporów2
T-W-13Zaliczenie pisemne przedmiotu1
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie projektu1
A-P-3Udzial w konsultacjach6
A-P-4Zaliczenie projektu2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia1
A-W-3Zaliczenie przedmiotu2
A-W-4Udział w konsultacjach3
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/13_W01Zna i rozumie warunki kontraktu odpowiednie do wymagań inwestora. Posiada wiedzę na temat ryzyka związanego z różnymi warunkami kontraktowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W14Zna i rozumie zaawansowaną wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, w tym wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu
T-W-9Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
T-W-4Podstawowe prawa i obowiązki stron
T-W-5Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu
T-W-6Metody zabezpieczania interesów inwestora w Warunkach FIDIC
T-W-12Zasady rozstrzygania sporów
T-W-3Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, sporządzić specyfikację istotnych warunków zamówienia , okreslić warunki kontraktowe FIDIC
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/13_U01Potrafi sporządzić specyfikacje istiotnych warunków zamówienia dla przedsięwzięć budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U16Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi sporządzić ofertę przetargową i kosztorys ofertowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_2A_TOB/D/13_K01Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu. Jest gotów do samodzielnego podejmowania zadań przy opracowaniu dokumentacji przetargowej dla robót w sektorze publicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K01Jest gotów do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych i kompleksowych działań służących realizacji podjętego zadania inżynierskiego, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
B_2A_K07Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Cel przedmiotuC-1Rozumie znaczenie wymagań warunków ogólnych kontraktu FIDIC na budowę.
C-2Potrafi prowadzić roboty budowlane wg. warunków ogólnych FIDIC
Treści programoweT-P-1Opracowanie załączników do oferty wg wymagań warunków ogólnych FIDIC na budowę - dla wybranego obiektu
T-W-9Zasady rozliczania robót budowlanych wg. warunków FIDIC - Kl. 12, 13 i 14
T-W-4Podstawowe prawa i obowiązki stron
T-W-5Pozycja i rola Inżyniera Kontraktu
T-W-3Warunki ogólne kontraktu na budowę wg FIDIC - podstawowe definicje i pojęcia Czerwonej Książki
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów- ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za pracę w zespole, wypełnia w stopniu podstawowym określone zadania
3,5
4,0
4,5
5,0